Har du en central i garaget? Annars så bör/måste det sitta en extra grupp i mätarskåpet som matar trefasuttaget i garaget.

Demmpa skrev:
Har du en central i garaget? Annars så bör/måste det sitta en extra grupp i mätarskåpet som matar trefasuttaget i garaget.
Nej. Jag har ingen central i garaget. Trefasuttaget sitter så att jag kan följa kablaget ända till centralen där den försvinner in under skalet.
Och, som sagt, ingen egen grupp.
Multimetern visar att det är kräm i uttaget.
Känns inge' bra, det här. Den åker ut nästa gång elektrikerna dyker upp här.

Sitter förmodligen anslutet direkt på fasskenorna då..

"En del" anser att det är okej när huvudsäkringarna inte är större än 16A, kan väl diskuteras...

Bryt huvudbrytaren i centralen så ska uttaget också bli spänningslöst, annars är det inkopplat före huvudbrytare, eller kanske i ett fasadmätarskåp.

gerogwaa skrev:
Nej. Jag har ingen central i garaget. Trefasuttaget sitter så att jag kan följa kablaget ända till centralen där den försvinner in under skalet.
Bryt strömmen (huvudbrytare/huvudsäkringar/fasadmätarskåp eller hur det nu ser ut hos dig) och lyft på locket till centralen så lär mystiken skingras.

Näää. Nu lämnar jag över trefasuttaget till behöriga, riktiga elektriker som får plocka bort det. Jag är själv Elektronikingenjör, men all spänning över 12 V gör mig kallsvettig. 400 Volt känns inge' kul alls. Håller mig på avstånd... ;)

gerogwaa skrev:
Näää. Nu lämnar jag över trefasuttaget till behöriga, riktiga elektriker som får plocka bort det. Jag är själv Elektronikingenjör, men all spänning över 12 V gör mig kallsvettig. 400 Volt känns inge' kul alls. Håller mig på avstånd... ;)
Ja känner du dig det minsta osäker så tycker jag du tänker rätt. Ibland vore det nog bra om flera här resonerade som du!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.