3 324 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Eldragning till minishunt
Håller på att planera installation av golvvärme via en minishunt (LK M60). Minishunten kommer att sitta i ett infällt fördelarskåp och elanslutningen ska göras med en anslutningskabel via en Wilo-kontakt som kommer med.
Hur löser man eldragningen fram till och in i fördelarskåpet? Min tanke är att man sätter en kopplingsdosa i väggen över skåpet och drar en vp-slang mellan dosan och skåpet, och en RKK eller RXQ från dosan genom slangen. Eller finns det något annat sätt? Hur löser man dragavlastningen i dosan?
Hur löser man eldragningen fram till och in i fördelarskåpet? Min tanke är att man sätter en kopplingsdosa i väggen över skåpet och drar en vp-slang mellan dosan och skåpet, och en RKK eller RXQ från dosan genom slangen. Eller finns det något annat sätt? Hur löser man dragavlastningen i dosan?
Sätt ett vägguttag i skåpet och montera en anslutningskabel med stickpropp på wilo-kontakten.
jag håller på med installation av golvvärme, och funderade på detta med eldragning... är det ok att ha stickkontakt i fördelarskåpet? krävs någon IP klassning? kan man dra vp med tex rk och montera ett eluttag i fördelarskåpet?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 895 inlägg
Jag tror du vill räkna med att det normalt är torrt i fördelarskåpet, eller hur? Då ställs inga krav på någon högre kapslingsklass. Så ett uttag ska inte vara några problem, dock utan att veta hur det ser ut i just ditt fall.
Klicka här för att svara