Eller skaffa en vedeldad badtunna?

• Gilla
niklasn
  • Laddar…
Gillar inte sjöbad på vintern;)

Vedeldad är snäppet mysigare men då är det inte möjligt att komma upp på fredag efter jobbet och hoppa i direkt. Den möjligheten vill vi gärna ha.

Har kontaktat elektriker som ska kolla på det. Får se vad som händer.

Så du tänker fjärrstart av värmen i badet? För en elektrisk badtunna behöver inte nödvändigtvis vara snabbare än en vedeldad, det kan tom vara tvärt om i vissa jämförelser. Men eldningen kräver ju mer påpassning och det är inte lika lätt att bara slå på en brytare och ställa sig vid spisen och laga middag när man kommer fram, man måste ha koll hela tiden. Men själva uppvärmningstiden bestäms av aggregatets effekt, cirkulation, lock/isolering och vattenvolym.

Jag har tunna på stugan och det badas sällan i den på just fredagar, för man är helt enkelt för trött att rådda med det då. Vet faktiskt inte om jag hade badat även om det var "lätt" att bada. Baden blir som regel på lördagskvällen en vanlig helg.

Men man kan ha anledningar till att välja elektriskt ändå. Jag valde vedeldat för att det är billigare. Träd finns på tomten och pallvirke på jobbet... :) Kanske att elektriskt kan ha någon form av underhållsfunktion på vintern för att vattnet inte ska frysa? En ouppvärmd tunna blir som en stor pinnglass på vintern som tar flera dagar att tina, fråga inte hur jag vet det... :rolleyes: Då är det snabbare att ha tunnan tom, även om det kan ta flera timmar att fylla den. Lock är dock essentiellt vid vinterbad, det mer än halverar uppvärmningstiden. Jämför kastrullen på spisen...

(Inte så mycket elektro-tekniskt i mitt inlägg, men utomhusbad på vintern är bara för najs att man ska låta bli att snacka om det när det är på tapeten) :)

I somras var tiden från tom till 38 grader cirka tre timmar. Vedeldad med cirkulationspump och två lass med ved.
Finessen med elvärme vore ju möjligheten till underhållsvärme, och då behövs nog trefas om det skall bli effekt över till något annat.

niklasn skrev:
I somras var tiden från tom till 38 grader cirka tre timmar. Vedeldad med cirkulationspump och två lass med ved.
Från TOM till 38? Menar du inte från "kall" till 38 grader? Eller fyllde du tunnan och värmde samtidigt? Det kan man ju iofs göra, så fort man fått upp vattenvolymen litegrann. Men nu börjar vi halka redigt OffTopic, hoppas TS har överseende med det. :) Min erfarenhet är ungefär densamma, Fyra utan cirkpump, tre med, kan nog klämma ner det till dryga två med lock... :)

Faktiskt från tom.
Tände när det var tillräckligt med vatten i systemet för att cirkulera. I vinter kan jag tänka mig fyra timmar, om man håller locket på, ingående vatten är lite kallare då...

För att hålla kopplingen till el så har jag elektrisk pump för både vatten och bubbel...

Off topic är kul. Vi tänkte skaffa en som är uppvärmd hela tiden. Med bubblor också. :cool:

Nu så. Efter att Vattenfall fått tummen ur (vår handläggare sa att hon hade 600 ärenden samtidigt) så har vi fått 3fas inkopplat. Poolen är på plats, inkopplad och ska startas i helgen.

Jag grävde ner rör och Vattenfall har rivit luftledningen och dragit ny ledning. Elektrikern har satt upp fasadmätarskåp och mätaren är flyttad. Vi passade på att dra el till gäststugan när vi ändå höll på vilket vi funderat på länge.

Vet inte vad det kommer kosta till slut men när vi badar på söndag tror jag att det kommer vara värt det.

• Gilla
John Karlsson och 5 till
  • Laddar…
så du har gjort det utan en enda prisindikation?:wow:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.