Kanske borde utveckla detta lite. Grundformeln gavs av Andreas_H. Om vi lägger till lite fler faktorer kan vi beräkna den maximala längden på en gruppledning:

L = (Uf * % * S) / (Ib * 2 * p) t.ex (230 * 0.02 * 1.5) / (8 * 2* 0.0183) = 23 meter

där
Uf = Spänningen, fasspänningen för en gruppledning med L-N-förbrukare.
S = Arean
p = Resistiviteten för koppar. 0.0172 Ωmm²/mm gäller för ren koppar. En kabeltillverkare anger i allmänhet ett högre värde. Vi har kommit fram till att 0.0183 är en lagom kompromiss.
2 = Faktorn 2 kommer från att det är tur och retur för gruppledningar, dvs spänningsfall i både fas och nolla.

Så långt är det konstanta parametrar, men så finns några som går att banka på:

% = Tillåtet spänningsfall. Där gäller enligt SS 437 01 45
2% i huvudledning från servisledningen.
3% sammanlagt i huvudledning och gruppledning till belysning och småapparater.
4% sammanlagt i huvudledning och gruppledning för annat ändamål.

Skulle man räkna enbart på gruppledningen skulle denna i sig endast tillåtas ha 1% spänningsfall, dvs max 10 meter kabel om man räknar med 10 A... Det går inte för sig! Så här behöver vi skruva lite på parametrarna.

Vi kan lugnt räkna med ett betydligt lägre spänningsfall än 2% i huvudledningen. Denna är oftast så överdimensionerad så att man kan räkna med kanske 0.5%. Kvar blir då 2.5-3.5% till gruppledningen. Det underlättar betydligt :).

Ib = Den förväntade belastningsströmmen. Många räknar med säkringens märkström här vilket man faktiskt inte bör göra. Man dimensionerar normalt inte en gruppledning så att den förväntade belastningen ligger så nära säkringens märkström. För en grupp till vardagsrum och sovrum kanske man har en normal belastning på 2-4 A! Men man säkrar ändå gruppen till 10 A för att den tillfälligtvis ska klara dammsugaren. Den skulle säkert gå bättre av lite högre spänning, men man kan nog skruva ned Ib till åtminstone 8 A.

Till saken ska man också vara medveten om att den tillåtna spänningsvariationen i matande nät får vara +/- 10% !

Så, med lite justerade siffror kan man beräkna max längd på en gruppledning som

(230 * 0.03 * 1.5) / (8 * 2* 0.0183) = 35 meter.

Så vad jag menar är att det kan vara bra att veta vilka faktorer som vägts in i en tumregel som 60 meter. Det är vad man kan lära sig av de äldre i företaget. Kanske räknar Glufsen med så låg Ib som 5 A. Det kan mycket väl vara helt ok i vissa grupper.

En belysningsgrupp på 200 meter till stolpar på gården kan vara helt ok då man där vet att belastningen är låg. Det går dock inte lika bra när innehavaren får iden att han faktiskt skulle behöva ett uttag till motorvärmaren på sista stolpen.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
En belysningsgrupp på 200 meter till stolpar på gården kan vara helt ok då man där vet att belastningen är låg. Det går dock inte lika bra när innehavaren får iden att han faktiskt skulle behöva ett uttag till motorvärmaren på sista stolpen.
Och då kan det alltså vara smart att säkra av med 6A.
Eller varför inte 2A, då ligger man nog på säkra sidan. :)

GK100 skrev:
Hoppas TS går på linjen Bo nämner, schablonerna är inget värda om man inte förstår bakgrunden åtminstone grovt.
Glufsglufs schabloner är nog mer åt hållet : Vad ska man ha med i bilen? Så lite som möjligt. Vad ska det kosta kunden? Maximalt för ingen tillförd nytta. Varför gick det snett? Fråga inte mig, jag följer bara schabloner..... Etc ad infinitum.

Ta vara på en intresserad lärling istället på bästa sätt, tror inte de är så vanliga eller åtminstone avtar intresset snabbt om det inte göds lite.
Och på vilket sett skulle ett personligt angrepp hjälpa TS i det här fallet?

Att du är ledsen för att jag tar ner dig på jorden och in i verkligheten gång på gång i diskussioner kan jag väl på en nivå förstå men ALDRIG någonstans har jag påstått något av det du nämner (men det var väl skönt för dig att fabricera lite skit kanske).
Än en gång så har jag ENDAST påtalat HUR det funkar, inte hur det BORDE funka men det verkar vara lite trögfattat för dig.....eller ja, du fattar nog men föredrar att ljuga ihop lite för att verkligheten inte stämmer med dina önskningar om hur det borde vara.....otur....

I övrigt har du inte en aning om hur mycket lärlingar jag haft med mig under åren, hur många jag förklarat ditten och datten för samt vad inom elyrket ofta går alldeles utmärkt att schablonera om man vill så.

I grupper i bostäder behöver man ju i regel inte tänka alls när det gäller längder på ledningarna (dock projjar jag aldrig in mer än 10st olika belastningspunkter, dvs uttag, armaturer osv).....i normala fall alltså.
Skulle det vara som så att man har en jäkligt lång lägenhet så faller det sig mer naturligt att man "tänker till" som yrkesman men oftast i sådana fall då man har långa sträckor (vilket i regel gäller större ombyggnationer och/eller nyproduktion) så har man ju gjort uträkning redan på konsultstadie och ritningen talar om vad som ska installeras. I annat fall om montör känner sig osäker så brukar de kunna slå en pling till någon som räknar ut lite snabbt åt dem (vi har ju bra program att nyttja).

Schablonen 60 meter appliceras alltså på en "vanlig" uttagsgrupp med maximalt 10st apparater i "ändan", och en belastningsström på 5 A stämmer nog mycket väl i den schablonen.

Värst vad du blev aggressiv, varför? Självklart hjälps TS genom att inte falla in i schabloner om personen redan är genuint intresserad. Självklart är mina exempel inte riktade fullt ut mot dig, men jag kan inte låta bli att tänka lite i de banorna med en lätt skruvning av femte essensen i många av dina sluggerinlägg rörande hantverkeriet.

Jag hoppas du blandar samman mig med någon annan för mig veterligen har vi inte haft några direkta utbyten i diskussionsform här på BH och än mindre har du tagit ner mig på jorden. För min del försöker jag till allra största delen svara lite på sakfrågor där jag är relativt säker på vad jag skriver, men någon liten överlöpning får jag stå för som i detta fall. Ber dig om ursäkt och önskar dig en lugn natts god sömn. :)

• Gilla
Andreas_H
  • Laddar…
GK100 skrev:
Värst vad du blev aggressiv, varför? Självklart hjälps TS genom att inte falla in i schabloner om personen redan är genuint intresserad. Självklart är mina exempel inte riktade fullt ut mot dig, men jag kan inte låta bli att tänka lite i de banorna med en lätt skruvning av femte essensen i många av dina sluggerinlägg rörande hantverkeriet.

Jag hoppas du blandar samman mig med någon annan för mig veterligen har vi inte haft några direkta utbyten i diskussionsform här på BH och än mindre har du tagit ner mig på jorden. För min del försöker jag till allra största delen svara lite på sakfrågor där jag är relativt säker på vad jag skriver, men någon liten överlöpning får jag stå för som i detta fall. Ber dig om ursäkt och önskar dig en lugn natts god sömn. :)
Aggressiv? Nädå inte alls, bara irriterad över fabricering av åsikter som jag aldrig haft eller uttryckt. Du behöver inte be om ursäkt men den godtas i vilket fall som helst samt att jag själv ursäktar mig för den hårda tonen, den var nog onödig i detta fall och skulle väl egentligen ha applicerats på annat ställe men i sak kavrstår jag (gällande fabricering av åsikter osv).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.