1 508 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Ljuskälla med inbyggt rörelsesensor
Detektorer av typen PIR (Passive Infra Red) måste ha fri sikt för dom jobbar ju med ljus.
Däremot detektorer som jobbar med mikrovågor funkar genom det mesta.
Nu framgår inte vilken typ av detektor det är men vanligast är ju PIR.
Och då inga problem om det hade varit klarglas, däremot opalglas är rätt tveksamt.
Och då inga problem om det hade varit klarglas, däremot opalglas är rätt tveksamt.
Redigerat:
Njaa..... PIR jobbar som sagt med infraröd strålning så beroende på vad det är för klarglas kan det vara bra eller dåligt. Eftersom olika typer av glas dämpar olika våglängder olika mycket så måste man vara noga med vad man väljer. Det som är helt translucent (för ögat) för synligt ljus kan dämpa betydligt i IR-området (och vice versa). Med en glob kan man också få konstiga refraktionsmönster som påverkar detektionen (en PIR jobbar vanligen med en viss "storlek" av objekt som ska röra på sig)snaggletooth skrev:Detektorer av typen PIR (Passive Infra Red) måste ha fri sikt för dom jobbar ju med ljus.
För att vara säker, sätt en separat rörelsedetektor. Eller köp lampan och testa, så dyr var den inte...
Jo, det är väl så jag får göra. Tanken var ju att slippa denna externa detektor, främst för estetiska skäl.
Jag kan prova och se, men det känns som att det borde finnas någon i detta forum som redan provat.
Finns det ens ljuskällor med inbyggd detektion m.h.a microvågor eller är det uteslutande PIR som används?
Jag kan prova och se, men det känns som att det borde finnas någon i detta forum som redan provat.
Finns det ens ljuskällor med inbyggd detektion m.h.a microvågor eller är det uteslutande PIR som används?
Det blev en extern rörelsedetektor, utan att jag först provade med en ljuskälla med inbyggd.
Dock nytt problem. Armaturen är en äldre variant, och ljuskällan verkar inte bottna och få kontakt.
Ska kolla på det i helgen och se om det går att åtgärda.
Dock nytt problem. Armaturen är en äldre variant, och ljuskällan verkar inte bottna och få kontakt.
Ska kolla på det i helgen och se om det går att åtgärda.
Klicka här för att svara