Hej,
Svärfar har köpt ny spis/ugn och kopplat in den men ugnen fungerar inte.
Inkopplingsschemat ser ut så här;
Jag har mätt med multimeter och det är 400v mellan L1 och L2
230V mellan L1, L2 och nolla
Plint 2 och 3 är byglad.
Det ska väl vara rätt inkopplat för 2- fas och nolla enligt varianten till höger?
Svärfar har köpt ny spis/ugn och kopplat in den men ugnen fungerar inte.
Inkopplingsschemat ser ut så här;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har mätt med multimeter och det är 400v mellan L1 och L2
230V mellan L1, L2 och nolla
Plint 2 och 3 är byglad.
Det ska väl vara rätt inkopplat för 2- fas och nolla enligt varianten till höger?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Vad är den svarta kabeln längst ner för något?
Har han bara 2-faser framdraget till ugnen?
Vad sitter i andra änden av kabeln? (en kontakt eller är det fastmonterad kabel i dosa?)
visa gärna ett foto på den också.
Det är inte barnlåset/spärren som är på annars?
Har han bara 2-faser framdraget till ugnen?
Vad sitter i andra änden av kabeln? (en kontakt eller är det fastmonterad kabel i dosa?)
visa gärna ett foto på den också.
Det är inte barnlåset/spärren som är på annars?
Många svar, tack!
.
Instruktionsboken suger purjo, där står precis allt man inte behöver veta, men inget annat
.
Klockan är ställd och det är alla ugnsfunktioner som inte funkar (lampa, grill, varmluftsfläkt, värmeelement etc).
Inga barnspärrar är på vad jag kan begripa.
Det är bara två faser framdraget och stopp i rören så det är inte snutet ur näven att få fram en fas till, men den ska ju funka på 2-fas också.
Den svarta kabeln är den som inte används, det sitter perilex-kontakt på kabeln. Jag har öppnat uttaget och det är rätt, med skyddsjord, nolla och två faser.
Jag har även mätt upp anslutningskabeln för att vara säker på att det är rätt trådat hela vägen.
Känns ju rätt långsökt att den skulle vara sönder vid leverans?
Instruktionsboken suger purjo, där står precis allt man inte behöver veta, men inget annat
Klockan är ställd och det är alla ugnsfunktioner som inte funkar (lampa, grill, varmluftsfläkt, värmeelement etc).
Inga barnspärrar är på vad jag kan begripa.
Det är bara två faser framdraget och stopp i rören så det är inte snutet ur näven att få fram en fas till, men den ska ju funka på 2-fas också.
Den svarta kabeln är den som inte används, det sitter perilex-kontakt på kabeln. Jag har öppnat uttaget och det är rätt, med skyddsjord, nolla och två faser.
Jag har även mätt upp anslutningskabeln för att vara säker på att det är rätt trådat hela vägen.
Känns ju rätt långsökt att den skulle vara sönder vid leverans?
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Bygeln för L2, har du gjort den själv? Kolla så den verkligen gör kontakt.
Ja bygeln är hemmabyggd, någon extra medföljande skickades inte med. Har funderat på den också, men jag har ju 400v mellan L1 och L2 mätt på skruvarna - då måste det ju vara kontakt?
Redigerat:
En parentes. Bygeln på nollan mellan plint 4 och 5. Är det en bygel eller är det tre på varandra? I det senare fallet kan du ta en av dem och ersätta trådbygeln mellan plint 2 och 3. Det borde vara möjligt att få funktionen med en trådbygel också, men lite misstänkt är den allt. Titta även så att ingen flatstifthylsa lossnat från någon plint.
Är nollskruven nr 4 dragen?
Den tanken slog mig inte ens att de skulle monterat byglarna på varandra. Det ska jag kolla!Avemo skrev:En parentes. Bygeln på nollan mellan plint 4 och 5. Är det en bygel eller är det tre på varandra? I det senare fallet kan du ta en av dem och ersätta trådbygeln mellan plint 2 och 3. Det borde vara möjligt att få funktionen med en trådbygel också, men lite misstänkt är den allt. Titta även så att ingen flatstifthylsa lossnat från någon plint.
Jag kikade efter lossnade kablar, men såg inga. Ska dock kolla över det igen - för säkerhets skull.
För allt tycker jag tyder på att den saknar matning på en fas, eller delad fas i detta fallet.