Fortsätter min planering... en undercentral skall in i källaren. Kommer att mata ute-el, dvs belysning, kupevärmare mm. Dessutom lite förbättringar som att mata tvättmaskin i källaren så diskmaskin och tvättmaskin funkar samtidigt ;)

Har 100 år gammalt hus med risig elinstallation, som jag inte har lust att blanda med detta nya. Är det ok att gå direkt till mätarskåpet med en undercentral???

Det kommer att sitta diverse säkringar och JFB i centralen, men undrar ändå om det är ok/lämpligt att säkra inkommande matning med 16A 3fas säkring som skyddar inkommande matning samt kombinationen av alla utgående matningar???

Tack på förhand.
nets

Visst är det ok att mata centralen direkt från mätarskåpet. Det är till och med en utmärkt ide för att undvika de frågeställningar som oftast uppstår vid vidarematning från en gammal befintlig elcentral.

Det handlar bara om att det finns en plint i mätarskåpet som rymmer en kabel till. Beroende på ålder kan det se ut ungefär precis hur som helst där, från trång och obefintlig plint till det bättre.

Ang 16 A, är det huvudsäkringens storlek du menar? Ifall den räcker till även för denna nya elcentral? Du får i så fall försöka bedöma vilken normal belastning du har, och se till att den är någorlunda jämnt fördelad mellan faserna. Man kan ju inte räkna med att alla maskiner körs samtidigt. På morgonen kör du motorvärmaren och på kvällen diskmaskinen osv. 16 A brukar räcka långt för ett normalstort hushåll, inkl motorvärmare och till och med lite stödvärme.

Vad har du för övrigt av "större" belastningar El-värme? ex.

>> Ang 16 A, är det huvudsäkringens storlek
Jag har 25A huvudsäkring.

>> "större" belastningar El-värme? ex.
Det är bara bergvärme, 14kw. Hade 9kw vattenburen el tidigare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.