2 413 läst ·
19 svar
2k läst
19 svar
Tändtråd saknas
Sida 1 av 2
Hejsan.
Vi håller på med en lite större renovering och i fredags uppstod ett problem med eldragningen i köket.
Elektrikern som drog elen i kölet glömde bort/missade att dra en tändtråd till lamputaget ovanför fönstret och hans kollega som var här för att fortsätts lyckades i dra i en extra i det befintliga röret.
Så nu funderar vi hur ska lösa det.
Deras lösning är att placera knappen vid sidan av fönstret (rotdosa och ny slang från uttaget) vilket sambon inte är allt för förtjust i
Medans jag funderar på om det går att görs någon form av trådlös lösning så att vi kan placera knappen vid dörrhålet tillsammans med resten av strömbrytarna
Någon som har tips på vad det finns för alternativ
Vi håller på med en lite större renovering och i fredags uppstod ett problem med eldragningen i köket.
Elektrikern som drog elen i kölet glömde bort/missade att dra en tändtråd till lamputaget ovanför fönstret och hans kollega som var här för att fortsätts lyckades i dra i en extra i det befintliga röret.
Så nu funderar vi hur ska lösa det.
Deras lösning är att placera knappen vid sidan av fönstret (rotdosa och ny slang från uttaget) vilket sambon inte är allt för förtjust i
Medans jag funderar på om det går att görs någon form av trådlös lösning så att vi kan placera knappen vid dörrhålet tillsammans med resten av strömbrytarna
Någon som har tips på vad det finns för alternativ
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 865 inlägg
Jag skulle först anstränga mig lite för att få i en ledare till. På vilket sätt var det omöjligt? Om röret är skadat så är det ju läge att fixa det nu vid renoveringen.
Annars finns ju trådlösa lösningar från t.ex Eltako och Nexa.
Annars finns ju trådlösa lösningar från t.ex Eltako och Nexa.
Försökte dom pilla i en tråd med dom befintliga trådarna kvar i röret? Fäst nya trådar i dom gamla, att offra ett antal meter befintlig tråd är oftast det enda möjliga.
Moderator
· Stockholm
· 57 852 inlägg
Men det låter väldigt konstigt. Har han alltså bara dragit fram en nolla och kanske jord? Hur ser det ut?
Jag behöver nog vara tydligare med vad problemet är 
Elektrikern har använt ett befintligt "pansarrör" (?) för att dra elen till den nya takdosan. Han har dragit i 5 trådar (nolla, fas, jord samt två tändtrådar (en till spottar och en till taklampan ovanför köksön) vilket gör att en saknas. Elektriker försökte med hjälpa av dom befintliga ledarna att dra i den sjätte ledaren men lyckades inte.
Tskpanelen samt spottar och väggskåpen är monterade vilket gör att jag/vi inte är sugna på att riva ner den och börja om.
//
Tobias
Elektrikern har använt ett befintligt "pansarrör" (?) för att dra elen till den nya takdosan. Han har dragit i 5 trådar (nolla, fas, jord samt två tändtrådar (en till spottar och en till taklampan ovanför köksön) vilket gör att en saknas. Elektriker försökte med hjälpa av dom befintliga ledarna att dra i den sjätte ledaren men lyckades inte.
Tskpanelen samt spottar och väggskåpen är monterade vilket gör att jag/vi inte är sugna på att riva ner den och börja om.
//
Tobias
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Pansarrören är lite tunnare än 16 rören om jag inte minns fel, så att få i 6 ledare kan mkt väl vara omöjligt. Jag hade kört på en trådlös lösning i det här fallet.
Lite roligt att alla ändå förutsätter att elektrikern inte vet hur man trådar om ett rör.
Lite roligt att alla ändå förutsätter att elektrikern inte vet hur man trådar om ett rör.
Moderator
· Stockholm
· 57 852 inlägg
Fast förläggning skall alltid vara minst 1,5 kvmm
Moderator
· Stockholm
· 57 852 inlägg
Beror väl lite på om man antar det verkligen var en elektriker.SueCia skrev:
Så som jag uppfattade första inlägget så skulle ju "elektrikern" ha dragit en tråd för lite till en armatur, och det känns långsökt att någon med någon tillstymmelse till elutbildning skulle lyckas dra bara nolla och jord.
Så som jag uppfattar felet nu, så är det väl lite rimligare, men man kan ju misstänka att det snarare var svårigheten att få igenom 6 trådar, än glömska som gör att det är en tråd för lite nu.
Att få in 6 trådar i ett 16mm rör kan ju gå ibland, men det är inte att rekommendera.
Redigerat:
På sätt och vis. Men som amatör och husägare har man tillgång till något som elektrikern INTE har, nämligen TID. Som frustrerad husägare med ett nyrenoverat kök kan jag offra två kvällar eller mer (8 timmar) på att få till en lösning utan att bryta upp alltihop. Motsvarande pengar att betala elektrikern finns däremot sällan.SueCia skrev:
Som amatör kan jag således pröva sådana idiotmetoder som att tillverka mig en stålborste på 16.2 mm med en vajer i varje ände och "sota" pansarröret (som kan ha rostat om det ligger i takbjälklag). Eller gud vet vad man kan hitta på trots att det tar tid.
Knyt i en dragfjäder och dra ur samtliga ledare, knyt på nya trådar, men inte alla på en gång utan knyt några trådar i andra trådar så att man får en knut som blir lite längre men mycket smalare, smörj med glidmedel, se till att alla trådar ligger rakt sida vid sida och inte korsar varandra, dra i trådarna.
OBS man ska vara två en som drar och en som håller ordning på trådarna och hjälper till att mata på.
Och 6 trådar ska inte vara nått problem när det bara gäller några meter även om det är ett 15.2 mm rör
OBS man ska vara två en som drar och en som håller ordning på trådarna och hjälper till att mata på.
Och 6 trådar ska inte vara nått problem när det bara gäller några meter även om det är ett 15.2 mm rör