2 470 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Blått CEE för enfas ugn?
Köksrenovering på gång i lägenhet.
16A huvudsäkring och Fjärrvärme vilket gör att det är framförallt kök som är storförbrukare.
Elektriker (ja faktiskt på riktigt) bytte nyss till ny central med jordfelsbrytare och en 3x16A säkring för det befintliga Perilex som innehåller 3 faser, Nolla och Jord alla 2.5mm2.
Extra enfas 16A säkring finns ledig i skåpet på fas 3 för att häll kommer bara använda fas 1 och fas 2.
20rör draget till högskåpet där ugnen hamnar. Det blir ett utanpåliggande uttag.
Somliga ugnar har anslutningskabel med vanlig stickpropp, några har bara kabel ut och skickar med en vanlig stickpropp och några har bara kabel och kräver fast installation.
Vanligt stickpropp känns uteslutet trots att de "ska" klara 16A. Återstår då dosa för fast installation vilket göra att jag måste ha hit elektrikern för in och urkoppling eller CEE. Perilex känns fel eftersom det inte finns alla tre faser tillgängliga.
Skulle det vara rimligt att be elektrikern installera ett blått CEE för 230V 16A?
Det är kanske inte den vanligaste lösningen men det vore smidigt.
Det då borde jag rimligtvis få sätta mötande kontakt själv på ugnen och koppla i/ur bäst jag vill.
Plats finns i överkant av ugnen om uttaget sätts tillräckligt högt upp.
Är det dumt att önska? Är det bättre med kopplingsdosa med dragavlastning? Varför i så fall?
/E
16A huvudsäkring och Fjärrvärme vilket gör att det är framförallt kök som är storförbrukare.
Elektriker (ja faktiskt på riktigt) bytte nyss till ny central med jordfelsbrytare och en 3x16A säkring för det befintliga Perilex som innehåller 3 faser, Nolla och Jord alla 2.5mm2.
Extra enfas 16A säkring finns ledig i skåpet på fas 3 för att häll kommer bara använda fas 1 och fas 2.
20rör draget till högskåpet där ugnen hamnar. Det blir ett utanpåliggande uttag.
Somliga ugnar har anslutningskabel med vanlig stickpropp, några har bara kabel ut och skickar med en vanlig stickpropp och några har bara kabel och kräver fast installation.
Vanligt stickpropp känns uteslutet trots att de "ska" klara 16A. Återstår då dosa för fast installation vilket göra att jag måste ha hit elektrikern för in och urkoppling eller CEE. Perilex känns fel eftersom det inte finns alla tre faser tillgängliga.
Skulle det vara rimligt att be elektrikern installera ett blått CEE för 230V 16A?
Det är kanske inte den vanligaste lösningen men det vore smidigt.
Det då borde jag rimligtvis få sätta mötande kontakt själv på ugnen och koppla i/ur bäst jag vill.
Plats finns i överkant av ugnen om uttaget sätts tillräckligt högt upp.
Är det dumt att önska? Är det bättre med kopplingsdosa med dragavlastning? Varför i så fall?
/E
Norwesco-uttaget är som sagt en möjlig kandidat också.
Blå CEE funkar också bra, om man nu vill ha ett. En varning dock för att det kan bli trångt, så yttersta noggrannhet med placeringen och att ha ugnen hemma redan innan är att rekommendera.
Annars skulle jag vilja påstå att det schuko av bra kvalitet blir bra där också.
Ugnen drar inte full effekt så väldigt många minuter åt gången så värmeutvecklingen blir lite lindrigare, samt att det inte är någon stickpropp som kopplas in/ur hela tiden. Men var bara noga så att monteringen totalt förhindrar att gojs från spisen, överkokande pasta eller annat hamnar på/i uttaget.
Jag sätter som regel schuko till ugnen, fabrikat Eljo, elko eller ABB.
Blå CEE funkar också bra, om man nu vill ha ett. En varning dock för att det kan bli trångt, så yttersta noggrannhet med placeringen och att ha ugnen hemma redan innan är att rekommendera.
Annars skulle jag vilja påstå att det schuko av bra kvalitet blir bra där också.
Ugnen drar inte full effekt så väldigt många minuter åt gången så värmeutvecklingen blir lite lindrigare, samt att det inte är någon stickpropp som kopplas in/ur hela tiden. Men var bara noga så att monteringen totalt förhindrar att gojs från spisen, överkokande pasta eller annat hamnar på/i uttaget.
Jag sätter som regel schuko till ugnen, fabrikat Eljo, elko eller ABB.
Schukouttag fungerar utmärkt men vill du ha CEE fungerar det lika bra. Det blir bara onödigt jobbigt när/om du vill byta ugn senare. Det finns färdiga lösningar för häll och ugn som använder schuko så det är inget fel med det.
http://beta.elektroskandia.se/Produkt?artnr=2404065
http://beta.elektroskandia.se/Produkt?artnr=2404065
Eftersom de (flatstiftsuttagen och stickpropparna) tillverkas och säljs av det svenska företaget Norwesco och tillhandahålls av svenska elgrossister och omfattas av ALEM-09 så antar iallafall jag att de är godkända att installera i sverige.GK100 skrev:
Ja det får man väl anta men jag tänkte mest på skriverier för inte så länge sen kring ELSÄK-FS som ligger i bakhuvudet. Nu är det en typ av ren formalitet som jag inte håller full koll på det är inget direkt eltekniskt spörsmål men ändå bra att känna till om det kommer till kamp mot väderkvarnar.Emil_K skrev:
Bo brukar ju tex vara mer än välinformerad kring såna frågor.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 890 inlägg
Det är kanske detta inlägg som avses? https://www.byggahus.se/forum/el/288808-induktionshall-2.html?perpage=15#post2632113
Det ska sägas att jag inte har eller tänker betala de tusenlappar som krävs för att få se måttbladen i den svenska standard som ELSÄK-FS 2015:1 hänvisar till. Jag tycker det räcker med att läsa dessa två paragrafer:
Paragraf 3§ nämner visserligen inte uttag så det kan säkert diskuteras ifall Norwescodonen egentligen är tillåtna. Jag läste någonstans att ESV inte riktigt tyckte det längre i samband med den nya föreskriften. Men så länge det inte är några tekniska problem med dessa blir de nog svåra att låta bli då det saknas vettiga alternativ.
Det ska sägas att jag inte har eller tänker betala de tusenlappar som krävs för att få se måttbladen i den svenska standard som ELSÄK-FS 2015:1 hänvisar till. Jag tycker det räcker med att läsa dessa två paragrafer:
2 § Stickproppar och uttag ska vara utförda enligt och uppfylla kraven i någon av
de standarder som anges i bilaga 1, samt vara certifierade mot kraven.
3 § Kravet på certifiering mot kraven i bilaga 1 enligt 2 § gäller inte stickproppar
som uppfyller kraven för att få tillverkas eller saluföras i annat EU eller EES-land
under förutsättning att stickpropparna är certifierade mot krav som motsvarar
utförande i enlighet med de standarder som anges i bilaga 1.
de standarder som anges i bilaga 1, samt vara certifierade mot kraven.
3 § Kravet på certifiering mot kraven i bilaga 1 enligt 2 § gäller inte stickproppar
som uppfyller kraven för att få tillverkas eller saluföras i annat EU eller EES-land
under förutsättning att stickpropparna är certifierade mot krav som motsvarar
utförande i enlighet med de standarder som anges i bilaga 1.
Paragraf 3§ nämner visserligen inte uttag så det kan säkert diskuteras ifall Norwescodonen egentligen är tillåtna. Jag läste någonstans att ESV inte riktigt tyckte det längre i samband med den nya föreskriften. Men så länge det inte är några tekniska problem med dessa blir de nog svåra att låta bli då det saknas vettiga alternativ.
Jag har inte SS 428 08 34 hemma, så jag kan inte kolla om det finns med eller inte, och jag tänker inte köpa den standarden för privat bruk för tusen kronor. Däremot är jag nästintill bombsäker på att både uttag och propp är SEMKO-märkta, vilket i sig gör att produkterna är testade för att uppfylla gällande säkerhetskrav
Klicka här för att svara