1 597 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Led-driver eller AC-adapter till Led-stripe?
Hej!
Har sen tidigare LED stripes från eBay liggandes.
Tänkte sätta upp en av dem bakom en list på min "brädvägg" men funderar på drivningen av slingan.
Vad jag vet är det en slinga som går på 12v rent av alltså ej anpassade för 350 eller 700mA.
Installationen ska gå från nexabrytare i vägguttag och stripen kommer jag att tejpa fast på baksidan av listen.
Bör jag använda en speciell LED driver eller fungerar det tillfredställande med vilken 12v adapter som helst under förutsättning att den levererar tillräckligt med ström?
Med vänlig hälsning, Claes
Har sen tidigare LED stripes från eBay liggandes.
Tänkte sätta upp en av dem bakom en list på min "brädvägg" men funderar på drivningen av slingan.
Vad jag vet är det en slinga som går på 12v rent av alltså ej anpassade för 350 eller 700mA.
Installationen ska gå från nexabrytare i vägguttag och stripen kommer jag att tejpa fast på baksidan av listen.
Bör jag använda en speciell LED driver eller fungerar det tillfredställande med vilken 12v adapter som helst under förutsättning att den levererar tillräckligt med ström?
Med vänlig hälsning, Claes
Moderator
· Stockholm
· 57 828 inlägg
Det skall troligen vara likspänning. Ex. vanliga trafos för halogen lämnar växelspänning.
Såklart, jag var lite oklar där. Det var ju 12v DC adapter jag menade.hempularen skrev:
Provade förövrigt med en adapter på 2A som fungerade utmärkt, dock lyser slingan väl mkt så jag får testa en strömsvagare adapter och jämföra med!
Moderator
· Stockholm
· 57 828 inlägg
Nej det gör troligen inte så stor skillnad. Adaptern ger så mycket ström som slingan vill ha, orkar adaptern inte ge rätt mängd ström så stryper den, eller brinner. OCh strypning blir lite av att stänga av.
Vill du reglera ljuset, så behöver du någon form av dimmer som hackar strömmen. Det är inte säkert att slingan låter sig dimmas.
Vill du reglera ljuset, så behöver du någon form av dimmer som hackar strömmen. Det är inte säkert att slingan låter sig dimmas.
Precis. För att dimma konstantspännings-LED är det PWM som gäller (om man vill göra det någorlunda effektivt). Dessa finns i många varianter.
Första träffen på ebay med sökorden "pwm dimmer led 12v"
http://www.ebay.com/itm/PWM-Dimmer-...020177?hash=item51de2fb7d1:g:-IAAAOSwL7VWifZo
Inte särskilt dyrt men du får vänta ett tag på den. Liknande produkter säljs i Sverige också, då för högre pris.
Första träffen på ebay med sökorden "pwm dimmer led 12v"
http://www.ebay.com/itm/PWM-Dimmer-...020177?hash=item51de2fb7d1:g:-IAAAOSwL7VWifZo
Inte särskilt dyrt men du får vänta ett tag på den. Liknande produkter säljs i Sverige också, då för högre pris.
Jag använder sådana här: http://www.ebay.com/itm/DC-12V-3-Ke...909837?hash=item5b253f008d:g:h7QAAOSwUfNXRzYz
Små ock smidiga. Dock kan man inte dimmra steglöst, utan i fast lägen.
Biltema säljer samma för 49kr/st...
Små ock smidiga. Dock kan man inte dimmra steglöst, utan i fast lägen.
Biltema säljer samma för 49kr/st...
Klicka här för att svara