Medlem
· Västra Götaland
· 202 inlägg
Någon som har råd att ge när man har problem att få fram en dragtråd i ett VP-rör?
Får inte fram dragvajern hela vägen utan det tar stopp en bit på vägen, när jag drog ur gamla kablarna så var detta inga problem och hade jag tänkt mig för så hade jag dragit med en dragtråd när jag drog ur gamla kablarna.
Frågan är bara om det finns något sätt man kan testa för att få fram en dragtråd förutom att mecka med vajern för det går inte, eller är det bara att anta att röret är kasst och man får lösa detta på annat sätt?
Nätverkskabel jag ska dra i ett gammalt tomt rör där antennkabeln legat tidigare kan tilläggas.
Får inte fram dragvajern hela vägen utan det tar stopp en bit på vägen, när jag drog ur gamla kablarna så var detta inga problem och hade jag tänkt mig för så hade jag dragit med en dragtråd när jag drog ur gamla kablarna.
Frågan är bara om det finns något sätt man kan testa för att få fram en dragtråd förutom att mecka med vajern för det går inte, eller är det bara att anta att röret är kasst och man får lösa detta på annat sätt?
Nätverkskabel jag ska dra i ett gammalt tomt rör där antennkabeln legat tidigare kan tilläggas.
Medlem
· Västra Götaland
· 344 inlägg
Pröva med dammsugaren och ett bomullssnöre. Dra sedan i en kraftigare dragtråd med snöret.
Många dragtrådar har också en ände som lämpar sig bättre att vara framåt. ofta med en liten lättböjlig fjäder, som följer röret bättre.
Sista utvägen är nog (har aldrig behövt prova denna själv) papperstuss i fisklina och dammsugare.
[edit] tvåa på den
Sista utvägen är nog (har aldrig behövt prova denna själv) papperstuss i fisklina och dammsugare.
[edit] tvåa på den
Ta en bit snöre, knyt på en liten papperstuss i ena ändan. Ta en damsugare och sätt munstycket mot röret i andra ändan, täta så mycket du kan runtom. Sug igenom tussen och snöret.
Men som stoif skriver så kan det gå mycket bra att skjuta i dragfjädern från andra hållet då det kanske är en för tvär böj som den ska igenom som man inte orkar trycka på från ena hållet men ligger mycket närmare den andra ändan och man tar sig igenom där.
Bara för skojs skull så sätter jag en peng på att troligt stopp är i vinkeln mellan tak och vägg alternativt max 50 cm från en dosa.
Men som stoif skriver så kan det gå mycket bra att skjuta i dragfjädern från andra hållet då det kanske är en för tvär böj som den ska igenom som man inte orkar trycka på från ena hållet men ligger mycket närmare den andra ändan och man tar sig igenom där.
Bara för skojs skull så sätter jag en peng på att troligt stopp är i vinkeln mellan tak och vägg alternativt max 50 cm från en dosa.
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Den allra viktigaste frågan är: vad har du för dragfjäder? Finns flera varianter allt från totalt hopplösa(!) till chockerande bra.
//Patrik
//Patrik
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 004 inlägg
Förutom det som nämnts kan lite glidmedel göra susen också.
Är det dessutom så att du kommer nästan fram, kan en pianotråd från andra hållet fungera. Gör en ögla på tråden, tryck in så att den överlappar dragfjädern några decimeter, veva runt så att den snor in sig i dragtråden, dra ut.
Är det dessutom så att du kommer nästan fram, kan en pianotråd från andra hållet fungera. Gör en ögla på tråden, tryck in så att den överlappar dragfjädern några decimeter, veva runt så att den snor in sig i dragtråden, dra ut.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Jag skulle nog inte trycka allt vad jag orkar. Risken finns att röret delar på sig i någon skarv och sen är det lönlöst att försöka få igenom något där.
Jag har sagt det förut och säger det igen. Den enda riktigt vettiga dragfjädern är Pipelife's dragfjäder.
http://www.pipelife.se/se/product_database.php?pid=789
Rören bör dock vara ordentligt fästa i ändarna för man har bra kraft att tycka med denna fjäder.
Det finns även tekniker man kan pröva. så som backa några cm och trycka på. snurra fjädern och hoppas den flyttar lite på sig. Dränka röret i kabelsmörj och fjädern. Mata in lite eftersom man får in mer av fjädern.
Jag har sagt det förut och säger det igen. Den enda riktigt vettiga dragfjädern är Pipelife's dragfjäder.
http://www.pipelife.se/se/product_database.php?pid=789
Rören bör dock vara ordentligt fästa i ändarna för man har bra kraft att tycka med denna fjäder.
Det finns även tekniker man kan pröva. så som backa några cm och trycka på. snurra fjädern och hoppas den flyttar lite på sig. Dränka röret i kabelsmörj och fjädern. Mata in lite eftersom man får in mer av fjädern.
Medlem
· Västra Götaland
· 202 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 202 inlägg
Köra från andra hållet har jag också testat, stannar någonstans på vägen från båda håll. Har försökt bra länge att komma förbi men det är lönlöst. Ska testa med dammsugaren och fiskeline annars blir det att dra utanpåliggande.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Jag har också en sådan där i nylon och den är helt värdelös. Kommer man till en skarv i vp-rör eller när man skall igenom en flexslang tar det stopp. Då brukar jag ta lite silvertejp och dra ett par varv runt toppen draglinan, så att det blir dubbelvikt i toppen liksom. Då löper den förbi skarvar bättre. Lite WD-40 på toppen kan hjälpa också. Jag vet att man inte skall använda annat än för vp-rör avsedd smörja men det behövs bara lite lite.
Får du inte igenom nätverkskabels kan du väl köra trådlöst
Får du inte igenom nätverkskabels kan du väl köra trådlöst
Produkter som diskuteras: "WD-40"
WD-40
WD-40 Multispray, ursprungligen utvecklad för att stöta bort fukt från rymdraketers komponenter, har sedan dess blivit känt som ett mångsidigt spray med en rad användningsområden. WD-40 Multispray är världens mest populära produkt i sitt
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 964 inlägg
Jag har med framgång lyckats med fisklina och en liten frigolitbit.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
På elmässa i Sundsvall så fick jag testa just det där att peta in fjädern i en slang med knutar. Den är helt otrolig och funkar även bra i 50 mm markslang.nimhed skrev:
Det är Pipe-life som är tillverkare, vet inte om den säljs på annat håll än hos grossisterna.
//Patrik