Har köpt en billig badrumsfläkt som bara går att styra med strömbrytare. Ville kolla om jag tänkt rätt angående inkoppling. Vänster är som det ser ut idag och till höger hur jag tänkt. Det röda i bild är en sån där skarv grej

• Handritad skiss visar före och efter inkoppling av en badrumsfläkt med strömbrytare och lampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Går gör det. Men känns som att du krånglar till det lite.
Montera en kron-brytare istället.

Men den måste ha tvåpolig brytare typ, har en kronbrytare hemma men hur ska nollan kopplas in i en sån

tommib
Vit plastfläkt, elektronikkomponenter, ledningar, anslutningsterminaler, etiketter, inomhusanvändning, installationsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut på fläkten antar att det betyder tvåpolig brytare. Den där 2+1 visste jag inte men man borde fortfarande behöva dra fram samma kablar. Självklart ska allt installeras av en behörig elektriker

tommib
Ja, det där betyder tvåpolig brytare. Frågan är om det verkligen är ett måste?

Varför undrar du om inkopplingen om någon behörig ändå ska göra den?

Tycker också de verkar onödigt. De skulle alltså fungera med en vanlig kronbrytare och dra en tändtråd till fläkten och från fläkten dra nollan direkt till befintlig skarv i kopplingsdosan

tommib
Elektriskt fungerar det ja, men jag kan inte uttala mig om behovet att ha en tvåpolig brytare.

Principiellt kan man säga att om fläktens installationsmanual kräver det så ska det också finnas.

tommib skrev:
Elektriskt fungerar det ja, men jag kan inte uttala mig om behovet att ha en tvåpolig brytare.

Principiellt kan man säga att om fläktens installationsmanual kräver det så ska det också finnas.
På bilden som TS bifogade framgår det ju att det ska vara en allpolig brytare.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Men om vi säger att jag kör med en tvåpolig brytare ändå, finns det ett annat sätt eller är det jag tänkt enda alternativet?

tommib
Det beror på om du kan tänka dig en extra brytare. En variant är att montera en tvåpolig brytare som alltid är på över kopplingsdosan och sen sätta en vanlig kronbrytare där nere. Då har du uppfyllt kravet på tvåpolig brytare till fläkten, även om du för den dagliga driften använder en enpolig brytare. Förutom det har jag svårt att se andra alternativ än det du beskriver i trådstarten.

Om det är formellt helt korrekt vet jag inte, men din elektriker bör veta det.

Köp en "lite´" dyrare fläkt så brukar det vara en inbyggd tvåpolig brytare. Jag höll också på att fundera på att koppla in en säkerhetsbrytare bredvid min intelliventfläkt. När jag öppnade upp den så satt det en tjusig liten tvåpolig brytare på sidan som man kommer åt utifrån på fläkten.

Bara den funktionen borde ju göra att du ska lämna tillbaka den billiga fläkten och köpa en annan.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Vart finner du att den skall styras med en 2-polig brytare? Googla ämnet, så kommer du hitta en drös med trådar...

När ska du behöva använda den 2-poliga brytningen?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A
Alla motorer ska föregås av en allpolig brytanordning. Låter kanske löjligt när fläkten är på 16W, men det är ändå en motor.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
el_richard skrev:
Vart finner du att den skall styras med en 2-polig brytare? Googla ämnet, så kommer du hitta en drös med trådar...

När ska du behöva använda den 2-poliga brytningen?
Bilden i inlägg 5 visar ett schema med tvåpolig brytare. Det får nog betraktas som installationsanvisning från tillverkaren, och gäller därmed.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.