Hej!
Har en liten snabb fråga som jag hoppas någon kan hjälpa mig med, är så har jag håller på och sätter upp skivor i badrummet efter att elektrikern dragit i ny el åt mig i väggen, och jag får inte tag i han, slangar och dosor har jag monterat själv enligt beskrivning från elektrikern, sitter två sammankopplade dosor vid dörren för strömbrytare och eluttag, frågan är om det ska gå två slangar där emellan dosor och kopplingsdosa, och ev tas upp hål i de andra slanghålet i dosorna?
lägger upp en bild på det!
Har en liten snabb fråga som jag hoppas någon kan hjälpa mig med, är så har jag håller på och sätter upp skivor i badrummet efter att elektrikern dragit i ny el åt mig i väggen, och jag får inte tag i han, slangar och dosor har jag monterat själv enligt beskrivning från elektrikern, sitter två sammankopplade dosor vid dörren för strömbrytare och eluttag, frågan är om det ska gå två slangar där emellan dosor och kopplingsdosa, och ev tas upp hål i de andra slanghålet i dosorna?
lägger upp en bild på det!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
antar att man drar en kabel med flera ledare då?
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Ang. frågan, det borde räcka med en slang.
Men dosorna du har, sitter det "lås" som håller slangarna på plats (dosor finns både med och utan lås). Det är stor risk at slangarna kommer att lossna ur stosarna som det ser ut nu, Normalt så sätter man klamring rätt nära dosan, fär att säkra att slangen inte åker ur.
Överhuvudtaget tycker jag det ser glest ut med klamring av slangarna.
Men dosorna du har, sitter det "lås" som håller slangarna på plats (dosor finns både med och utan lås). Det är stor risk at slangarna kommer att lossna ur stosarna som det ser ut nu, Normalt så sätter man klamring rätt nära dosan, fär att säkra att slangen inte åker ur.
Överhuvudtaget tycker jag det ser glest ut med klamring av slangarna.
Man drar normalt inte kabel i slang utan lösa trådar, och det är rätt stor risk att slangarna lossnar ur den gröna dosan den blå har låsfjädrar som håller fast slangen OM den är tryckt in i botten. Man ska även försöka hålla slangen stärkt och ha fästpunkter på ca 60 cm avstånd.
jo det är jag medveten om att det ska dit lite fler klamringar, de blå har ju som sagt inbyggd låsning, ska tänka på att säkra upp vid gröna dosan då, lösa trådar elmont? tänker du på något att dra ledningarna med? allt är ju idraget utom just denna mellan dosorna, de ska göras efteråt.
Det stod kabel med flera ledare, och kabel är en sak och tråd (FK) är lösa trådar inte som i en kabel sammanhållna av ytterligare "plastskikt" utan just enstaka isolerade trådar. Troligen bara en begreppsförvirring.
Klicka här för att svara