Tja på er!
I köket har vi idag en kombinerad kyl/frys men då familjen består av fyra, snart fem barn är det nu dags att bygga om lite enkelt så vi får plats med en kyl och en frys, båda i fullhöjd.

Bakom det gamla kyl/frysen sitter det ett enkelt jordat eluttag. Där är det tre trådar med följande färger, vit, svart och röd. Se bild nedan...

Vilken är jord och hur ska jag koppla ihop detta på ett nytt dubbelt eluttag?

Tacksam för lite hjälp! :-)

Eluttag med öppen kabelanslutning med vit, svart och röd tråd synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röda "verkar" vara jord..... Skall alltid mätas innan koppling.

• Gilla
Björnberger
  • Laddar…
Jag brukar jobba med hängslen och livrem, men här hade jag inte ens brytt mig om att mäta.
Röd jord, och hur det ska sitta i det nya uttaget borde du se direkt. Lägg upp en bild på det annars så löser det sig.

Självklart ska du bryta strömmen först, men det vet du redan.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Är det inte enklare att sätta i ett 2-vägs grenuttag. Kostar inte många kronor.

• Gilla
Björnberger
  • Laddar…
Självklart bryter jag all ström innan. Rör inget utan att göra det! :-)
Jag återkommer med bild när det är införskaffat. Tack!! :-D

Den tanken slog allt mig också men är osäker på om ett grenuttag får plats där bakom så jag hade hellre bytt till ett dubbel. Känns bättre i magen då... :-)

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Byt till ett dubbelt.

• Gilla
Björnberger
  • Laddar…
Jag ska åka och köpa ett dubbelt jordat Elko uttag imorgon.
Jag återkommer då. Tack så länge! :-)

tommib
Passa på att rensa lite tretex från dosan när du ändå är där. Håller i övrigt med, här skulle jag faktiskt inte ens mätt utan kopplat röd till jord. Den sitter på jordblecket i den befintliga kontakten som har fungerat bra (och troligen är orginal).

• Gilla
Björnberger
  • Laddar…
Men om du nu byter till ett dubbelt jordat uttag så sticker det mer ut än det gamla. Passar det då? Alternativet är ju att byta apparatdosan till en dubbel ROTdosa så kan du ha dubbla uttag som bygger lägre.

• Gilla
Björnberger
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Men om du nu byter till ett dubbelt jordat uttag så sticker det mer ut än det gamla. Passar det då? Alternativet är ju att byta apparatdosan till en dubbel ROTdosa så kan du ha dubbla uttag som bygger lägre.
I det läget hade jag hellre satt ett utanpåliggande uttag över skåpen.
Annars måste man hugga sig in i väggen och lyckas ansluta till det befintliga röret, något som kan vara relativt enkelt med ett VP-rör och ganska besvärligt med ett stålrör. Därefter måste du stänga väggen på något begåvat sätt. Hursomhelst en mycket större operation än att dra upp uttaget ett par decimeter och sätta ett doslock.

Det är inte tretex, det är masonit och bakom den plankvägg. Om jag får dit ett nytt uttag så tror jag faktiskt inte att det bygger mer än det som sitter där idag. Så platsen finns allt.

Och jag borde väl kunna nyttja samma dosa som sitter i väggen?

tommib
Jo, du kan nyttja samma dosa men ett envägs uttag är betydligt lägre än ett tvåvägs (eftersom hela brunnen ryms i dosan). På mina uttag hemma (Elko RS) skiljer det ca 1,5 cm. Så kontrollmät först. Vid platsbrist skulle jag också sätta ett näslock och dra upp en kabel till ett utanpåliggande uttag. Betydligt enklare än att ge sig på en plankvägg och det är bakom kyl/frys ändå.

Masonit.... tretex..... jaja.... inte så noga....

• Gilla
Björnberger
  • Laddar…
60-talsEL :D

När du kopplar så kolla skicket på kablarna. Eller rättare sagt, kolla så att höljena inte är porösa och går sönder när du börjar rycka i dom. Tänk även på att du bara får byta ut den befintliga installationen om du kan. Nyinstallation får endast göras av behörig elektriker. Jag tänker på tipset om att skarva på en ny kabel och dra till ett nytt utanpåliggande uttag.

Svårighetsgrad och lämplighet låter jag TS få reda ut själv :)

• Gilla
Björnberger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.