2 975 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Kökspisar och elnätsbelastning
En kompis köpte nytt kök o med detta nyelspis, mikro mm från IKEA. När han noterade att spisen behövde 24 A huvudsäkring tillfrågades jag som sakkunnig i ämnet. Tydligen fungerar alla spisar från IKEA på 230 V enligt någon slags EU överenskommelse. När jag påpekade att hans huvudsäkringar blott var 16 A blev han något fundersam.
Började kolla elspisar från t ex Elektrolux på Elgiganten och hittade bara 230 V varianter utan någon som helst uppgift om vilket säkringsrbehov som föreligger för aktuell spis. Är detta seriöst att specificera hur mycket som helst men intet om hur grova elledningar eller säkringar som behövs.
Själv söker jag alltid 3-fas spisar eftersom jag bara har 10 kvmm ledningar fram till spisen. Men som sagt är det seriöst att sälja spisar utan att uppge om det kommer att fungera i lägenheten eller huset?
Började kolla elspisar från t ex Elektrolux på Elgiganten och hittade bara 230 V varianter utan någon som helst uppgift om vilket säkringsrbehov som föreligger för aktuell spis. Är detta seriöst att specificera hur mycket som helst men intet om hur grova elledningar eller säkringar som behövs.
Själv söker jag alltid 3-fas spisar eftersom jag bara har 10 kvmm ledningar fram till spisen. Men som sagt är det seriöst att sälja spisar utan att uppge om det kommer att fungera i lägenheten eller huset?
Jag tror inte det finns 400V hällar idag. Har aldrig sett någon i alla fall.R Göran skrev:En kompis köpte nytt kök o med detta nyelspis, mikro mm från IKEA. När han noterade att spisen behövde 24 A huvudsäkring tillfrågades jag som sakkunnig i ämnet. Tydligen fungerar alla spisar från IKEA på 230 V enligt någon slags EU överenskommelse. När jag påpekade att hans huvudsäkringar blott var 16 A blev han något fundersam.
Men för det mesta kan man koppla in två faser -> noll, dvs få 2x16A 230V. Och detta lirar bra med de flesta befintliga 3fas 16A spismatningar. Men det måste finnas nolla framdragen dock, detta saknas ibland och måste ordnas då.
:wow: Det var inte illa. Du kan alltså köra 35A trefas till din spis.R Göran skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 897 inlägg
Nej det är inte seriöst i mitt tycke. Den spis folk släpar hem kan komma att kosta mycket att installera, eller så kan den inte nyttjas så mycket som man hade trott. Det duger inte att hänvisa till elektriker. Om jag förstår dig rätt så kan denna spis inte kopplas in på flera faser? Lämna tillbaka den i så fall.
Till vitvaruhandlarnas försvar bör läggas att det är inte helt enkelt att fråga folk vilka inkopplingsmöjligheter de har, för det är få som vet det. Men de kan ställa lite frågor som om de bor i gammal lägenhet med enfas eller i villa, hur gammal villan är eller egentligen hur gammal spismatningen är på ett ungefär. Det handlar inte enbart om enfas eller trefas utan även om det finns en nolla framdragen, dvs fyra eller fem ledare. Då går det ofta att avgöra om de ska sälja en enfas-, tvåfas- eller trefasspis.
Till vitvaruhandlarnas försvar bör läggas att det är inte helt enkelt att fråga folk vilka inkopplingsmöjligheter de har, för det är få som vet det. Men de kan ställa lite frågor som om de bor i gammal lägenhet med enfas eller i villa, hur gammal villan är eller egentligen hur gammal spismatningen är på ett ungefär. Det handlar inte enbart om enfas eller trefas utan även om det finns en nolla framdragen, dvs fyra eller fem ledare. Då går det ofta att avgöra om de ska sälja en enfas-, tvåfas- eller trefasspis.
Ja själv har jag bara 1,5 kvmm (ska det vara 10 är det på servicen) med 5 ledare, vilket även var kravet med nolla för 10 A säkringar enligt krav från IKEA på den nu 7 år gamla spisen hemma. Hade tänkt att köpa en ny spis till dotterns lägenhet. Där finns det nog bara 16 A. Förr i världen var det likström så stammarna är nog inte så häftiga. Men finner som sagt få spisar som i katalogerna är märkta 230/400V eller 16A. Vilket kan tyckas lite andefattigt. Tack för kommentarerna!
Redigerat:
Ja själv gillar jag riktiga D-kopplade trefasspisar med elementspänning på 400V, och har en sådan själv.
Det blir generellt jämnast belastning på faserna då.
Men som spisar blir det allt ovanligare att finna, och som hällar tror jag det inte alls finns.
Ska man fullt ut förstå och diskutera detta så är bra att inse skillnaden på spis med 230V resp 400V elementspänning.
Det blir generellt jämnast belastning på faserna då.
Men som spisar blir det allt ovanligare att finna, och som hällar tror jag det inte alls finns.
Ska man fullt ut förstå och diskutera detta så är bra att inse skillnaden på spis med 230V resp 400V elementspänning.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 897 inlägg
Det finns många gamla hus med fyra ledare till spisen så de kan inte byta spis från 400 V till 230 V trefas utan att byta spisledningen, vilket kan kosta en hel del. Så här gäller att strida med handeln och försöka förmå tillverkarna att behålla 400 V-spisar.
Vad menar du, märker de inte säkringarna med volt i England? ;-)tommib skrev:
Om jag hade kunnat skilja på spänning och ström hade jag kanske lyckats få ordning på matningen till golvvärmen igår :-/
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Det finns i huvudsak 3 olika typer av elmatning till lägenheter.
1. Äldre lägenhet med gasspis. Eller som tidigare hade gas. Där är matningen ofta inte anpassad för någon som helst form av elspis. Det förekommer lägenheter med ända ned till 6A huvudsäkring, enfas.
2. Äldre lägenheter, förekom ända fram till 80- 90 talet. Enfas matning 25A huvudsäkring. 20 A matning till spis som då skall kopplas in på en fas (alltså 230V).
3. lite nyare lägenheter med "normal" 3 fas matning. Huvudsäkring 16 eller 20A trefas. Spisen kopplas in med 3 fas 16A (även 3x 10A förekommer). Här kan man i lägenheten ha spis/häll med valfritt 230V eller 400V matning. Det skall då vara spis avsedd för 3 fas (eller 2 fas) inkoppling. Spisar avsedda för 230V enfas matning, avsedda för de äldre lägenheterna, kräver för hög ström, och bör inte kopplas in på en av de tre faserna, fungera dock ofta i praktiken.
I fallet med trefas till lägenheten, så förekommer det att spisledningen bara har 3 faser och jord framdraget, nollan saknas, då kan man bara koppla in spisar med 400V elementspänning.
1. Äldre lägenhet med gasspis. Eller som tidigare hade gas. Där är matningen ofta inte anpassad för någon som helst form av elspis. Det förekommer lägenheter med ända ned till 6A huvudsäkring, enfas.
2. Äldre lägenheter, förekom ända fram till 80- 90 talet. Enfas matning 25A huvudsäkring. 20 A matning till spis som då skall kopplas in på en fas (alltså 230V).
3. lite nyare lägenheter med "normal" 3 fas matning. Huvudsäkring 16 eller 20A trefas. Spisen kopplas in med 3 fas 16A (även 3x 10A förekommer). Här kan man i lägenheten ha spis/häll med valfritt 230V eller 400V matning. Det skall då vara spis avsedd för 3 fas (eller 2 fas) inkoppling. Spisar avsedda för 230V enfas matning, avsedda för de äldre lägenheterna, kräver för hög ström, och bör inte kopplas in på en av de tre faserna, fungera dock ofta i praktiken.
I fallet med trefas till lägenheten, så förekommer det att spisledningen bara har 3 faser och jord framdraget, nollan saknas, då kan man bara koppla in spisar med 400V elementspänning.
Klicka här för att svara