Behöver trefas till sommarstugan då vi tänkt skaffa ett utespa. Jag skulle vilja veta om man kan se på luftledningen som går in i huset om det är förberett för detta eller om den också behöver bytas. Eller går det kanske att se på något annat sätt?
När jag ringde Vattenfall sa de att det inte gick att se via anläggnings-id utan att de behövde skicka ut någon för att titta på det.
Jag tänkte att jag ville ta reda på det själv först för om luftledningen måste bytas känns det ändå som att det kommer bli för dyrt/krångligt att genomföra.
//Johan
När jag ringde Vattenfall sa de att det inte gick att se via anläggnings-id utan att de behövde skicka ut någon för att titta på det.
Jag tänkte att jag ville ta reda på det själv först för om luftledningen måste bytas känns det ändå som att det kommer bli för dyrt/krångligt att genomföra.
//Johan
Är det trådar fästa i krokar med porslinsisolatorer ser du det enkelt på antalet, två => enfas och fyra => trefas. Nu kanske du bara har två in då kan du kolla i närheten lite längre bort hur det ser ut där, är det inte så långt bort behöver det inte bli så dyrt krångligt att isf ändra din matning.
Har du en bild så går det lättare avgöra hur det ligger till tex om det är hängkabel in.
Har du en bild så går det lättare avgöra hur det ligger till tex om det är hängkabel in.
Då vet jag. Kollar lite närmare i helgen.GK100 skrev:
Vet du (eller någon annan) hur Vattenfall brukar hantera den här typen av arbeten, hur lång tid det tar osv? Kabeln är ca 20m från närmaste stolpe där Vattenfall har sitt skåp. Om det ska dras därifrån kanske det inte är så farligt antar jag. Om det inte finns framdraget dit antar jag det kanske måste dras från närmaste granne ut vid stora vägen och då är det flera hundra meter.
Tack för infon så långt!
//Johan
"Kabeln är ca 20m från närmaste stolpe där Vattenfall har sitt skåp"
Är det Vattenfalls skåp eller ditt mätarskåp? Om det är mätarskåpet ( och du har lite tur) så är det förberett och då sitter det redan 3 huvudsäkringar där, men bara en aktiv.
Är det Vattenfalls skåp eller ditt mätarskåp? Om det är mätarskåpet ( och du har lite tur) så är det förberett och då sitter det redan 3 huvudsäkringar där, men bara en aktiv.
Hade enfas i en stuga i Sörmland. Dealen med Vattenfall var att om jag skaffade ett mätarskåp på fasaden istället för den uråldriga mätartavlan inne i huset så bjöd de på anslutning av kabeln. Men de betalade inte för grävning. Lyckligtvis så hade de redan för många år sedan dragit trefas som jordledning till huset även om de bara hade anslutit en av faserna via den gamla enfassäkringen på vinden.
Tack för svar.
Elen inne är ganska ny (max 10 år). Vi har huvudsäkring och el-mätare inomhus. I skåpet ute på stolpen vet jag inte vad som finns men har inte Vattenfall säkring(-ar) också från huvudledning?
Vill vattenfall att man sätter mätaren ute? Konstigt att det inte gjordes då elen gjordes om.
Elen inne är ganska ny (max 10 år). Vi har huvudsäkring och el-mätare inomhus. I skåpet ute på stolpen vet jag inte vad som finns men har inte Vattenfall säkring(-ar) också från huvudledning?
Vill vattenfall att man sätter mätaren ute? Konstigt att det inte gjordes då elen gjordes om.
Ok. Frågan är hur man gör då man har en luftledning? Kanske därför mätaren sitter fortfarande sitter inomhus där elen kommer in i huset, på övervåningen. Som sagt den är rätt så ny så de borde väl flyttat på den då om det var ett krav.
Jag antar att de vill ha en nedgrävd kabel om de ändå ska byta den. Det tråkiga är att du får bekosta och låta utföra grävningen.
På mitt hus hade man redan grävt ned en ny trefaskabel och avlägsnat den gamla luftledningen sedan länge.
På mitt hus hade man redan grävt ned en ny trefaskabel och avlägsnat den gamla luftledningen sedan länge.
Det gjordes väl troligen ingen ändring av servis eller mätarplats den gången. Om du ändrar nu (som verkar kunna vara en relativt enkel operation) blir det ett nytt mätarskåp utvändigt och markkabel. Du får skaffa skåp, gräva och stå för rör inom tomten och Vattenfall står för kabeln. Om du ordnar en installatör som anmäler jobbet får du prisuppgift från VF på deras del.Geografica skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
kanske lättare att åka och bada i en sjö istället?......