Det verkar finnas ganska många sätt att med tex en eklk ansluta biledaren.
Allt från att ansluta den till skyddsjord på båda ställena till att inte ansluta den alls om kabeln inte förväntas vara utsatt för mekanisk skada.

Men det jag inte förstår är hur det kan vara godkänt att ansluta den både i en central och ute i "uttaget"

För det första om det nu gäller eklk så blandar man olika kabeltyper om de ansluts på samma "skruv"
vilket kan leda till att båda kan trilla ur om det inte blir bra.
Men dessutom om man ansluter de på varsin "skruv" så kan skyddsjorden trilla bort utan att man kan märka det för att vid alla mätningar så kommer biledaren att agera skyddsjord.

Mest rätt inkoppling borde vara att bara koppla in på en sida, då får kabeln sin skyddsfunktion och skyddsjorden kan kontrolleras korrekt

Men det verkar mer som att man brukar ansluta både i centralen och i "uttaget" i dagens installationer.

Dessutom verkar det lite delade meningar om hur den ska märkas, genomskinlig, gulgrön( fast den inte skulle vara skyddsjord?)

Mikael_L
Japp, jag håller med om allt i ditt inlägg. :)

Ja förutom slangen för biledaren då, den ska inte vara grön/gul. Biledaren agerar ej PE, och får ej vara PE, därför ska den inte ha gulgrön slang som skulle indikera att den skulle vara en godkänd jord.

Hade en diskussion med chefen om detta för något år sedan, då firman körde med gulgrön slang (till mitt förtret). Nejdå, han hävdade att det visst skulle vara gulgrön, det hade de dessutom fått uppgift om vid någon utbildning.
Ca ett år senare så kom han och berättade: "Mikael, du hade kanske rätt, nu har vi varit på utbildning igen och nu ska det plötsligt inte vara gulgrön ..."

Men jag har fortfarande ca 70 meter gulgrön kvar i bilen, så jag kör vidare med den ett tag till ändå. Det är hursomhelst ingen elektriker som har något problem med att förstå vad det är eller vad som gäller. :)

ps. Egentligen tycker jag potentialutjämning borde ha en annan färg än gul/grön också. Det är ju inte heller en korrekt skyddsjord (PE).

he he då är vi helt överens , jag tycker inte heller att den ska vara gulgrön, men det finns många som envist hävdar det

S
Mikael_L skrev:
Japp, jag håller med om allt i ditt inlägg. :)

Ja förutom slangen för biledaren då, den ska inte vara grön/gul. Biledaren agerar ej PE, och får ej vara PE, därför ska den inte ha gulgrön slang som skulle indikera att den skulle vara en godkänd jord.

Hade en diskussion med chefen om detta för något år sedan, då firman körde med gulgrön slang (till mitt förtret). Nejdå, han hävdade att det visst skulle vara gulgrön, det hade de dessutom fått uppgift om vid någon utbildning.
Ca ett år senare så kom han och berättade: "Mikael, du hade kanske rätt, nu har vi varit på utbildning igen och nu ska det plötsligt inte vara gulgrön ..."

Men jag har fortfarande ca 70 meter gulgrön kvar i bilen, så jag kör vidare med den ett tag till ändå. Det är hursomhelst ingen elektriker som har något problem med att förstå vad det är eller vad som gäller. :)

ps. Egentligen tycker jag potentialutjämning borde ha en annan färg än gul/grön också. Det är ju inte heller en korrekt skyddsjord (PE).
Detta påminner mig om ett scenarie kursledaren berättade om för några år sedan. Ett mindre företag hade gjort en enorm entreprenad med tusentals apparater monterade, biledaren var inlaggd korrekt men med gröngul slang, detta blev en besiktningsanmärkning, med krav på att det åtgärdades. Det innebar en gigantisk förlust för företaget då det tar en jävla massa timmar att åtgärda.

Vet inte hur det gick efter det.

Det är vell inte ett krav på att ha biledarslang? Så länge den ej kan få kontakt med strömförande ledare?

SueCia skrev:
Detta påminner mig om ett scenarie kursledaren berättade om för några år sedan. Ett mindre företag hade gjort en enorm entreprenad med tusentals apparater monterade, biledaren var inlaggd korrekt men med gröngul slang, detta blev en besiktningsanmärkning, med krav på att det åtgärdades. Det innebar en gigantisk förlust för företaget då det tar en jävla massa timmar att åtgärda.

Vet inte hur det gick efter det.
Ja, fast där kommer jag ihåg en tråd ifrån fluxio som hänvisades till någon av de andra femtioelva gångerna som den här frågan kommit upp och där var experterna överens om att det kan leda till ett påpekande men inte skall leda till ett krav på att det åtgärdas. Det är inte ett fel av den digniteten att man kan kräva/förvänta sig att man skall göra om arbetet.

Mikael_L
thorsken skrev:
Det är vell inte ett krav på att ha biledarslang? Så länge den ej kan få kontakt med strömförande ledare?
Ja så är det väl i princip.

För det mesta vill man isolera av biledaren, med slang, lite kabelavskal eller tape osv.
Men något krav är det nog inte, jag har iaf struntat i det någon gång.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.