elmont skrev:
Men kravet på "fara för person och egendom" görs det inget undantag för eller hur.
Nu är du mest sur...
Det är inte samma regler som för 230V.
Och att mena att det skulle falla under "fara för person och egendom" att installera en produkt som är S märkt och ämnad att installera av just icke behörig är kanske lite långsökt.

Så du menar att det inte kan ta eld om man gör fel bara för att det är 12 Volt?

Nä men om en produkt är tänkt att installeras av Svensson kanske det finns elektroniska skydd.

Oavsett hur många skydd det finns så hjälper det knappast om brukaren inte känner till dom eller inte vet hur det fungerar.

Så en krockkudde är värdelös om man inte vet att den är där eller hur den tekniskt fungerar?!?

Hur kan du på allvar tycka så?

Såja. Det går utmärkt enkelt att orsaka skada med 12 V så min kommentar var egentligen onödig utan elmont har rätt. Skälet till att föreskrifterna undantar golvvärme är för mig okänt, men en sak är säker och det är att 12 V inte innebär att det är ofarligt. Kanske finns det en standard som sänker risken för skador för just 12 V golvvärme, eller så finns andra skäl som gör att man anser risken som mindre. Man hade inte medgivit installation av 12 V golvvärme utan behörighet om inte risknivån hade varit lägre.

• Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Ja jag gissar att det kan ha något att göra med att man kan dö av 230V ;)

Jag vet inte riktigt hur vi fastnade i denna argumentation heller. Det dök upp en fråga om det existerade 12V golvvärme på marknaden. Då påstår elmont att det är samma regler som gäller vilket inte stämmer fullt ut.

Ja mig hjälper det ju inte, min golvvärme är 230V...

Ja och vad jag förstått ligger problemet någon stans på vägenntill dosan där termostaten sitter (så problemet är egentligen inte relaterat till just golvvärme).
Jag förstår inte riktigt varför du inte bara mäter i nästa dosa på vägen mot centralen. Felet sitter ju rimligen i glappande koppling där eller i ett kabelbrott mellan dosorna...

Efter att ha läst allting igen så förstår jag att du tydligen inte kommer åt alla dosor. Det är meningslöst att felsöka innan du kan komma åt allt. Det har någon redan påpekat också...

Redigerat:
Just så :-). Fast i ärlighetens namn vet jag inte vart röret från sista åtkomliga dosa tar vägen så en kabelsökare vore nog bra ändå även om alla dosor blir åtkomliga...

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.