Är det godkänt att kapa strömbrytaren så här?

Någon skrev i annat forum att det ej är en godkänd elinstallation men jag tänkte fråga här då frågan nu rör mer el- och brandsäkerhet än det estetiska.

knapp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är strömbrytaren kapad eller är fodret urgröpt på baksidan? Det är inte snyggt, men så länge locket sitter fast och inga spänningssatta trådar sticker ut är det inte farligt. Lyft på locket och titta hur det ser ut under så går det att säga mer.

• Gilla
hemmabyggets
  • Laddar…
Nja. Stor gråzon faktiskt. Men så länge man inte kan komma åt innandömet så hade inte jag brytt mig.

Lösningen är att sätta en försöjningsram och en ny brytare så att man kan flytta ut brytaren de 2cm som behövs och ändå lyckas att täcka dosan bakom.

• Gilla
hemmabyggets och 1 till
  • Laddar…
Vanligt i äldre hus att dosorna hamnade för nära dörrfodret. Har 2 sådana i mitt hus och när det byttes till modernare brytare fick jag på det ena stället sätta en föhöjning på 16mm som karvades till och på det andra blev det kanten på brytaren som fick ta smällen.

Jag hade det sådär också men ville sätta dit en dimmer, så jag fick sätta en förhöjningsram lite snett från dosan. Inte särskilt snyggt med en typ 30 mm förhöjning så jag funderar på att såga upp ett hål för en ROT-dosa, såga bort den gamla dosan med en multicutter och sedan ansluta rot-dosan till vp-röret på något sätt. Men jag är rädd att det kan bli pilligt och/eller att jag får använda en ganska lång slangbit och därför tvingas dra om FK:n också.

I just ett fall som på bilden då man kapar i ramen så är det väl bara ev CE märkning som drabbas. Någon brist i elsäkerhet kan jag inte se.
Men självklart vid byte av brytare så sätter man ju en 18mm förhöjningsram istället för att ha sönder i brytarens ram......normalt sett alltså....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.