Kan man ha en mikrovågsugn permanent på uteplatsen? Naturligtvis så kanske inte garantin på den gäller, men går det överhuvudtaget att göra en riktig installation? Om den står under tak, måste den ändå vara ip-klassad?

tommib
Mikron är sannolikt IP-klassad, bara inte särskilt högt.

Står den under tak så behöver den inte uppfylla mer än den behöver inomhus. Se t.ex. Elkos elboken sid 350 (obs, stor PDF) http://www.elko.se/getfile.php/Filer/Kataloger Broschyrer Nyhetsblad/Elboken2015_web.pdf

Däremot kommer den sannolikt gå sönder pga fukt, kyla mm. Skulle säga att det är en dålig idé.

Edit: Hmm..... det kanske inte finns någon IP-klassning ändå... Ingen som jag hittar på ett par slumpvis valda ugnar. Kan det vara så att det kostar pengar att klassa och att man helt enkelt avstår?

Redigerat:
Blir det då alltid fel att ha en mikrovågsugn utomhus även om den står under tak?

tommib
Den frågan kan jag inte svara på.

Däremot kan jag ställa en motfråga. Kan problemet lösas på annat sätt? Måste mikron alltid stå ute?

Det hade varit att föredra, men blir det mer OK, och kanske endast då OK, så får man väl bära ut den. Vad krävs i så fall av uppställningsplatsen om den oklassade mikrovågsugnen bara skall nyttjas temporärt?

BirgitS
Jag skulle tro att det i specifikationen för mikron finns krav på t.ex. omgivningstemperatur, dels vid lagring och dels vid användning, för att t.ex. inte riskera kondensproblem inuti.

Jo, jag kan tänka mig att det finns specifikationer. Tänker samtidigt att en mikrovågsugn (som till skillnad från en xbox) ska stå i ett ofta fuktigt kök borde vara konstruerad och ha någon form av klassning för en miljö som kan liknas med en regnskyddad utomhusmiljö under sommartid.

K
Vi har en micro i ett uteluftventilerat kallgarage, alltså under tak skyddat från direkt nederbörd, men i övrigt i uteklimat.

Det problem som uppstått med den är minsta lilla matrest möglar om man inte direkt torkar ur den och lämnar lucka öppen. Annars tuffar den på...

Korvgubbe
Å andra sidan finns det gott om mikrovågsugnar som står i båtar, husvagnar och kallställda sommarstugor utan större problem år efter år.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.