Hej
För det första så får ni ursäkta mig att detta är lite utanför hus aspekten. Det är så att jag har köpt mig en saxlyft modell kines och jag undrar om där sitter något motorskydd? Men man kan ju hävda att lyften är till för att fixa släpet som man måste ha för att handla byggvaror
. Det här forumet är helt enkelt väldigt vasst på el-frågor så därav använder jag mig av det, nog om det. Om där inte sitter något motorskydd, hur mycket kan det tänkas kosta att få ordnat av en elektriker?
För det första så får ni ursäkta mig att detta är lite utanför hus aspekten. Det är så att jag har köpt mig en saxlyft modell kines och jag undrar om där sitter något motorskydd? Men man kan ju hävda att lyften är till för att fixa släpet som man måste ha för att handla byggvaror
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Behövs det motorskydd på den konstruktionen? Detta eftersom motorn bara är i drift när knapparna trycks in. Däremot krävs det naturligtvis säkringar som skyddar ledningar vid kortslutning. Dom säkringarna finns redan i centralen om allt är rätt dimensionerat.
Bilen verkar inte visa att det finns något motorskydd.
Bilen verkar inte visa att det finns något motorskydd.
Håller med Tobbe_3 att i den här typen av "maskin" som man själv "övervakar" så är det lite av överkurs med motorskydd. Skulle du i alla fall vilja ha ett monterat så skulle jag gissa att det med restid, resor, arbete och matr. kostar mellan 1000 och 2000:-
Med andra ord är det rätt onödigt. Jag antar att motorskyddets funktion är att slå av motorn om belastningen blir för hård så den inte blir överhettad? Så om jag kör exempelvis belastar liften med för mycket vikt och försöker köra upp liften då aktiveras motorskyddet och jag kan inte ta sönder motorn? Medans om jag inte har det så kan jag ta sönder motorn om jag fortsätter belasta motorn ett tag? Har jag fattat det rätt
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 895 inlägg
Det finns tre säkringar "F1-" i kretsen som kanske är till för att skydda motorn? Var sitter de och vad är de av för typ, återställningsbara? De är ritade som om de vore smältsäkringar och då är de nog inget skydd mot överbelastning i form av handhavandefel.
Annars tror jag också de är så att ett motorskydd ska skydda motorn, och en motor går sönder av den värme som bildas vid onormala driftsfall - det går inte sönder av strömmen eller belastningen i sig, och denna maskin går ju inte kontinuerligt. Maskinen ska i sig ge skydd mot de personfaror som kan uppstå och mot att maskinen som helhet går sönder vid handhavandefel etc. Kanske är motorn så klen i relation till mekaniken att den inte går att förstöra?
Vad står på motorns märkskylt? Står det något mer i installationsanvisningen om inkopplingen? Osäker på om tillverkarna ställer krav på motorskydd utan om det är något man får bedöma själv.
Annars tror jag också de är så att ett motorskydd ska skydda motorn, och en motor går sönder av den värme som bildas vid onormala driftsfall - det går inte sönder av strömmen eller belastningen i sig, och denna maskin går ju inte kontinuerligt. Maskinen ska i sig ge skydd mot de personfaror som kan uppstå och mot att maskinen som helhet går sönder vid handhavandefel etc. Kanske är motorn så klen i relation till mekaniken att den inte går att förstöra?
Vad står på motorns märkskylt? Står det något mer i installationsanvisningen om inkopplingen? Osäker på om tillverkarna ställer krav på motorskydd utan om det är något man får bedöma själv.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Är det någorlunda rätt gjort så ska överströmmningsventilen släppa ut hydrauloljan vid överbelastning.
Man får hoppas att motorn klarar att pumpa upp maxtryck på oljan utan att bli onödigt överbelastad.
Protte
Man får hoppas att motorn klarar att pumpa upp maxtryck på oljan utan att bli onödigt överbelastad.
Protte
Klicka här för att svara