I schemat har tillverkaren översatt allpolig till tvåpolig vilket inte är ett krav i Sverige - neutralledaren behöver inte brytas även om det inte är fel och ibland t.o.m kan vara befogat. Använder man bara sunt förnuft så blir det bra. Det vore synd att tappa huvudet fullständigt och köpa en dyr badrumsfläkt bara för att få en inbyggd brytare :rolleyes: Undrar hur mycket onödiga extrakostnader som denna formulering orsakat genom åren, den finns ju för alla hushållsapparater...
 
Redigerat:
  • Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
Ja det är synd att tillverkarnas anvisningar så ofta understödjer sk funktionell dumhet. Men man har ju gjort rätt i någon oviktig mening och kan känna sig stärkt så.
 
  • Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
Allpolig enligt elsäkerhetsverket är brytning av FAS.

Denna diskussion kommer upp lite då och då. Gäsp. Finns en hel del annat som är betydligt viktigare att lägga energi på. Efter dra PEN-ledare, Neutralledare i mätarskåpet... Motionera Jordfelsbrytare var 6:månad. mm
 
Det finns en fördel att bryta noll ledare + fas ledare på motorer utförda med skyddsklass 1. Vid misstänkt jordfel i anläggning eller motor kan man lätt frånskilja dessa fullständigt för att kunna felavgränsa eller isolationsprova.
 
Vad är svaret, följa instruktionen eller elsäkerhetsverket? Ska man sätta en stickpropp istället?
 
Bryt du enpoligt om det passar med tex en kronomkopplare som nämnts. Varför så nervös i detta fallet? Har man tvåpoliga brytare till en belysningsarmatur som sitter invid fläkten? Finns i så fall samma faror där rent elektriskt om man börjar jobba i lamphållare etc, och mekaniskt är du skyddad mot att fläkten startar även vid enpolig brytning. Lägg dig vinn om att det verkligen är fasen som bryts så är det bra.

Finns som sagt fall där man även behöver och vill bryta nollan också men knappast här och sällan i en hemmiljö. Du får bestämma om regelefterlevnaden i detta fallet behöver upphäva normala överväganden eller kanske tom "sunt elförnuft". Fundera igenom själv eller följ uppgifterna blint då har du i alla fall gjort formellt rätt och kan inte klandras om det känns viktigt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.