Har köpt en billig badrumsfläkt som bara går att styra med strömbrytare. Ville kolla om jag tänkt rätt angående inkoppling. Vänster är som det ser ut idag och till höger hur jag tänkt. Det röda i bild är en sån där skarv grej
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Går gör det. Men känns som att du krånglar till det lite.
Montera en kron-brytare istället.
Montera en kron-brytare istället.
Du ska ha en 2+1-brytare, om det nu är nödvändigt.
https://www.elbutik.se/product.html/elko-stromstallare-rs-snabb?category_id=457
Låt bli "skarvgrejerna", eller torix som de heter. Använd Wago 221/222 istället, mycket bättre för hempul.
Det bör väl påpekas att detta är behörighetskrävande.
https://www.elbutik.se/product.html/elko-stromstallare-rs-snabb?category_id=457
Låt bli "skarvgrejerna", eller torix som de heter. Använd Wago 221/222 istället, mycket bättre för hempul.
Det bör väl påpekas att detta är behörighetskrävande.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det beror på om du kan tänka dig en extra brytare. En variant är att montera en tvåpolig brytare som alltid är på över kopplingsdosan och sen sätta en vanlig kronbrytare där nere. Då har du uppfyllt kravet på tvåpolig brytare till fläkten, även om du för den dagliga driften använder en enpolig brytare. Förutom det har jag svårt att se andra alternativ än det du beskriver i trådstarten.
Om det är formellt helt korrekt vet jag inte, men din elektriker bör veta det.
Om det är formellt helt korrekt vet jag inte, men din elektriker bör veta det.
Köp en "lite´" dyrare fläkt så brukar det vara en inbyggd tvåpolig brytare. Jag höll också på att fundera på att koppla in en säkerhetsbrytare bredvid min intelliventfläkt. När jag öppnade upp den så satt det en tjusig liten tvåpolig brytare på sidan som man kommer åt utifrån på fläkten.
Bara den funktionen borde ju göra att du ska lämna tillbaka den billiga fläkten och köpa en annan.
Bara den funktionen borde ju göra att du ska lämna tillbaka den billiga fläkten och köpa en annan.
Vart finner du att den skall styras med en 2-polig brytare? Googla ämnet, så kommer du hitta en drös med trådar...
När ska du behöva använda den 2-poliga brytningen?
När ska du behöva använda den 2-poliga brytningen?
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
Bilden i inlägg 5 visar ett schema med tvåpolig brytare. Det får nog betraktas som installationsanvisning från tillverkaren, och gäller därmed.el_richard skrev: