Medlem
· Västra Götalands län
· 75 inlägg
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Mät
Har du inte en multimeter så köp en. Mellan nolla och jord bör du inte ha någon spänning. Mellan jord och fas bör du ha 230V.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Jag kan "erkänna" att även jag brukar följa märkningen även om jag tycker det är tramsigt. Skulle dock aldrig våga lita på märkningen om jag exempelvis skulle sy vidare från uttaget.MagHam skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Uttaget du har köpt ser ut att sakna "klor". Det gamla uttaget sitter med klor.
Det är alltså en äldre metod att fästa uttag/bytare i dosan. Två plåtarmar med lite taggiga kanter som fälls ut mot dosans väggar när man skruvar på fästskruvarna.
Moderna dosor har skruvar i sidorna som passar i skruvhålen i plåtramen. På ditt nya uttag skulle de här skruvarna sitta i de avlånga taggiga spåren. De ser ut så för att man skall kunna justera uttaget lite med en vridning, innan man slutligt drar fast skruvarna.
Det ser ut som din dosa är för gammal för att ha dessa dosskruvar.
Det finns att köpa klor som tillbehör till de flesta moderna uttag/brytare. Det finns även en typ av "clips", som man kan slå fasti doskanten på äldre dosor som ger skruvhål för skruvar. De är dock svårare att hitta i normala butiker. Men finns i en del nätbutiker.
I nödfall kan du skruva fast det nya uttaget i hålen i hörnen. Risken där är att du kan råka skruva igenom ett elrör.
Det är alltså en äldre metod att fästa uttag/bytare i dosan. Två plåtarmar med lite taggiga kanter som fälls ut mot dosans väggar när man skruvar på fästskruvarna.
Moderna dosor har skruvar i sidorna som passar i skruvhålen i plåtramen. På ditt nya uttag skulle de här skruvarna sitta i de avlånga taggiga spåren. De ser ut så för att man skall kunna justera uttaget lite med en vridning, innan man slutligt drar fast skruvarna.
Det ser ut som din dosa är för gammal för att ha dessa dosskruvar.
Det finns att köpa klor som tillbehör till de flesta moderna uttag/brytare. Det finns även en typ av "clips", som man kan slå fasti doskanten på äldre dosor som ger skruvhål för skruvar. De är dock svårare att hitta i normala butiker. Men finns i en del nätbutiker.
I nödfall kan du skruva fast det nya uttaget i hålen i hörnen. Risken där är att du kan råka skruva igenom ett elrör.
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Kopplingsmässigt så är det viktiga att jorden hamnar rätt, annars blir det väldigt farligt.
Men på det gamla uttaget så kan du själv se att den röda är i kontakt med jordblecken. På det nya har du (troligen) en tydlig syymbol för jord, där den skall anslutas.
Men på det gamla uttaget så kan du själv se att den röda är i kontakt med jordblecken. På det nya har du (troligen) en tydlig syymbol för jord, där den skall anslutas.
Medlem
· Västra Götalands län
· 75 inlägg
Uppdraget slutfört med lyckat resultat!
Jag mätte och svart var nolla och vit var fas.
Kopplade därmed enligt bilden.
Kablarna var i gott skick och inte spröda och det var heller inga problem med att få fast den i dosan.
Tack för hjälpen och alla goda råd!
Trevlig helg på er!
Jag mätte och svart var nolla och vit var fas.
Kopplade därmed enligt bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kablarna var i gott skick och inte spröda och det var heller inga problem med att få fast den i dosan.
Tack för hjälpen och alla goda råd!
Trevlig helg på er!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden