Du byter väl lampproppen också? De där gamla runda kan ju sättas i lite hur som helst. Särskilt om den ska jordas :).
Tyvärr är de nya fulare och tar mer plats under täckkåpan.

Givetvis byter jag proppen. Jag löder på en liten bit FK i mitten av lampan och kontinuitetsmäter vid varje lampa samt närmast taket. Publicerar bilder när jag är klar.

GK100 skrev:
Ser ju ut som att ledningarna är i vettigt skick, kolla vid lamphållarna och är det ok där också rör inget. Att byta till lampsladd där det är trångt och bökigt kan ibland göra saker sämre. Och den ser vettig ut om du ska jorda, räcker med en bra anslutning i upphängningsröret vad som syns på bilderna. Och när du nu har jord i uttaget kan det vara en lämplig åtgärd.
Låter bra, de övriga lamphållarna är i bra skick.

Återkoppling sent omsider, tyvärr utan bilder då lampa redan är upphängd:

Det blev väldigt bra när jag borrade ett hål i en metallbit mitt i lampan, trädde igenom en bit gulvit FK och lödde fast. Det var dålig kontakt med ungefär alla delar av lampan, eftersom det ligger flera lager färg på den. Skrapade dock lite på valda ställen (längst ut på armarna, på dekorationerna, längs upp osv) och fick perfekt kontakt alla gånger. Inga separerade metalldelar mao.

Tackar för hjälpen, som vanligt, och en extra eloge till tommib för tipset om CO!

Lödning är ingen optimal metod att ansluta skyddsjord. Den normala metoden är kabelskor och skruv med taggbrickor.

Tobbe_3 skrev:
Lödning är ingen optimal metod att ansluta skyddsjord. Den normala metoden är kabelskor och skruv med taggbrickor.
Vad kan gå fel? Inget problem att löda bort och sen sätta dit bricka om jag får mer bakgrund.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.