1 807 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Färger fk
Lite nyfiken på vilka färger som finns hyfsat lättåtkomligt på fk och lämplig användning. Ska ha ngn form av hemautomation troligen SH. Blir förmodligen inte i hela huset så mao blir det även lite traditionell elinstallation. Till de rum med SH så skall jag dra 7x1.5 och förutom brun, blå, gulgrön så skall jag ha 4st trådar för styrning. Har hittat svart, grå, vit och orange på nätbutikerna. Finns det fler färger att tillgå?
Busskabeln är lila och rosa.
Vill slippa att behöva byta färg i dosor och även att använda samma färger i den traditionella installationen.
Finns det några regler/principer för färger till tändtrådar och mellantrådar i elinstallationer?
Busskabeln är lila och rosa.
Vill slippa att behöva byta färg i dosor och även att använda samma färger i den traditionella installationen.
Finns det några regler/principer för färger till tändtrådar och mellantrådar i elinstallationer?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Förutom de du nämner finns även violett och röd, vilket blir 6 st totalt (förutom brun då). Sedan kan olika fabrikat användas, t.ex slät och räfflad, för att hålla isär dem.
Några specifika regler för tändtrådars färg finns inte vad jag vet, bara man håller sig till en "fasfärg". Överskådlighet och underhåll är en faktor man får titta på här. Användning av röd är t.ex tveksam i ett gammalt hus där man man misstänka att röd kan vara skyddsjord.
Några specifika regler för tändtrådars färg finns inte vad jag vet, bara man håller sig till en "fasfärg". Överskådlighet och underhåll är en faktor man får titta på här. Användning av röd är t.ex tveksam i ett gammalt hus där man man misstänka att röd kan vara skyddsjord.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Mellantrådar i samma tändkrets bör ha samma färg (på så sätt sparar man dessutom in en färg).
//Patrik
//Patrik
Detta är fråga om ett nybygge och jag vill gärna att det blir lite logiskt och enkelt för framtiden.
Röd borde mao fungera att nyttja. Mer tveksamt med violett då en av busskablarna har den färgen.
Kan/får/bör man ha samma färg till olika funktioner?
Röd borde mao fungera att nyttja. Mer tveksamt med violett då en av busskablarna har den färgen.
Kan/får/bör man ha samma färg till olika funktioner?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Ja, när det gäller tändtrådar och liknande, dvs när det inte handlar om skyddsledare och neutralledare etc så är det inte så restriktivt. Du får använda samma färg på alla tändtrådar bara du på annat sätt kan identifiera dem. Och då får man tänka på att en stor andel av befolkningen först kopplar bort trådarna från t.ex en strömbrytare och därefter frågar oss här på forumet hur de ska sitta...
Medlem
· Västra Götaland
· 344 inlägg
Dra en 20slang med 7-8x1,5 till varje rum som ska styras, förslagsvis en takdosa.
Från takdosan till vad som ska styras.
Gör en bra dokumentation med enlinjeschema på din husritning så kommer inte färger att förväxlas med t.ex. hallen som ska ha traditionell eldragning.
Bussen dras i separat rör/slang till de ställen du vill styra ifrån.
Gör en bra dokumentation med enlinjeschema på din husritning så kommer inte färger att förväxlas med t.ex. hallen som ska ha traditionell eldragning.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Har du flera ledare med samma färg i en dosa kan det vara bra att märka ledarna med t.ex partex. Då går det att identifiera en ledare även om den är losskopplad från en plint.Mattiaz skrev:
Det är exakt så min tanke är. Försöker bara komma på något logiskt med färgerna.Kopparkullen skrev:Dra en 20slang med 7-8x1,5 till varje rum som ska styras, förslagsvis en takdosa.
Medlem
· Västra Götaland
· 344 inlägg
Exempel:
Brun fast fas
Orange huvudbelysning
Vit mysbelysning
Grå styrda uttag
Svart...
Kör på samma sätt i alla rum.
Brun fast fas
Orange huvudbelysning