Mikael_L skrev:
Det där anser jag är en våldsam övertolkning. Om det dras till in spets rättsligt så tror jag inte det håller att en garanti faller med att man klipper bort en stickpropp eller byter den.

I alla fall inte om man inte har en blind, och stum försupen advokat som tar svart betalt av motparten.
Klart man får byta den om man har verifierad kunskap =elektriker sen är det ju bara ett problem om nått händer

Bra att du för första gången i tråden tar upp kunskap, för man kan endast byta stickproppen om man enligt lagen får och enligt lagen har sådana kunskaper och färdigheter att betryggande säkerhet ges mot personskada och sakskada.

Vad gäller får så krävs ingen behörighet för att byta en stickpropp då det handlar om en anordning, eller strömförbrukande elektrisk utrustning som man vill kalla sådana apparater numera. Men exakt var gränsen går i den nya elsäkerhetslagen lär vi få anledning att återkomma till.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Vad gäller får så krävs ingen behörighet för att byta en stickpropp då det handlar om en anordning, eller strömförbrukande elektrisk utrustning som man vill kalla sådana apparater numera. Men exakt var gränsen går i den nya elsäkerhetslagen lär vi få anledning att återkomma till.
Intressant. Menar du att det kan vara en skärpning på gång vad gäller "apparater", eller är det mera en gränsdragningsfråga av vad som räknas som "apparat"? (Och har den varit otydlig förut?)

Tyvärr så lär vi väl ändå inte få någon riktig juridisk insikt i var gränsen kommer att gå, eftersom vi väl knappast kommer att få några domar och lagen som sådan sällan ger tillräcklig ledning (speciellt inte i det här fallet där domstolarna a) inte gärna vela använda just det här lagrummet utan använt andra som har haft presumption, och b) ändå dömt om inte "stick i stäv" så iaf inte enligt den uppfattning man får om man läser elsäkerhetslagen som sådan vad gäller ansvar o dyl. i de få fall det tagits upp.

Om det var otydligt förr så är det lika otydligt nu... Det verkar som om begreppet anordning kommer att fasas ut till förmån för elektrisk utrustning. Problemet med den senare är att den täcker i stort precis allting...så det måste till en uppdelning av detta begrepp i strömförbrukande elmateriel och annan. Det är just strömförbrukande elmateriel som liksom för anordningar inte kräver behörighet för att pilla med, men dock kunskaper och färdigheter. Annan slags elmateriel som t.ex en JFB räknas inte dit, och det verkar som om arbete på en JFB därmed blir behörighetskrävande, och det låter som att man inte ens får pilla på en "lös" JFB på köksbordet om man avser att använda den i en starkströmsanläggning! (att skruva dit den i centralen är behörighetskrävande som tidigare). Vi lär få återkomma i frågan ... :x

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Intressant. Men vem får i såfall konstruera och tillverka en JFB (för att sedan låta ta den i bruk)? Förr kunde jag göra det själv (även på S-märkningens tid) men vad ställs det för krav i och med den nya lagen? Det hör ju i vart fall inte till vanligheterna att elektriker tillverkar jordfelsbrytare.

Edit: Erkänner att det är ett patetiskt exempel. Men säg norm-material då. Jag byggde normmoduler till min automation för att detektera strömmen till tvätt och torktumlare. Skulle det alltså kunna bli förbjudet nu?

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Jag avvaktar med att gräva i detta till dess att elsäkerhetsverkets föreskrifter kommer ut. Det är ju deras tolkning av lagen som vi har att förhålla oss till. Lagrådsremissen säger på ett ställe att arbete på elektrisk utrustning som blir en del av starkströmsanläggningen efter installation är behörighetskrävande. Elsäkerhetsverkets förslag till föreskrifter är lite vagare på denna punkt så jag hoppas jag tolkar fel. Man kan ju t.ex undra om det kräver behörighet att sitta vid köksbordet och avmantla och avisolera en kabel. Det har ju faktiskt lite bäring på vad man tänker göra med denna kabeln senare...

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Det betyder att man inte längre får skruva ihop en lampa som man gjorde i träslöjden det förra århundratet, men å andra sidan går det inte heller att köpa glödlampor längre.
Jag får inte längre byta dragavlastare till mina fönsterpendyler.
Alla TV-reparatörsfirmor, i den mån de finns kvar, får lägga ner, om de inte har en behörig elektriker...

magnu skrev:
Det betyder att man inte längre får skruva ihop en lampa som man gjorde i träslöjden det förra århundratet, men å andra sidan går det inte heller att köpa glödlampor längre.
Jag får inte längre byta dragavlastare till mina fönsterpendyler.
Alla TV-reparatörsfirmor, i den mån de finns kvar, får lägga ner, om de inte har en behörig elektriker...
Såväl en lampa som en TV måste väl betraktas som strömförbrukande elmateriel och därmed fortsatt fritt fram att skruva med.

Tar man fasta på formuleringen "arbete på elektrisk utrustning som blir en del av starkströmsanläggningen efter installation" så innebär det att det är ok att skala och jobba med en kabel så länge ingen får för sig att installera den någonstans. Så om en elektriker använder en kabel du har skalat i den fasta installationen så har du gjort något olagligt när du skalade den. Skalar man en kabel så kan det vara ok, men det kan också ändras i efterhand beroende på vad andra gör med den.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Avemo skrev:
Tar man fasta på formuleringen "arbete på elektrisk utrustning som blir en del av starkströmsanläggningen efter installation" så innebär det att det är ok att skala och jobba med en kabel så länge ingen får för sig att installera den någonstans. Så om en elektriker använder en kabel du har skalat i den fasta installationen så har du gjort något olagligt när du skalade den. Skalar man en kabel så kan det vara ok, men det kan också ändras i efterhand beroende på vad andra gör med den.
Ja... Och problemet med den tolkningen är ju att den bryter mot en hel räcka av grundläggande juridiska principer. Så även om elsäkerhetsverket gör den tolkningen så får vi hoppas att domstolarna inte skulle göra den. (Ja, dvs dragen så till den spets som du gör.)

Ur elsäkerhetsmässig synpunkt så är ju dagens ordning med en skarp skiljelinje dragen mellan att exv. skruva upp ett vägguttag, som är tvärförbjudet, och bygga sig en skarvsladd (helt OK), mycket underlig. Man skulle för konsekvensens skull inte vilja ha ett sådant avgrundsdjup mellan dessa. (Och nej, jag förordar inte att man skulle kräva behörighet för att byta en stickpropp...)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.