Jag försökte dra slangar nära kanten på reglar och därmed väggskiva. Slutade med en mindre dumförklaring av snickare efter att dom skruvat i några slangar. Jag borrar i mitten av reglar efter det. Det är betydligt större risk att man ska skruva i slangarna och därmed antingen skapa elsäkerhetstekniska och/eller praktiska problem än att kablarna ska börja brinna i väggarna för att dom blir för varma. Att inte kunna dra i en dragfjäder eller byta trådar kan vara nog så jäkligt!

//Patrik

Redigerat:
Dessutom vill man inte ha slangarna mot skivan om man inte kan fästa dom i skivan, ligger dom emot skivan brukar man få ett "slammer" när slangarna slår emot skivan då man stänger dörrar eller gör nått annat som får väggarna att röra sig.
Rör/slang drar man i installationsutrymmet INNAN man fyller det med den sista isoleringen. Så om det är jag eller snickaren som isolerar in slangarna kan ju diskuteras, dessutom fästs dom mot dom reglar som installationsutrymmet är uppbyggt av. Det gör att dom till största delen ligger mellan trä och isolering.
Så gör jag och alla elektriker jag sett arbeta.
Ps
Jag skulle vilja se ett fall där rör/slang i isolering och ledningen säkrad enligt det "normala" orsakat en olycka/tillbud.

Redigerat:
elmont skrev:
Ps
Jag skulle vilja se ett fall där rör/slang i isolering och ledningen säkrad enligt det "normala" orsakat en olycka/tillbud.
Det skulle inte jag vilja.

Gammal tråd...
Minskar inte problemet om man går upp till 2.5 mm?

brumbjorn skrev:
Gammal tråd...
Minskar inte problemet om man går upp till 2.5 mm?
Problemet minskar naturligtvis om man ökar ledningsarean utan att öka säkringstorleken. Det är så man jobbar vid dåligt kylda ledningar, anhopningar av kablar, förhöjd omgivningstemperatur m.m.
Normalt är det inga större problem med detta i en villa förutsatt att man inte går över " tumreglerna" för dimensionering. 10a 1,5 mm2,. 16a 2,,5 mm2, 25a 6 mm2. Vill man däremot säkra 1,5 mm2 med 13 a, då hamnar i en gråzon där förläggningsätt m.m. kan vara avgörande för om dimensioneringen är godkänd.

Redigerat:
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.