Jag har precis gjort en "inventering" av eldragningen i mitt ganska nyinflyttade hus. Huset är från 40-talet men all el är bytt av fackman för max 10 år sen. Det allra mesta ser bra ut. Men jag hittade ett par dragningar på vinden som gör mig lite fundersam. Man har använt gummikabel typ RDOE (3x1,5) till ett skymningsrelä som styr utebelysningen. Skymningsrelät sitter inomhus i vindsfönstret. Det är väl antagligen en "eftermontering"; kabeln går från en utanpåliggande kopplingsdosa till relät.
Alla kopplingar ser bra ut, det är bara typen av kabel som känns lite knasig.

Kan jag råka ut för några problem p.g.a. detta? d.v.s. finns det några risker? Ska jag lägga möda på att byta ut den mot t.ex. EKK? Kabeln är ju ok dimensionerad 1,5mm2 till 10A grupp.
Anslutningen mot de andra kablarna (EKK) är gjord med Torix.

Felaktigt val att nyttja RDOE dessutom med för få ledare. Byt ut mot förslagsvis EKK eller EKLK 4x1,5mm

Ja, jag vet att RDOE är fel val, men finns det några risker med det?

Reläet är ett sånt här: http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/44-068_man.pdf
Jag antar att nollan är byglad i reläet, men det framgår inte. Det är väl inte tanken att reläet ska bryta allpoligt?

Det är draget med två RDOE, en "in" och en "ut" så på så sätt är ledarna tillräckligt många. Men som du säger så räcker det ju med en 4x1,5mm2 kabel (förutsatt att nollorna är byglade, eller kan byglas)

Jag skulle påstå att RDO har marginellt sämre livslängd än PVC/PEX på papperet. Valet är kanske udda, men den är samtidigt tillåten för "permanent användning" ;). Den typen av kabel (RDOE=H07RN) används ju som fast installerad anslutningskabel till motorer etc, även om den då är synlig.

Så, om 20 år kanske du bör kontrollera ifall gummiisoleringen börja spricka upp. Får du tillfälle att byta den innan dess så är det väl bra.

Torixkopplingar kan du behöva rycka lite i redan nu. Låter lite vanskligt att vira ihop RK och EK. Wago 222 skulle vara ett bättre val.

Är det bara en kabel till ljusrelät? Då är det för få ledare i kabeln, dom har då använt jordledaren som antingen nolla eller tändtråd, bägge alternativen är olagliga och direkt livsfarliga. Om man bara har en kabel till ljusrelät så måste det antingen vara 3*1,5 (ovanlig och dyr) eller 4G1,5 (vanligt val).

Jag tolkar det alltså som att RDOE inte är direkt felaktigt, även om det är ett konstigt och olämpligt val. Den enda direkta risken är alltså kombinationen av RK och EK i torixen. Även om det kan sitta hur bra som helst så känns det som risken är rätt stor vid moteringen att det blir lite löst. Jag tror nog jag ska ta och byta den i vilket fall som helst, jag vill ju helst ha en "clean" elinstallation.

Men vet någon hur det är med nollan i skymningsrelät. Är det "byglat" i reläet? Det är inte brytning av både nolla och fas i reläet? D.v.s. så att jag kan köra med en fyrledare. Databladet för reläet suger ju.

Blir alltid nojjig när nån snackar om Torix som sitter dåligt. Man har ju några hundra stycken i huset; hur stor är chansen att alla sitter hårt? Får nog nån tvångstanke snart och går och kollar varenda dosa i huset.

Demmpa skrev:
Är det bara en kabel till ljusrelät? Då är det för få ledare i kabeln, dom har då använt jordledaren som antingen nolla eller tändtråd, bägge alternativen är olagliga och direkt livsfarliga. Om man bara har en kabel till ljusrelät så måste det antingen vara 3*1,5 (ovanlig och dyr) eller 4G1,5 (vanligt val).
Det är två kablar.

Nollan brukar vara byglad i ljusrelä/rörelsevakt.

MH1001 skrev:
Blir alltid nojjig när nån snackar om Torix som sitter dåligt. Man har ju några hundra stycken i huset; hur stor är chansen att alla sitter hårt? Får nog nån tvångstanke snart och går och kollar varenda dosa i huset.
Jag har bara en mycket begränsad, men dålig erfarenhet av dessa. Detta är upplagt för en gissningstävling! Jag drar till med att 6 % av dessa är så dåliga att det glappar om du rycker lite i dem. Står du för priset? Hallontårta!

Rätt svar är 0,7% glappar när man rycker lite i dem. D.v.s. 1 av 139 st. Kunde varit värre antar jag =). Den var slarvigt monterad, en av ledarna var skalad för kort och ledaren låg lite utanför "gängan" i torixen.
0,7% var nog inte tillräckligt nära 6% för att jag ska börja baka tårta.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag är närmast... ;)
Snabbt jobbat förresten!

Nu finns det väl iofs lite olika kvalitet på gummikabel. Men jag vet av erfarenhet att den är olämplig för fasta installationer.

En släkting köpte hus, där fanns ett uttag på vinden som matade något för en äldre parabolinstallation. Uttaget matades med en lång gummikabel (fast installerat uttag). Den kabeln gick ut genom en glipa vid vindsdörren som satt utomhus, man kom upp via en lös stege på gaveln. Kabeln gick ner på marken och låg löst över en gånge med plattor, och var sedan inkopplad med vanlig kontakt i ett uttag i en pergola någon meter från huset.

Släktingen tog in en elbesiktning, denna kabel var ett mindre problem i förhållande till annat. Elektrikern som besiktigade står på Al stegen som går upp till vinden, och ser att gummikabeln är spräckt och koppar syns. Koppartråden var i direkt kontakt med plåtblecket under dörren, och stegen är lutad mot blecket.

Elektrikern klättrar ned till lägre höjd och hoppar sedan från stegen.

Jag hade själv varit uppe på stegen och tittat på den där vinden veckan innan, jag upptäckte inte skadan på kabeln. Man fick lite rysningar.

Hur gammal var den kabeln, och vilken typ av gummi?
Livslängden kan nog variera kraftigt mellan olika typer av gummi, men 25-30 år bör de hålla.
Underhåll är nyckeln här. En skarvsladd får en naturlig kontroll vid användningen, men en kabel som bara ligger där år efter år får inte samma uppmärksamhet.

Vet inte hur gammal kabeln var, men gissningsvis hade den då varit dragen 5 - 10 år i sin "fasta" installation, men kabeln var troligen avsevärt äldre. Har för mig att kontakten såg ut att vara i äldre stil.

Jag bytte hur som helst ut kabeln mot en EKK 4G1,5. Ser betydligt prydligare ut om inte annat.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.