2 075 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Hur koppla nytt bubbelbad?
Håller på och bygger ett nytt badrum och har precis köpt ett helt nytt bubbelbadkar. Köpte det efter att firman gått i kk så det finns inga beskrivningar till karet. Till enfasmotorn är det en vanlig kabel med en gjuten stickpropp och någon slags dosa med en knapp mitt på kabeln där det står testa före varje bad. Förmodligen en jordfelsbrytare då, men under badkaret går det iut en skyddsjord skruvad i själva ställningen och därifrån lär det bara en lös gulgrön 2.5 kvadratare skyddsjord med en ringsko i änden.
Ska jag då dra upp den extra jordkabeln upp till uttaget och göra om stickproppen till fast installation eller hur göra?
Ska jag då dra upp den extra jordkabeln upp till uttaget och göra om stickproppen till fast installation eller hur göra?
Silvex heter det! Lite svårt med bilder, står längst inne i boden med fullt av bråte framför
. Jag kanske krånglade till förklaringen lite.... Alltså det enda som kommer ut från badet idag är en kabel med stickpropp och nån slags jfb och en lös typ fk 2.5 skyddsjordskabel med en ringsko i änden.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 924 inlägg
Ser den ut att vara fabriksmonterad? Då karet är helt nytt så borde det vara så. Uppenbarligen vill tillverkaren att karet ska skyddsutjämnas via en separat skyddsledare jämte skyddsjorden i kontakten. Då får du helt enkelt ansluta denna skyddsledare till skyddsjorden i uttaget, hur det nu kan göras praktiskt. Eller så ska skyddsledaren anslutas till en annan punkt på karet?
Det är helt nytt och inte pillat med överhuvudtaget så det ser absolut fabriksgjort ut! Skyddsjorden går först från motorn sen till annan plats på karet ( benställningen i stål) där det är fastskruvat med ringskor därifrån är det sen en lös typ fk 2.5 ca 1,5 meter med ringsko sen i änden.
Jo jag har sett sån installation till spisar i Spanien med en extra skyddsjord till kontakten. jag var inne på en fast installation fast inte under karet utan ca 1.5 m från karet och 1,2 upp på väggen bredvid fasta installationen till tvättmaskinen. Sladden som följde med fastmonterad är två meter lång.
Är det någon lös front av plåt som ska monteras dit så gissar jag att det är tänkt att den lösa änden ska sitta i den för i andra änden är det ju redan anslutet till inkommande jord om jag förstår dig rätt.
Kjell
Kjell
[
Läs svar #6.
QUOTE=mlkjhr;1829044]Är det någon lös front av plåt som ska monteras dit så gissar jag att det är tänkt att den lösa änden ska sitta i den för i andra änden är det ju redan anslutet till inkommande jord om jag förstår dig rätt.
Kjell[/QUOTE]
Läs svar #6.
QUOTE=mlkjhr;1829044]Är det någon lös front av plåt som ska monteras dit så gissar jag att det är tänkt att den lösa änden ska sitta i den för i andra änden är det ju redan anslutet till inkommande jord om jag förstår dig rätt.
Kjell[/QUOTE]
Klicka här för att svara