1 345 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
kabelrör kabelfråga
Medlem
· Västra götalands län
· 12 inlägg
Har en nybörjarfråga om kabelrör. Vi ska dra el nu från huvudcentralen till en undercentral i ladan och funderar på om det är smart att lägga kabelrör eller inte. Hoppas någon här kan ge tips.
Enligt vår elektriker behövs inte kabelrör men jag har läst att det kan vara bra om man i framtiden vill byta kabel eller lägga nya kablar för att slippa gräva igen.
Vi kommer troligtvis(om några år) installera solceller på ladan och då tänker jag att det kan vara bra att ha en möjlighet att skicka el tillbaks till huvudcentralen. I såfall tänker jag att vi behöver en ny kabel från ladan till huvudcentralen. Eller??
Om vi behöver dra ny kabel, hur lätt är det i ett kabelrör (50 mm) när det redan ligger en 16,5 mm kabel inuti.
Enligt vår elektriker behövs inte kabelrör men jag har läst att det kan vara bra om man i framtiden vill byta kabel eller lägga nya kablar för att slippa gräva igen.
Vi kommer troligtvis(om några år) installera solceller på ladan och då tänker jag att det kan vara bra att ha en möjlighet att skicka el tillbaks till huvudcentralen. I såfall tänker jag att vi behöver en ny kabel från ladan till huvudcentralen. Eller??
Om vi behöver dra ny kabel, hur lätt är det i ett kabelrör (50 mm) när det redan ligger en 16,5 mm kabel inuti.
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Som sagt det är inte nödvändigt med kabelrör. Jur lång sträcka pratar vi om?
Det behöver inte nödvändigtvis vara så att ev. solceller behöver ngn. egen kabel.
Det behöver inte nödvändigtvis vara så att ev. solceller behöver ngn. egen kabel.
Kommer du att koppla in solel på elnätet måste den kabeln gå till den plats som elmätaren och där kopplas in på den speciella mätaren som nätbolaget sätter dit. Detta för att elmätaren ska kunna skilja på köpt och såld el.
Tydligen allt för gammalt "vetande", jag tar tillbaka allt.
Tydligen allt för gammalt "vetande", jag tar tillbaka allt.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 271 inlägg
Man måste anmäla till nätägare att man har en produktionsanläggning inkopplad mot nätet. Då byter de även till en mätare som mäter dubbelriktat. Så man behöver inget mer än en ledig grupp i UC för invertern och ev jfb och ösp om man känner för det. Det finns inget som helst behov av en separat matning direkt till/från HC för solel.elmont skrev:
Medlem
· Västra götalands län
· 12 inlägg
Då tolkar jag det som att vi bara behöver en kabel till UC i ladan. Tack för svar! Bra forum det här.
Klicka här för att svara