El
Bo.Siltberg: Värden på 4-15 MΩ innebär strömmar i den storleksordning som kapacitivt kopplade strömmar kan ge. Så om fingrarna är borta kanske du ser att värdet sakta ökar när du mäter, och att det "börjar om" från noll när du byter polaritet? Skulle det handla om en inkopplad apparat så skulle det i så fall vara någon väggvårta i standbymode. Om man ser till vad som förändrats, dvs
ds99jove: Det hade jag nog inte gjort, jag får testa när jag kommer hem igen. Är bortrest för tillfället. Återkommer. Tack för hjälpen allesammans ☺️
Mikael_L: För mig ser det ut som en EKKJ 2xarea+area, eller någon äldre variant av denna. Den är helt klart tillåten att ha i mark, och håller väldigt länge till bara den inte är skadad någonstans idag. Bo har en poäng i att det bara är kabeltypen vi kan uttala oss om nu, den ska ju även uppfylla de vanliga dimensioneringskraven. Men har den använts tidigare så får vi hoppas att den blev
HSP: Den verkar vara kopplad för 48V i dagsläget. Det ska inte vara spänning konstant på spolen! Jaga tag på ett begagnat centralur, Finns nyare och gamla modeller. hittade ett par bilder på nätet. [bild] [bild] En puls i ca 1sek varje minut brukar det vara på ur. två pulser i minuten (var30:e sekund) har jag för mej det var på endel stämpelur. även vissa klockor , har för mej att det
ByggaNytt: Tackar, jo den snurrade åt rätt håll direkt och provade JetSwimen igår och vilken power den har... :D Jag är ju ingen mästersimmare men det var faktiskt helt omöjligt att simma emot när jag körde JetSwimmen för fullt, hamnade snabbt på motsatta väggen :wow: Tricket var sen att balansera med rätt motstånd, det går ju både att justera vattenflöde, hur mycket luft den skall blanda i
prototypen: Energin är ganska måttlig men 100000 amperé låte ganska mycket Protte
EyEr0n: Om du har infälld installation med VPrör osv så är det oftast en enkel operation att byta trådarna mellan de två punkter där du träffat med spiken förutsatt att röret inte är allt för trasigt.
hempularen: Vet inte om jag tolkar bilden rätt, ser inte ut som trådarna kommer ut ur dosan, är där mer än en dosa? Om det är avsett att finnas ett uttag i närheten av brytaren så förklaras trådarna lätt. Hur ser det ut i takdosan? Kommewr verkligen alla trådarna ur ett och samma rör i takdosan?
hempularen: Som sagt, du får inte gissa att någon av trådarna är jord, har du fel så blir lampan strömförande. Det är inte säkert att någon av dem är jord. I äldre installationer var det rätt vanligt med "krontändning", dvs. man hade armaturer där några glödlampor tändes med en knapp i en dubbelbrytare, och andra glödlampor med den andra knappen. Då hade man alltså två tändtrådar till
GK100: [citat] Det gör du rätt i en central där passar fint. Och som sagt bor du i någorlunda tätort utan några särskilda konstigheter kring elnätet ska du inte behöva tänka på överspänningsskydd. Och skulle du behöva det av någon verklig anledning eller att du vill spela extra safe tycker jag du isf ska satsa på ett kompetent skydd monterat som på Demmpas bilder. Alltså ett kombinerat
Müssli: [citat] Jag förstår vad du menar. Dock spelar det roll vad du ska belysa, i mitt fall är det hörnskåp i ett kök som man öppnar kanske en gång i veckan. Att den då tänder varje gång du går in eller ut ur köket (man ser att den tänds i springan under dörren) och lyser i 5 minuter varje gång så förstår jag att man stör sig på det. På det andra stället sitter armaturen i en
kebab: Ok. Tack så mycket. Jag får se om jag kan jaga på denne då. Bygget står still i väntan på elen :@
Jessnet: Ok, tack för svar. Då håller jag det till rätt kapsling då jag inte lyckats tolka ut det på annat sätt.
Mikael_L: Men nu klarar det sig i 60 år till ... ;) Nä du har rätt, en del rätt gamla prylar där, bäst att kolla till sakerna lite då och då. Men det primära problemet tror jag var den usla bottenplattan i säkringshållaren som troligen orsakade en rejäl varmgång så att säkringen inte alls tålde speciellt hög last. Det är nästan svårt att i ett hushåll uppnå de rejäla strömmar som
elmont: Eftersom Leca är kapillärbrytande är det knappast någon risk dessutom ställer du väl syllen på ett syllpapp och då är det inga problem, du får dubbel säkerhet mot fuktvandring från marken.
Müssli: Det finns extra nollskenor att sätta i samma kapsling som jordfelsbrytaren så det är inga problem att ha flera jordfelsbrytare utan att byta central.
Patrick E: Instämmer med rådet från tommib om placeringen av armaturerna. På så sätt slipper du skuggor från bilen och det blir ljusare på golvet. Bra vid t ex hjulbyte.
Mikael_L: [citat] :) * Harkel* https://www.byggahus.se/forum/el/138869-indragen-behorighet.html Det stämmer alltså inte. Som elinstallatör tar man helt enkelt inget alls ansvar, inte ens för fel man själv gjort! :eek:
Müssli: Ett EIO-test är rätt så omfattande och behövs inte i det här fallet men kan självklart vara bra att göra ändå om du vill. Det som efterfrågas är en meggning på din anläggning och det går betydligt snabbare. Det tar max en timma plus ev. framkörning. Problemet kan vara att hitta en elektriker som är villig att göra ett sånt litet jobb i dessa tider.
D09: Kollat med någon plåtis allt montera mer vanliga lampor och köpa ett bubbelbad istället ;)
tommib: Du har köpt en dubbeltrapp, den är onödigt dyr. Din gamla brytare är en kronbrytare. Annars var det rätt. Fas in på L1, bygla till L2. Tändtrådar ut från X21 resp X11. Var uppmärksam på att din nya brytare kräver längre skallängd än den gamla (13 vs 10mm).
Ragnar_AT: Tyska kablar hade två svarta mellan 1965 och 2002. Den ena (L1) ligger "mellan himlen (blå) och jord (grön-gul)".
GK100: Det ser du i de vanliga elinstallationsreglernas avsnitt kring ledningsdimensionering. Tex kan man se att just överströmsområdet 13 A inte skiljer avsevärt från 10 A Diazed som ofta felaktigt framhålls här på BH. Annars kan man givetvis göra vidare djupdykningar i direkta produktnormer osv men vi blir få kvar då skulle jag tro. :) Och precis som Bo skriver finns vad jag kommer ihåg
Mattias_Jo1: Gick bra att borra, mätte lite och körde. De vita är signal kablar från ett gammalt trådat larm som jag snart skall uppdatera. Bara jag bestämt mig :| . Neo eller Vanderbildt???!!
Yaken: Vanligt problem som vi dryftat flera gånger förut. Huvudsäkringen är med största sannolikhet 25A. Hade själv det så i en lägenhet. Om det inte finns någon möjlighet att utöka elsystemet till 3-fas upp (kolla med föreningen hur statusen på elstigar etc är, antar att det är en bostadsrätt) så får du klara dig på detta, det går men är inte optimalt. Undvik helst att använda
SnakeM77: [citat] Tack Bo för ditt utförliga resonemang. Ja, mitt nästa drag är att prova tryckknapp med sändare och koppla bort skymningsreläet, precis som du föreslår. Liten korrigering där dock; Samtliga mottagare sitter inomhus i dosor, två av dom i infällda dosor i vägg och en i utanpåliggande dosa. Att grannarna har Nexan är tveksamt vad jag kan se och ana men jag får kolla med
intelligence: [citat] [citat] Detta låter ju mycket lovande! Har ni haft problem med att uttagen har ramlat ur om man dragit ut dammsugaren eller så lite bryskt?
snuttjulle: OK tack för det svaret. En av anledningarna till min tanke va att slippa en grov kabelkanal att dölja 2 kablar men det blir nog snyggt det oxå.