K
Sitter och letar överspänningsskydd för inkommande koppar.
Det finns ju lite att välja på, men jag slås av att ingen har indikering för utlöst/förverkat skydd eller larmkontakt i form av pot-fri kontakt?

Har ett DEHNguard typ 2 skydd för inkommande lågspänning, den har både optisk indikering på varje modul samt även en larmkontakt, så där är det ju lätt att veta om skyddet löst ut.

Men på telesidan, hur vet jag att skyddet löst ut/ är förverkat?

Elrond skriver:
Fakta
Skyddet är underhållsfritt. Då en transient tagits om hand av skyddet återgår det till sitt ursprung*liga tillstånd. Om inte så har skyddet gått sön*der p g a följande alternativ:

Transientenergin var större än skyddet klarade (p g a blixtnedslag mycket nära installationen).
Förstörelse p g a långvarig överspänning, t ex p g a direktförbindelse med 230 V.
Skall jag tolka det som att när skyddet är förverkat så tappar jag helt enkelt kontakten med omvärlden tills skyddet är utbytt? Och det är på så vis man blir varse om att skyddet är förverkat.

Hittar ingen info om DEHN, annat än att man kan plocka ur pluginet ur sockeln och prylarna fungerar fortfarande, någon form av bypass.

Dom som har ett S i benämningen är med larmkontakt, tex "Teleskydd, 1 telelinje komplett, inkl larm, EDL1VS-170, 5271895"
http://elrond.se/overspanningsskydd...-edl2v-serien-1-eller-2-pars-signal-teleskydd

Om skyddet kortsluter slingan eller kortsluter ner till jord eller låter slingan fungera som vanligt beror på hur dom olika komponenterna går sönder. Vanligast fortsätter slingan fungera men utan skydd.

• Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
K
Ahh, hur kunde jag missa den? Nåja, den är precis vad jag söker. :) Tackar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.