Nu har jag införskaffat detta eluttag.

Ett öppnat dubbeluttag med synliga anslutningar och metallfästen på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi är ju alla överens om att den röda kabeln är jord. Ska jag koppla den svarta kabeln till N och den vita till L eller tvärt om?

Mät :) Har du inte en multimeter så köp en. Mellan nolla och jord bör du inte ha någon spänning. Mellan jord och fas bör du ha 230V.

• Gilla
Björnberger
  • Laddar…
Björnberger skrev:
Vi är ju alla överens om att den röda kabeln är jord. Ska jag koppla den svarta kabeln till N och den vita till L eller tvärt om?
Spelar ingen roll. Tycker det är närmast tramsigt att märka upp fas/nolla i ett vanligt uttag då man ändå kan vända stickkontakten hur man vill.

• Gilla
Björnberger
  • Laddar…
Det spelar ju som Alfredo säger ingen praktiskt roll alls.

MEN om man är en sådan där "ordningsdiktator" och uttaget nu är märkt så kan det ju kännas extra bra för TS att följa märkningen.

MagHam skrev:
MEN om man är en sådan där "ordningsdiktator" och uttaget nu är märkt så kan det ju kännas extra bra för TS att följa märkningen.
Jag kan "erkänna" att även jag brukar följa märkningen även om jag tycker det är tramsigt. Skulle dock aldrig våga lita på märkningen om jag exempelvis skulle sy vidare från uttaget.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Uttaget du har köpt ser ut att sakna "klor". Det gamla uttaget sitter med klor.

Det är alltså en äldre metod att fästa uttag/bytare i dosan. Två plåtarmar med lite taggiga kanter som fälls ut mot dosans väggar när man skruvar på fästskruvarna.

Moderna dosor har skruvar i sidorna som passar i skruvhålen i plåtramen. På ditt nya uttag skulle de här skruvarna sitta i de avlånga taggiga spåren. De ser ut så för att man skall kunna justera uttaget lite med en vridning, innan man slutligt drar fast skruvarna.

Det ser ut som din dosa är för gammal för att ha dessa dosskruvar.

Det finns att köpa klor som tillbehör till de flesta moderna uttag/brytare. Det finns även en typ av "clips", som man kan slå fasti doskanten på äldre dosor som ger skruvhål för skruvar. De är dock svårare att hitta i normala butiker. Men finns i en del nätbutiker.

I nödfall kan du skruva fast det nya uttaget i hålen i hörnen. Risken där är att du kan råka skruva igenom ett elrör.

Kopplingsmässigt så är det viktiga att jorden hamnar rätt, annars blir det väldigt farligt.

Men på det gamla uttaget så kan du själv se att den röda är i kontakt med jordblecken. På det nya har du (troligen) en tydlig syymbol för jord, där den skall anslutas.

Man kan eventuellt använda klorna från det gamla uttaget. Skruvarna är nog M3

Uppdraget slutfört med lyckat resultat!
Jag mätte och svart var nolla och vit var fas.
Kopplade därmed enligt bilden.

Hand som håller en öppen eluttagdosa med korrekt anslutna svarta och vita kablar på brun bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kablarna var i gott skick och inte spröda och det var heller inga problem med att få fast den i dosan.

Tack för hjälpen och alla goda råd!
Trevlig helg på er! :-)

• Gilla
Müssli och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.