M
marjo775: Tack för väldigt bra svar!
8 svar · 9,8k läst
G
Gavel: Jag tycker Letti blir snyggast och bäst, nyhet för mig att det finns förzinkade, tack för den infon!
19 svar · 23,3k läst
Müssli
Müssli: Finns det inte förstansad markering i botten? Det brukar bara vara att damma till med en hammare och mejsel för att ta upp ett hål. Annars får du använda en hålsåg, rimligtvis borde det vara isolering bakom panelen.
3 svar · 1,9k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ja whatever bara det inte kostar kunden något extra...
16 svar · 4,9k läst
tommib
tommib: Provisorier blir sällan det..... Men principiellt är det inget fel i att göra som du tänkt. En kopplingsdosa av vettig typ (jag gillar U56) och fördela ut faserna till varsitt uttag. Köp kopplingsdosa utan plint och använd Wago 221 så är det typ omöjligt att göra fel. EKK är en lämplig kabel, EKLK funkar också. Om utrymmet är torrt (lite på gränsen i och med att det är en
1 svar · 2,4k läst
Müssli
Müssli: [citat] Jag har slutat använda Eltakos dosdimrar och gått över till Vadsbos istället. Dimrar mycket lägre och lättare att koppla in: http://www.eldirekt.se/elmaterial/dimmer/dimmer-ovriga/tryckdimmer-cfl-1-220w?externalsearch=1
4 svar · 1,3k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jo!
27 svar · 17,7k läst
A
alfista: Din metod tar inte hänsyn till spänningsfallet över lysdioden. Syftet med uppgiften är att räkna fram vilken resistans som ger önskad ström genom dioden, framspänningsfallet över dioden anses konstant. Metoden då blir att använda ohms lag över resistorn och inte hela kretsen. I detta fall (24V - 2,5V)/20 mA
3 svar · 1,2k läst
·
AndersPS
AndersPS: Söker efter ett inbyggnadsskåp för lågspänningsprylar (12v) och diverse teknik som nätverk, högtalarkablage, HDMI etc. Har tomslang dragen som ska nyttjas. Skulle vilja ha ett inbyggnadsskåp som känns rejält, ungefär som mitt LK värmefördelningsskåp, fast givetvis mycket mindre. Vore bra om det gör att dra ut kablar genom luckan mha någon gummilist. Tips på vart jag börjar leta?
0 svar · 739 läst
Chrissofsweden
Chrissofsweden: [citat] Det är faktiskt inte en jättedum idé :) Jag ska se om det finns plats på styrstången.
8 svar · 1,8k läst
·
E
elmont: Och det går alldeles utmärkt att använda apparatdosor som kopplingsdosor, det är bara det att det kan vara lite opraktiskt. Och en el-lärlings råd kanske inte är det som man ska "luta sig emot". Gör som Fotografen skriver.
4 svar · 4,5k läst
·
M
Mickeviking: [citat] Enfas, utan externt motorskydd. Men det löste sig. Jag kopplade in på motsatta sidor och det funkar. :). Men tack ändå.
2 svar · 9,1k läst
tommib
tommib: Hmm.... Har tänkt lite till. Om det är kopplat som jag misstänker borde bytet av impulsfjäderns plats lett till att lampan lyser konstant. Stämmer det? Annars är det ännu konstigare.
13 svar · 4,5k läst
·
Demmpa
Demmpa: Näbbtång, greppa med näbbarna i dom två "nyckelhålen" och dra rakt ut.
1 svar · 9,1k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det låter ju märkligt. Ser ingen rimlig förklaring till att den har löst på detta sätt. Fortsätter det spöka är det nog på plats med en kontroll. Det kan räcka med att lyfta på kapslingen till centralen och känna på alla skruvar.
3 svar · 3,2k läst
Peter2400
Peter2400: Annars kan du koppla valfri brytare till en sådan här, http://www.nexa.se/vara-produkter/system-nexa/sandare/wbt-912 om det är svårt att dra kabel.
6 svar · 3,5k läst
O
Odjuret: Men om det är 5 grader i garaget då skulle inte jag vilja vara där längre än nödvändigt... När finns då behovet av att tvätta händerna? Om man ändå ska värma upp garaget för att man ska hålla på där, då kan man samtidigt köra igång VVB.
15 svar · 9,8k läst
tommib
tommib: [citat] Nej, de är helt olika. Titta på hur jordblecken ser ut. Dessutom skulle TS komplettera med ett uttag, inte byta ett.
7 svar · 38,9k läst
·
T
TheGame: Hej jag hittade vilken som var fas. Det fanns en dosa på vinden nästan ovanför där gick det att lista ut vad som var vad så det löste sig. Biltema är långt härifrån men jag fick en eljo från en granne som hade liggandes. Så allt löst, tack för.hjälpen :)
10 svar · 8,0k läst
·
C
ccf: När ni planerar utomhusbelysningen tycker jag att det är trevligt om man väljer ljusstyrka som matchar omkringliggande hus och tomter. Om det är ett lite mörkare, (i mina ögon) mysigt område där man har belysning kring entréerna till exempel kommer grannfastigheterna plötsligt att uppfattas mycket mörkare om ett hus blir en ljusorgie. I tätbebyggda områden (typ Stockholms innerstad)
44 svar · 11,9k läst
·
K
knipo: Så, äntligen har jag vatten igen!! Kontakten till pumpen var rätt kopplad, den skall tydligen inte gå hela vägen in så att metallen möts. Gummit inne i honan trycks ihop och tätar enligt en pumpkille. Angående sladden i motorskyddet. Jag har inte kopplat något där. (Förutom den blå lösa sladden.) Har ingen aning om varför den manuella brytaren sitter där. Det funkar som det ska,
9 svar · 4,8k läst
·
tommib
tommib: Välkommen till forumet! Det är mycket olämpligt att montera diskmaskinen tillsammans med spismatningen. Normala vägguttag är godkända för 16A, din spismatning är avsäkrad 20A (vilket också skvallrar om att det är enfas). Det är bara bita i det sura äpplet och dra fram en ny matning för diskmaskinen, antingen direkt från proppskåpet eller från något närliggande uttag.
1 svar · 1,4k läst
M
Mattias1457: Tack Bo! Mycket värdefullt svar. Jag tar kontakt med en elektriker, så får han helt enkelt komma hit och undersöka saken. Känns inte som att jag ska chansa här, utan vara försiktig och klok. Mvh/Mattias
10 svar · 48,7k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Fast därmed inte sagt att brytaren ("vredet") i spisen skulle överleva 230V likström, iaf inte lika länge som den skulle gjort med 230V växelström, eller? Jag vet inte mycket om hur enkla spisar ser ut, men i andra brytarsammanhang så har jag lärt mig (den hårda vägen) att vara försiktig med växel- resp. likströms-märkningen map max ström som kan hanteras. Speciellt vad
16 svar · 13,4k läst
C
Cicaro: Eller som det är här, värmen (elpatronerna) satt i egen central installerat under oljekrisen, i originalcentralen satt cirkpump och oljebränmarmatning :) Om du ändå byter, ta till i storlek, fundera på om du vill/kan dela upp grupper och se till att det finns ledig plats för framtiden. Jag gick från ca 20 grupper till närmre 60. Fast då är jag nörd också
7 svar · 1,7k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: Vis av mitt eget hus så gör jag bara observationen att det ibland tom kan vara en fördel om en tändtråd byter färg när den passerar en dosa. För då blir det enklare att förstå att det finns en dosa på vägen, som blivit övertapetserad fem gånger utan lock och därför är ett h-vete att hitta. Även om man inte kan "lita" på färger, så kan man ändå vara ganska säker på att om
31 svar · 19,5k läst
E
elmont: I bygghandeln finns det färdiga värmekablar av typ ETL som "stänger av sig själva" om det blir några plussgrader dom finns i färdiga längder med stickpropp monterade. OBS dom ska föregås av en jordfelsbrytare
8 svar · 1,3k läst
8
86Tompa: Kanoners att det är på G iaf, 12->70v kändes jobbigt att behöva fixa med. Får stå ut med "fula" LED lampor tills vidare 😂
4 svar · 2,1k läst
M
Martin1981: Vi bor i deras 2-plans hus villa huskvarna, jag tror att elektrikern varit här och fixat det. Dock är jag lite osäker på hur för jag var inte hemma. Dock finns ingen kattvind då i detta fallet så troligtvis så öppnade de upp golvet (kan jag tänka mig). Tack för alla svar!
5 svar · 4,7k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Gränsen 50 V gäller AC. För DC är gränsen 120 V. Gränserna är satta för skydd mot elchock och brand. Ett drivdon för LED lämnar vanligen pulserande DC, och varje diod tar dessutom ned spänningen. 54 V pulserande DC är kanske kännbart men det är en isolerad krets så det är svårt att tänka sig ett fall där man skulle kunna få en farlig strömgenomgång. Likaså skulle en dålig
4 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.