El
Bo.Siltberg: Nej, det finns ingen standard så det går inte att veta vilken dimmer som i praktiken fungerar ihop med ett drivdon. Men just dimmer och drivdon brukar inte vara något problem, och det verkar du inte ha i detta fall heller. Annars är nog bästa tipset att gå till en lamphandlare som får plocka ihop dimmer/drivdon/lampor som de vet fungerar ihop. Som en liten bakgrund finns dessa två
fredl: [citat] Lampan hänger i ett "handtag" som är nitat i en "hink". Ska ohm-mäta mellan väl valda delar, men jag tror att de är förbundna ur ett el-perspektiv. Inuti hinken finns lamphållaren som sitter på en fot i trä. Mellan sladden och hinken sitter en bussning. Ovanpå allt vilar en glaskupa. När det gäller jord i vardagsrummet så ska det ju göras någon gång. Elektrikern hann inte
Patrik_Hed: EXK funkar, men är fortfarande lite sladdrig och kräver mindre avstånd mellan klammer. Enligt mig är EXLQ Xtra det bästa valet!
lars_stefan_axelsson: [citat] Det är bara max spänning som skiljer. Surfa direkt på tillverkarens hemsida. Priserna går upp och ner på aliexpress beroende på vem som säljer dem. Det är inte samma leverantör, aliexpress är konsumentsidan hos Alibaba och samlar ihop tusentals leverantörer varav förstås många säljer samma sak. Så det kan löna sig att surfa runt lite tills man hittar en där både priset
strevert: Jag reagerar mer över attityden som man bemöts av och även TS Även om man inte kan/får ge råd om specifika ting. Så kan man ändå ha en trevlig attityd och hjälpa till på dem vis man kan.
-=fullmoon=-: Tänk på att du måste ha "klant ramar" dessutom. Ramar som är lite bredare för att täcka kopplingsdosorna. Jag har med bytt ett RWC system för 1år sedan. Tog ett tag innan vi löste hur man gick från en 4kantig dosa till apparatdosa.Behövs som sagt "klant ramar" för annars täcker det inte hålet.
Mikael_L: Jag tror jag ska göra vattenkokartesten sen. Jag återkommer ... Vilket år som helst. :)
Mikael_L: Vill jag bara hålla det riktigt enkelt så kallar jag de tre "lådor" det handlar om (centralen i garaget, huset och fasadmätarskåpet) bara för t.ex. A, B och C. Sen kan jag lätt ge sakerna däri kloka namn, t.ex. genom att följa elmont's förslag. Då syns det inte genom beteckningen hur "lådorna" är ihopkopplade med varandra, men det framgår tydligt vilken JFB det rör sig om, var en
-=fullmoon=-: Somsagt Ibland snackar mätarna med varandra då de förstärker upp signalen mellan alla mätare i området. När Energinissarna sitter och räknar på ombyggnad och evt driftstopp så vill de ha reda på hur stor belastning det är på nätet. Därför är det bra om alla är igång och ej brutna. De vill ju se hur många mätare som är anslutna till en viss mätpunkt etc. Inte för att det
JöC: OK. Tack för svaren. Jag får ta o lyfta av de tunga stenarna o se hur pump o kabel ser ut. Kanske dags att byta pumpen ?
Slugge: Tror inte du blir halshuggen om du gör som du tänkt. Skarva på de tre tåtarna, exempelvis med röda presshylsor, plintar eller wagos på ett överskådligt sätt och dra vp-rör mellan centralerna, koppla in och märk upp. Viktiga är du tar fas, nolla och jord från samma central.
Anders_Nilsson: Nej det är alltså original 3 fas spis utan nolla men det nya begagnade köket har 3 fas häll och separat 1 fas ugn så detta är anledningen till varför jag behöver nolla. I alla fall är allting OK nu, skall bara bygga klart köket så kommer elektrikern som gör klart matningen inne i skåpen.
Bo.Siltberg: Nej, något sådant har jag inte hört talas om. Den frågan borde nog ställas på www.fluxio.se där det finns folk som borde veta. Det skulle kosta en hel del... Antingen att gå ned ett litet snäpp i standardvärdena på överströmsskydd, eller kablar med lite större area än dagens standardvärden. Och vad mycket frågor det skulle generera, om undantag etc.. Men i sak har Norrmännen
13th Marine: Jag gissar på att svaret på att de inte finns är; att uttaget inte är gjort för den typen av mekanisk belastnig.
el_richard: Självklart är det M4, inte M5 som jag skrev tidigare...
Zilvr: [citat] Inte riktigt så enkelt tyvärr. Micron står på kylen och är inkopplad i ett uttag som ligger under diskbänken bredvid kyl/frys. Sen kommer väggskåpen, och på andra sidan väggskåpen vill jag ha ett uttag monterat som jag kopplar in kaffekokarn i. Lite svårt att förklara. Är på språng men kan lägga upp bild på måndag.
Slugge: Nej, det gäller skador orsakade av avbrott, i övrigt som bax skriver..
el_richard: Gillar inte deras styrning. Bryta nollan, känns helt fel..
Mikael_L: Vad det gäller utbildningen så är det inte någon svår bit. Denna kurs på distans. (Fyra fysiska träffar för laborationer och tentorna går ofta att göra på distans.) http://www.du.se/sv/Utbildning/Kurser-A-O/Kursplan/?kod=ET1013 Men sen för att få en egen behörighet så gäller ytterligare utbildning + 4 års praktisk erfarenhet av elinstallationsarbete under någon annans
PAF: Alternativt en dosdimmer i tak/kopplingsdosa med en fjäderbelastad brytare. Tror säkert att dimmern fungerar men kvalitetskänslan är betydligt lägre.
Workingclasshero: Info från en leverantör. "En spänningsutlösares primära uppgift är att lösa ut/ koppla motorskyddet till ex en vedklyv vid fasbortfall , inte att lösa ut motorskyddet vid fasbortfall. Orsaken att man monterar spänningutlösare på maskiner är att förhindra att maskinen startar upp efter t.ex. ett strömbortfall. Och som någon påpekade så mäter spänningsutlösaren bara 2
henlin431: Om ni behöver ladda ofta låter det som att det är dags för en större solpanel. Hur stor har ni? Idag får man ju en 230W panel för kring kostnaden av 137 liter bensin. Billigt (bensinen är dock dyr...) Det är också ungefär de pengarna du får ge för en 25 A laddare som laddar upp relativt fort. Det går ju även att ladda lilla batteriet med de stora genom att köra en omvandlare som
Denaxe: Tack för svar allihop. Jag har en brytare på väggen, så gul måste vara tändtråd. Bor i ett hus som är byggt på tidigt 80-tal, därav färgerna på "trådarna" förmodligen.
Pärran: Tänkte mig ett Hager FW53. Hur är det med dimmrar blir dessa varma? Isf borde väl dessa monteras högt upp för att inte resten ska värmas i onödan.
Mikael_L: Jodå, det gömmer sig en femte där. Det syns rätt så väl. (Bara man får se hela bilden ... :D) vad det gäller koppling, framförallt nolla +PE så skulle jag nog känna mig ganska lugn där. Om man har kopplat in bägge, trådarna går in i röret och allt, så vore det väl rätt märkligt om någon har fuljordat senare ...? Var i så fall? Lött ihop kablar en bit in i röret? En
Bo.Siltberg: Den fyller sitt syfte, det är det viktigaste. Formellt ska det fast installerade uttaget vara skyddat av en JFB. Men lika formellt ser jag svårigheter att någon skulle kunna klandra detta då man med olika argument kan hävda undantagsregler för just denna ändring. Det är ju fortfarande en tvättstuga, där man bara ändrat anslutningen av TM. Men som sagt, JFBn gör sitt jobb oberoende av
TobiasGren: [citat] Både ja och nej... Det hade nog fungerat men jag är nörd och kände att lika ska vara lika. Hade känts halvgjort annars.
pelpet: [citat] Inget tjorv, sladden är ca 40 cm lång. Uttaget sitter i översta lådan i en IKEA Godmorgon 2-lådors kommod. Jag antar att elektrikerna har satt en dragavlastare under uttaget, jag har inte öppnat och kollat.