El
KBratt: Tack för de grundliga beskrivningarna. Det gick lätt som en plätt! Nu kan vi äntligen se vad vi äter igen ;)
tommib: Gelia tillverkar inga egna saker. De säljer styckförpackade apparater av ett flertal olika märken, däribland Elko. Däremot håller jag helt med om att uttaget på bild inte är ett Elko. Kanske har blivit felmärkt när Gelia packat om? Reklamera om du orkar....
oobum: Kom och tänka på det här när jag skulle beställa en sak för en vecka sedan. Jag ringde till leverantören och frågad om pris, och deras rek.pris till kund var 1070:- ex moms. Detta har jag sedan då 40% rabatt på. Eftersom detta är en artikel vi normalt inte saluför så kollade jag med Ahlsell och Elektroskandia. Ahlsells "listpris" var 1590:- ex moms. dvs 500:- mer än vad en normal
Troberg: Det kan variera. Jag fick byta ett väggurtag (en tavla ramlade och krossade plasten), och det medförde att jag fick ta bort några millimeter list.
Anders243: [citat] Tack :) Jag måste ha varit blind, eftersom jag missat den tråden.
Allinug: Ja, det ska jag göra. Jag ska skriva in markisen också, när jag hittar den.
tommib: [citat] Hmmm.... undrar varför den här flöt upp till ytan... Hursomhelst sa jag att det inte fanns någon anledning att skippa JFB när man ändå gör något annat som kräver elektriker. Kostnaden för JFB blir då vad apparaten kostar. En fyrpolig Hager CDA425R kostar 500 kr på elbutik.se. En kapsling att sätta den i ligger på ytterligare någon hundralapp. Lägg till lite RK6 så är vi
TeroM: 3000 i hall, badrum och tvättstuga, 2700 i köket är planen. 3000 kändes lite kalla i köket där vi har högblanka vita luckor. Att tänka på, en drivare till alla med lågspänning till spottarna eller som dessa med egna drivare och 230 matning till alla. Påverkar kabeldragning och materialval.
Demmpa: Lite OT. På vissa tvättmaskiner och torktumlare så kan man byta ut anslutningssladden till en 4G1,5 och koppla in den till två faser, nolla & skyddsjord. Om man gör det snabbas uppvärmingen upp lite men det blir samma sluttemperatur.
Bo.Siltberg: Här vore det bra med lite statistik på vad som fungerar bäst och är mest prisvärt. Det kanske finns erfarenhet på forumet? För A gäller det att hitta en dimmer som fungerar med valda lampor och dess drivdon. Det går ju bra nu i början då ni kan be en butik ta fram en kombo som de vet fungerar. Men det kan bli värre om ett par år när dimmern går sönder och behöver bytas. Drivdon
roland53: Det verkar som hempularen slog huvudet på spiken (eller transienten :o) Jag bytte uttag och vände kontakten och "so far" har inte felet återkommit. Får avvakta någon dag, annars fanns det ju lite alternativ att prova...... Tack för hjälpen :thumbup:
Mickebandsåg: Då kollar jag med honom igen, Jo nollspänningsutlösare är väl kanske ingen dum ide. Tack för all hjälp. /micke
xzenon: Jag åkte till farsan imorse och tog en titt på vinchen igen visade sig att en av motor kablarna var skarvad på fel part i ölflexen. Så nu fugerar den med min hemma byggda radio styrning.Tack för er tid. [bild]
Bo.Siltberg: Jag har tittat i mina gömmor och hittar en bok som heter Ellära 2000 från år 2001. Det verkar ge grunderna i ellära på ett lättfattligt sätt så den är bra om man är ny på växelström, kondensatorer, induktanser, fasförskjutning mm. Verkar vara på gymnasienivå eller t.o.m högstadie. Det finns gott om beräkningsexempel, men övningsuppgifter finns i en separat bok.
PatrikJo: [citat] Ja visst fasen. Nu minns jag. Jag försökte hitta en lämplig övergångsmuff när jag höll på, men den hade utgått ur alla sortiment. Så det finns inte allt för många alternativ nuförtiden. Och för att förtydliga det jag skrev i mitt förra inlägg, jag skriver uppenbarligen som en kratta ibland: Jag använde alltså en avbruten del av en motorsågsfil för att jämna till
varmkorv: Vi har bytt till Exxact i vårt hus från 58 där vissa uttag var från 62. Några av de Exxact uttag som monterades i delen från 62 har lossnat. När jag pratade med elektrikern om det sa han att det var för att de inte monterat klor. Så det gjorde de denna gång. Vet inte om det beror på att de gamla apparatdosorn är lite mindre eller om uttagen helt enkelt sitter för dåligt utan klor.
elmont: Nästan rätt Demmpa, nätägaren äger och ansvarar för kabeln fram till mätarskåpet, däremot ska fastighetsägaren ha en "kanalisation" dvs rör från tomtgräns till mätarskåp.
Tosse: Om någon annan undrar så stämde röd till plus och svart till minus. Nu lyser det fint. Kan också berätta att 4 st 9 W LED på 4 kvm ger ljus nog för ljusterapi, men dimmar fint ned även till mysbelysning.
Keld: [citat] Den fick jag läsa två gånger:)) Mer komman åt folket!!!
Bo.Siltberg: Vi har ju först och främst Eldim som kan simulera ledningar, hur man ska dimensionera ledararea, längd och säkring. Det kommer förhoppningsvis ut en skarp version inom kort. Sedan har jag dammat av tre kretssimuleringar för grundläggande studier av växelström och trefassystemet. Först ut en trefassimulator. Den går att köra genom att klickar på länken, om man har java på plats i
gnuttisch: Hej, Packade upp vår julgransbelysning som gått i arv och är säkert över 30 år gammal där jag konstaterar att den har nog gjort sitt. Sneglar även lite på classes trådlösa belysning men läste att den inte hade fått så bra kritik på deras hemsida. Att fjärrkontrollen bara fungerade åt en lampa åt gången och de var så tunga så lampan hängde snett eller till och med ramlade
Mikael_L: Ahhh, det var så du menade ... Jag ser det nu ... exakt hur du menade ... ;)
etompau: Gissar på att "N" står för normal temperatur och högre temp fås vid vridning av reglage medurs. Någon justeringsmöjlighet för att kalibrera termostaten ser jag inte att elementet är utrustat med.
S_B_O: Lade inte upp bild på det, men förutom knappen har jag ytterligare en inre ram som fyller utrymmet, såg det är inte där det glappar.
Bo.Siltberg: Du får nog löda dit motståndet, eller använda sockerbit eller dylikt. Slingan ser ut att bestå av ett antal sektioner med seriekopplade LED-lampor som tillsammans ger ett framspänningsfall ganska nära 24 V. Troligen används den klen effekten på transformatorn som strömbegränsning. Eftersom det är lysdioder fungerar inte ohms lag här riktigt men jag skulle börja prova ett motstånd
shomakie: Jag ska till o köpa ledarmaturer till mitt garage snart. Kommer köra biltemas 1220mm långa armaturer med 2*18w. 179 spänn st.
Demmpa: Jag hittar ingen, jag har letat. Antingen bygger du en egen adapter med förlängare eller med in-/uttag. https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/el-produkter/starkstrom/kablar/apparatkablar/forlangningskabel-c7-svart-2-m-p67023 & https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/el-produkter/starkstrom/kablar/forlangningskablar/forlangningskabel-ojordad-2-m-(eu)-svart-p39121
lars_stefan_axelsson: [citat] Nej, det vet jag väl inte om vi drivit från ämnet. Det här är ju i högsta grad relevant. Och att ljusbågar är och kan vara ett problem vid brytare/kontaktorer är ju inte heller kontroversiellt. Jag bytte ett antal kontaktorer som till slut givit upp när jag jobbade som industrielektriker. (Och nu när jag läser på så visar det sig att de dessutom är till nytta. Många