ghoti
ghoti: Gör du inte detta svårare än vad det är? Vår portöppnare (takskjutport) har inbyggd belysning som tänds när porten går och lyser ett tag efteråt, det räcker för att hitta in och ut.
5 svar · 6,7k läst
·
pegee
pegee: [citat] Det är just förtennt koppartråd som är poängen. Den kan sitta ute hur länge som helst utan att förstöras av väder och vind. Dessutom är 1 mm förtennt koppartråd lätt att arbeta med, till skillnad från rostfritt eller vanlig järntråd. Skillnaden mellan AC och DC är att med likström får man korrosionsrisk på grejorna. Det får man inte med växelström.
32 svar · 23,9k läst
·
E
eftertänksam: P=u^2/r
15 svar · 16,2k läst
·
E
elmont: Du ska även kolla i centralen så att nollan är inlagd även där
6 svar · 2,1k läst
·
H
hempularen: [citat] Hur stor yta är de spridda över. Oftast finns det en begränsning på 2m kabel fån trafon till den spot som ligger längst bort från trafon (anges i specen för trafon). Det man motivera en extra trafo.
5 svar · 7,7k läst
·
A
andreas.ville: Ok! Tack för alla tips! Programmet var GULD, nu blir det massa ikoner o text!
6 svar · 7,2k läst
·
O
Odjuret: Det bästa är att dra ut kablarna ur väggen. Då kan du utan problem tapetsera över dosan. Det borde räcka att bara dra ut den till närmaste dosa. Och koppla ur dessa där...
8 svar · 2,3k läst
S
sune73: Tack för alla svar :) Har inte mätt vp-röret men de fyra 4mm2 kablarna ger ledigt plats till en lika kabel till. Så det bör vara minst 20mm inv. Kabeln från dvärgarna till arbetsbrytaren "i ovankant på bilden i första inlägget" är en 5x4m2. Mitt stora problem är nog inte diametern på vp-rör utan att kabeln skall dras så långt. Kom också på att jag har bastun vägg i vägg.
16 svar · 2,6k läst
·
[SKPG]Zamora
[SKPG]Zamora: Också en möjlig variant.
14 svar · 3,1k läst
·
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Den ska ligga ner när man kör... Prova det
6 svar · 952 läst
·
GK100
GK100: [citat] Båda finns med 1.5 mm2 area så det är inga problem där.
17 svar · 14,8k läst
H
Hammarfall: Funkade när jag tryckte på EIN �� Känns ganska skönt att jag inte ringde en elektriker, rätt pinsamt.
9 svar · 4,6k läst
·
GK100
GK100: Ja inga B-rör på bilderna. Och för TS är det säkert lämpligt att fixa elen när ändå jobb görs i bygget så man får det som man vill. Det som syns på bilderna behöver inte vara direkt farligt men är en blandning av delar från åtminstone första halvan 60-tal till 80-tal. Där tex centralen är från förstnämnda och ELKO uttaget från senare, kulon är troligtvis inte vad som
15 svar · 4,2k läst
·
M
marasgp: [citat] Det går nog att få in fler kablar i samma terminal men inte självklart. Det låter rimligt att det är för vidarekoppling. För mitt ändamål är jag ju dock bara intresserad av COMMON och 1WAY.
9 svar · 3,5k läst
·
GK100
GK100: Du verkar ju nästan övertygad om att det skulle hänt och kanske inte bara enstaka ställen. Då skulle jag inte tveka på det lilla merarbetet med att lossa och kolla mot ev problem senare det är rätt läge att säkra sig nu.
7 svar · 3,1k läst
E
elmont: http://www.garo.se/ladda-ner/gruppscheman http://www.hager.se/dokumentation-programvaror/produktdokumentation/gruppfoerteckningar/46997.htm
6 svar · 27,3k läst
GK100
GK100: Hade drivdonet varit 1-10 V ska det inte behövas mer än en pot för dimningen och det som troligen sitter i dessa kombi pot och tryckströmbrytare är kanske bara en pot i vissa och en liten kretslösning för bättre kontroll av "sink" från donen i andra. Drivdonet TS länkade verkar tydligt märkt som 0-10 V och borde innebära "source" dvs aktiv matning 0-10 V eller PWM 10 V där. Svårt
4 svar · 2,0k läst
T
tombe691: Väntar på besked från elektrikern, men kontentan är att det behövs minst två olika säkringar oavsett om det finns ett element eller inte. På sikt kommer det kunna vara 4-5 datorer, belysning, avfuktare, skrivare och kanske någon då slår på dammsugaren eller startar något verktyg i arbetsrummet som också kan tänkas dra lite. Med tanke på att det passerar en slinga till garaget
10 svar · 5,2k läst
O
Odjuret: Känner du att har tillräcklig kunskap för att byta ett vägguttag så är jag övertygad om att du klarar detta. Som Bo skriver att juridiskt är det en gråzon.
14 svar · 9,4k läst
·
T
tombe691: Lexcom låter intressant, har inte klämt en datakabel på över tio år, är detta något relativt nytt?
4 svar · 1,5k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Om man inte ens vet vad man ska använda för kabel, undrar hur slutresultatet ska bli då... //Patrik
7 svar · 6,7k läst
J
johangeorg: Tack för hjälpen och tipset om de andra nivågivarna. Känns betydligt enklare att montera. Nu återstår bara att få tag i en vettig tank som inte kostar skjortan. 2,5 m3 hade varit perfekt. För då kan jag lägga ut 20 mm vatten på 1200 m2 gräsmatta. Men halva volymen funkar också.
5 svar · 2,4k läst
Mikael_L
Mikael_L: Ja jag var faktiskt till minst hälften skämtsam där. ;) :o Jag antar att det är den svarta som går utanför bild som är oanvänd, och förhoppningsvis isolerad på något vettigt vis innan locket kommer på. Men helt klart ser det bra och prydligt ut nu. Och borde inte bli några mer problem där.
29 svar · 11,2k läst
·
P
Ping84: Tänkte återkoppla i min egna tråd. Efter mycket letande så insåg jag tills slut att utbudet av LED var skrallt. Så jag inhandlade en Vanliga T8 armatur som ersättning. LED var dyrare, samt bristen på inbyggda uttag skulle merföra en extra kostnad för min del i form av inköp av hörnbox, eldosa, elkabel, samt en lite dyrare LED armatur. Så jag köpte mig en ny T8 bänkarmatur med
7 svar · 4,4k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Ja det är ju inte dumt, för då blir det straightforward och lättförståeligt. Men det är nog inte omöjligt att få till något liknande det du började med, det är åtminstone vanligt att dra ut trefasmatningar på lysrörssträckor och lägga var tredje armatur på vardera fas. Men ofta är det då lite större installationer och en kontaktor som tänder släcker för att orka
4 svar · 4,4k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Värden på 4-15 MΩ innebär strömmar i den storleksordning som kapacitivt kopplade strömmar kan ge. Så om fingrarna är borta kanske du ser att värdet sakta ökar när du mäter, och att det "börjar om" från noll när du byter polaritet? Skulle det handla om en inkopplad apparat så skulle det i så fall vara någon väggvårta i standbymode. Om man ser till vad som förändrats, dvs
6 svar · 1,9k läst
·
D
ds99jove: Det hade jag nog inte gjort, jag får testa när jag kommer hem igen. Är bortrest för tillfället. Återkommer. Tack för hjälpen allesammans ☺️
32 svar · 3,5k läst
Mikael_L
Mikael_L: För mig ser det ut som en EKKJ 2xarea+area, eller någon äldre variant av denna. Den är helt klart tillåten att ha i mark, och håller väldigt länge till bara den inte är skadad någonstans idag. Bo har en poäng i att det bara är kabeltypen vi kan uttala oss om nu, den ska ju även uppfylla de vanliga dimensioneringskraven. Men har den använts tidigare så får vi hoppas att den blev
8 svar · 1,3k läst
·
H
HSP: Den verkar vara kopplad för 48V i dagsläget. Det ska inte vara spänning konstant på spolen! Jaga tag på ett begagnat centralur, Finns nyare och gamla modeller. hittade ett par bilder på nätet. [bild] [bild] En puls i ca 1sek varje minut brukar det vara på ur. två pulser i minuten (var30:e sekund) har jag för mej det var på endel stämpelur. även vissa klockor , har för mej att det
13 svar · 1,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.