Bastuaggregatet på jobbet pajade och skulle bytas ut av fastighetsägaren. Aggregatet byttes ut ganska omgående när fastigheten var nybyggd då detta visade sig vara för klent så detta är alltså aggregat nr 2 som är trasigt. Vid första bytet så byttes även dvärgbrytarna till 20A och kabeln till 6mm2. Visade sig nu att kabeln mellan manöverpanelen och aggregatet aldrig byttes. En sträcka på 2m där kabelarean är 2,5mm2.
Enligt elektrikern som nu ska byta ut aggregatet så har vi haft tur att inte en brand uppstått. Har han rätt i det?

Det är svårt att svara på... 2.5 mm2 är godkänt ihop med 20 A säkringar under vissa förutsättningar. För att kunna ge ett korrekt svar måste man veta aggregatets strömförbrukning samt om kabeln är utsatt för en förhöjd omgivningstemp i bastun. Om kabeln går i "bastulokalen", då skall det vara en specialkabel som tål hög omgivningstemp.

Nja. Tror elektrikern pratar i nattmössan...

O
Det låter inte rätt men jag kan ha fel det handlar om en begränsad sträcka., men risken för att det ska börja brinna ser jag nästan som omöjligt....
Jag var på ett ställe för att dra om matningen till en spis, från 20A enfas till 16A 3-fas...
Spisen matades av 20A säkringen med en tråd på troligtvis 1,5mm2 Där hade inget hänt.... mer än att proppen gick ganska ofta... De använde spisen varje dag ganska många timmar.... och jag såg inte ens några tecken på läskigheter gällande den tråden....
Så brandrisken ser jag som utesluten....

Om vi utgår ifrån att aggregatet faktiskt drar 20A, jag kan inte inte kolla detta då det redan är borta. Elektrikern hade inga andra synpunkter på kabeln mellan aggregatet och manöverpanelen än att just arean var för liten. Så förutsättningen får vara att det är rätt typ av kabel.

Jag tror elektrikern menade på att man hoppat ner ett steg för mycket mellan arean på matningen och arean på anslutningen av aggregatet, dvs från 6mm2 så blir anslutningen 4mm2 tex. Brandrisken...ja...det beror ju på övriga omständigheter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.