hsd
  • Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Jag är imponerad av kunskapen som flera besitter och villigt delar med sig! :thumbup:

Men allahanda projekt hemma som inte är färdigställda så har jag svårt att få med frun "på tåget" för att rädda en gammal klocka med puls-styrning. :confused:

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Hoppas du inte kastar den därför, om du vill bli av med den köper jag gärna.

Fråga elektrikern på bygget den skrotades.
Centralenheten lär ju sitta kvar..

Krilleman
Nej tanken har aldrig varit att kasta klockorna. För jag tog ju hem två "dubbla" klockor på arm. Den tredje dubbla var ju mosad i botten på containern. Det ena glaset är bortom all räddning, men dom andra tre är i ok bruksskick.

Min rörmokarhjärna (läs vanlig människa - ej elektriker) sa: "Den går på ström som alla andra klockor"

Jag tyckte dom var alldeles för fina för att skrotas och tanken var ju att rädda minst en, sen tog jag ju hem båda hela trots att ett glas var kraftigt repat.

Centralenheten låg nog med största sannolikhet i samma container. Och den är hämtad för rivningen är avslutad.

Men absolut kan jag skicka en, då får du lova att göra en projekttråd som visar hur den kommer till puls-liv igen GK!

Frågan är ju hur man skickar en klocka med kupat glas i dagens läge? Über-embalera är ju ett måste, sen hänger det ju mycket på transportören.

• Gilla
Peter Öjergren
  • Laddar…
Nej, sådant ska inte kastas. Innan man köper någon Anduino eller PLC tycker jag att man riggar en enkel uppbyggnad där man kan stega fram klockan med ett bilbatteri. Jag kan hjälpa Krilleman med det men vi måste veta mer om uppkopplimgem och byglingen i befintlig spole.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.