4 579 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
Två olikd faser i dubbelt 220 uttag.
Fick en känsla... Sitter ett dubbeluttag i källaren, anslutet till en rund trefasdosa. Så jag öppnade och kollade, och det var draget två faser till uttaget. Ingen märkning nånstans.
Ännu sämre var att det var draget två lampsladdar 0.75mm2 till vardera uttag och en separat gulgrön som var byglad mellan uttagen.
Uttaget monterat så att det satt kloss mot trefasdosan så kablarna syntes inte utifrån. Har suttit en TM och torkskåp i detta uttag.
Vackert! Nu blir det att snygga till detta hempul. Med bättre hempul.
Ännu sämre var att det var draget två lampsladdar 0.75mm2 till vardera uttag och en separat gulgrön som var byglad mellan uttagen.
Uttaget monterat så att det satt kloss mot trefasdosan så kablarna syntes inte utifrån. Har suttit en TM och torkskåp i detta uttag.
Medlem
· Västra Götaland
· 344 inlägg
Usch, dessa förbannade lampsladdar! Men det var inte 2x0,75 i alla fall.... Eller???? Säg att det åtminstone var jord med ned till uttaget och inte bara mellan jordblecken?Mell skrev:Fick en känsla... Sitter ett dubbeluttag i källaren, anslutet till en rund trefasdosa. Så jag öppnade och kollade, och det var draget två faser till uttaget. Ingen märkning nånstans.
Schneider exxact verkar tillåta överkoppling av fler faser på X-plintarna om man tittat på kopplingsschemat på produktsidan. Dock ej i hemmiljö om jag förstår det rätt.Bo.Siltberg skrev:
http://ecatalogue.schneider-electri...347754&groupid=144667&navid=65910&navoption=2
Redigerat:
Jo, det var två 2x0,75...men det var jordat.Kopparkullen skrev:
Inte som belysningen i bastun och duschen, där var jorden inte ansluten i en dosa utanför rummet, men i övrigt såg det bra ut. :what:
Det var nog en miss från då huset byggdes och inte hemmapuleri.
Huset är byggt -69 med röd både som tändtråd och jord. Gäller att mäta noga och dubbelkolla allt.
Klicka här för att svara