Gammalt hyreshus, liten tvåa som behöver fler uttag (finns ett i varje rum) och köket behöver uttag till inplanerad kolfilterfläkt/micro mm.
Drog slutsatsen efter en koll i elskåp att det inte är trefas på spis, att det finns lediga platser (ev dra nytt från central). Men lättast vore om man kunde sno från spisen. Fläktmotorer på 150W på 10A skulle förhoppningsvis inte leda till överbelastning. Micro ska inte användas samtidigt som spis iaf. Ensamhushåll med begränsad tid/lust för matlagning men en fläkt vore bra.
Drog slutsatsen efter en koll i elskåp att det inte är trefas på spis, att det finns lediga platser (ev dra nytt från central). Men lättast vore om man kunde sno från spisen. Fläktmotorer på 150W på 10A skulle förhoppningsvis inte leda till överbelastning. Micro ska inte användas samtidigt som spis iaf. Ensamhushåll med begränsad tid/lust för matlagning men en fläkt vore bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om anledningen är storlek på säkring, så är det du ser som blått i själva verket grön (6A). Så gammal är kåken, men några säkringar är uppgraderade till 10A på rekommendation av elektriker (som jag tyvärr inte längre kan rådfråga).
Men du kanske menar att man inte i allmänhet tar från spis och "förlänger" anläggningen?
Men du kanske menar att man inte i allmänhet tar från spis och "förlänger" anläggningen?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 890 inlägg
Nej man "gör inte så". Du bör i första, andra och tredje hand söka en annan lösning, ny gruppledning etc.
OK, det böjer jag mig för 
Idag finns som sagt ett uttag i köket. Det försörjer kyl/frys och micro/kaffebryggare/tekokare vid behov. Placeringen gör att det skulle kunna gå att dra en kabel genom skafferi och väggskåp fram till den tomma väggen ovanför spisen. Antar att det är kulo/Ekrk som gäller?
Hur mycket kan man belasta ett uttag med? Kf=140W, micro=700W, kaffekokare=1100W och fläkt ca 150W that's it. Men allt körs ju inte samtidigt
Idag finns som sagt ett uttag i köket. Det försörjer kyl/frys och micro/kaffebryggare/tekokare vid behov. Placeringen gör att det skulle kunna gå att dra en kabel genom skafferi och väggskåp fram till den tomma väggen ovanför spisen. Antar att det är kulo/Ekrk som gäller?
Hur mycket kan man belasta ett uttag med? Kf=140W, micro=700W, kaffekokare=1100W och fläkt ca 150W that's it. Men allt körs ju inte samtidigt
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 881 inlägg
Jag tror inte på att spisen är kopplad via en 6A säkring. Den borde inte hålla. I äldre flerfamiljshus, är det vanligt med 1 fas matning till lägenheter. Då är ofta huvudsäkringen för en lägenhet 25A, och spisen är säkrad 20A. Sedan var resten av lägenheten säkrad med en eller flera 6A säkringar, i ännu äldre var allmänuttagen säkrade med 3A.
Tog inte loss några säkringar. Undre radens mittsäkring är 6A, men den övre radens vänstra kan vara, som ni också antar, högre än 10A. Tittade inte närmare på det dumt nog. Har försökt nå fastighetsbolaget då de har olika standardhöjande förbättringar för att kolla vad en dragning till nytt uttag kan kosta. Det finns en fördelardosa på vägg i köket. En dragning från den till spis handlar om ca tre meter genom ett par skåp. Från centralen ytterligare tre meter.
Sen kan man ju undra om det inte borde vara fler uttag/rum utan att det kallas standardhöjande och ska läggas på hyran
Sen kan man ju undra om det inte borde vara fler uttag/rum utan att det kallas standardhöjande och ska läggas på hyran
Tänkte bara först på en reguljär spis, men kom nu på att det även finns små bänkspisar, https://www.siba.se/hus-och-hem/matlagning/bankspis/wilfa-emk218-101894# som klarar sig på (6)10A, det är kanske en sån du har.
Har kollat med bolaget, nån standardhöjning som ger extra uttag har de inte i listan. Däremot kan man få fläkt för 70:-/mån och då måste el dras dit. Självklart får man ett extra uttag på vägen 
Åtminstone har jag lagt fram det så, och nu väntar jag bara på besked. Det är frestande att försöka lösa det själv men jag är inte elektriker och det gäller inte min bostad så...
Åtminstone har jag lagt fram det så, och nu väntar jag bara på besked. Det är frestande att försöka lösa det själv men jag är inte elektriker och det gäller inte min bostad så...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden