Jag har en LED ljuslist som ska sitta i ett bokskåp med glasdörr. Men tycker den lyser för starkt.

Matningen är av "batterieliminator" typ för 12V.

Kan jag byta till en ny dimningsbar LED transformator på primärsidan? Hur styr man isåfall dimningen? Finns ju ingen tryckknapp eller dosa att att montera det hela i.

Bättre om man kan dimra på sekundärsidan. Går det? I såfall, hur styra dimringen?

Sätt ett lämpligt motstånd i serie med matningen till diodslingan.

Motstånd är ingen bra lösning. Pulsbreddsmodulerad (pwm) dimmer är bättre. Finns hur billigt som helst om man tittar på aliexpress eller liknande. Finns stort utbud från olika svenska sidor också. Sitter på sekundärsidan av transformatorn. Allt från stora klumpar till pyttesmå pluttar som kontrolleras med fjärrkontroll.
Exempel: https://m.aliexpress.com/s/item/32415493682.html#autostay

Redigerat:
gunric skrev:
Motstånd är ingen bra lösning. Pulsbreddsmodulerad (pwm) dimmer är bättre. Finns hur billigt som helst om man tittar på aliexpress eller liknande. Finns stort utbud från olika svenska sidor också. Sitter på sekundärsidan av transformatorn. Allt från stora klumpar till pyttesmå pluttar som kontrolleras med fjärrkontroll.
Exempel: [länk]
Tack, det var precis en sådan där pwm dimmer jag var ute efter. Fanns till och med en med DC kontakter som troligen passar i mina befintliga anslutningar. Dessutom med fjärrkontrol. Då är ju "knappfrågan" löst också! //P

Liknande dimmer har jag även sett på svenska sidor om man drar sig för att köpa på kinasidorna

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.