Min fru hälsar på sina föräldrar i Finland och där har strömmen gått i en del av huset (flera grupper strömlösa men inga diazedsäkringar har löst ut). Jag tänker direkt att en ingående propp har gått.. Har Finland samma system som här med inkommande trefas som delas upp i enfasgrupper i centralen?

tommib
Ja. Det är väldigt likt.

Ibland har dom gått utan att det syns utifrån

Har sett när jag varit i Finland att huvudsäkringarna brukar vara plomberade. Nu var de i vanliga villor byggda på 50- talet. Mätartavla innomhus, med ett plomberat plåtlock över mätarsäkringarna, locket hade dock tre hål så man kan se signalpärlorna.
De har ofta 25A eller 35A mätarsäkringar, då de inte har ett system med fast avgift beräknat på säkringsstorlek.
Är det inte plomberat så är det bara att byta säkringar. Är det plomberat kan det vara bra att prata med elnätsägaren.

Johannes Carlsson skrev:
Ibland har dom gått utan att det syns utifrån
Hon bytte några som såg hela ut för att kolla det. De har inte gått... Den stora frågan är nu bara var de ingående sitter.

tommib
Det ska framgå av en skylt som det står "Sähköpääkeskus" (=Elhuvudcentral) på, svart text med gul botten. Där ska mätare med säkringar sitta. Är det ett väldigt gammalt hus kanske det inte finns men nog borde föräldrarna veta var det sitter?

Ang storlek på mätarsäkringarna så beror det nog på var i Finland man är, precis som här hemma. På vår stuga i mellersta Finland så har vi 25A huvudsäkringar för att det är den minsta storleken man kan ha där, men det var definitivt en trappa prismässigt uppåt.

Alltså, jag vet var centralen och mätaren sitter - men var är de ingående?

Elcentral med elmätare och säkringar på en vägg, fråga om ingående position.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

HSP skrev:
Har sett när jag varit i Finland att huvudsäkringarna brukar vara plomberade. Nu var de i vanliga villor byggda på 50- talet. Mätartavla innomhus, med ett plomberat plåtlock över mätarsäkringarna, locket hade dock tre hål så man kan se signalpärlorna.
De har ofta 25A eller 35A mätarsäkringar, då de inte har ett system med fast avgift beräknat på säkringsstorlek.
Är det inte plomberat så är det bara att byta säkringar. Är det plomberat kan det vara bra att prata med elnätsägaren.
Aha! Troligen plåten under mätaren på bilden ovan? Plomberat ser det ut som, de får ringa nätägaren då...

Tack för hjälpen alla!

tommib
Nej, inte under plåten. Det ser ut som ett extra mätarblock. Det där var för övrigt en enorm central för att vara i en normal bostad, även om det är en stor villa.

Om inte mätarsäkringarna finns där så kan de sitta i en liten plåtlåda där ledningen kommer in i huset. Är det luftledning eller markledning in? Om det är luftledning skulle jag leta på vinden i närheten av där kabeln kommer in. Är det markledning så är det bara börja kolla i källare.

• Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Enklast är väl att mäta om man har alla faser eller inte. Innan man letar säkringar :) Men det är bra att veta var de finns. Har du hittat någon huvudströmbrytare? mätarsäkringarna bör sitta kopplade före huvudströmbrytaren om det är en äldre anläggning.

Om det är luftledning:
har för mej att jag sett massor av stolpsäkringar i finland, då inte i en låda nere på stolpen som är vanligt i Sverige utan i svarta ensto hållare nära toppen på stolpen. Har sett detta även då utgående kabel från stolpen varit markkabel.

Redigerat:
Visst hade vi en plomberad kåpa över huvudsäkringarna här i Sverige också förr?

Eller minns jag fel :o

KnockOnWood skrev:

Har stött på det jag också. så vi minns nog inte fel eller?

Fanns mängder av lokala "regler" förr så det varierade säkert över landet.

KnockOnWood skrev:

Här hemma var de plomberade en bit in i 1980-talet …

Varför plomberar man dem? Är det för att man är rädd att folk ska skruva i proppar som installationen inte är dimensionerad för. (Problemet är löst för övrigt, strömmen är tillbaka)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.