Hej.
Jag har en automatisk gsrageportsöppnare av märket stanley. Den har slutat att fungera efter att det kom ngt emellan porten och marken.
Någon som vet om det finns ett inbyggt skydd i form av en säkring som har gått eller om det är så att motorn har brunnit? Och i så fall går det att byta motorn?
Bifogar bilder.
Garageportsöppnare av märket Stanley monterad under tak med synlig kedjedrift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Interiör av en Stanley garageportsöppnare med synliga kretskort och elektriska komponenter.
Skapa konto

Jag ser två säkringar på bild, en i underkant och en på kretskortet, så där är en god start.
Annars får man felsöka lite. Motorn av denna storlek ska inte brinna av lite överlast, och ingenting annat ska gå sönder vid ett sådant felfall.
Elektroniken kan ev ha "stängt av" för att förhindra manövrering när porten fastnat, så en reset av något slag kanske är det enda som behövs, se manualen.
Kolla även mikrobrytarna i lådan till höger - "kugghjulen" där ser ut att bestämma ändlägena och kanske behöver dessa kalibreras om efter att porten fastnade.

tommib
Det ser ut att sitta en säkring där på transformatorn. Den lilla sockerbitsaktiga saken där de bruna trådarna går in, med det svarta handtaget, är en säkringshållare. Troligen 5x20 keram eller glasrör. Kolla den. Dra ur sladden ur väggen innan du mixtrar därinne.

Välkommen till forumet!

Edit: Äsch... tvåa på den och missade dessutom säkringen på kretskortet. Men jag håller med Bo om att det inte borde gå en säkring i just det felfallet. Min egen portmotor kräver bara att man trycker en gång till så att den får gå upp och sedan är den som vanligt igen. Prova också "reset" genom att dra ur kontakten, vilket du förhoppningsvis gjorde ändå innan du öppnade den.

Redigerat:
Jag ser två säkringar men huvudsäkringen verkar vara hel eftersom den gröna dioden lyser.

Huvudsäkring:
Elektrisk installation med två säkringar, en med grön diod som lyser, och kablar i bakgrunden.
Skapa konto

Ytterligare en säkring:
Närbild av en elektrisk säkring med en grön lysdiod som lyser, indikerar att säkringen är hel.
Skapa konto

Det kan vara en/flera av dom röda microbrytarna i högerkanten på din andra bild, det borde vara dom som bryter när något kommer emellan.

Hej och tack för välkomnandet och tack för tipsen. Har kollat alla säkringar och de verkar vara hela. När jag trycker på öppningsknappen så hörs det som att ett relä klickar till, i övrigt händer det ingenting.

Mät säkringarna!
Ibland kan de vara svårt att se om de är brunna eller inte. På min port så går det som Demppa länkar till som "huvudsäkring" så fort den stöter på lite motstånd...

Nu har jag bytt säkringarna. 3st till antalet. 2 10A och en 1A. Ingen skillnad mot tidigare tyvärr. Som sagt när jag trycker på knappen så klickar reläet och glödlampan tänds. Det hörs konstant ett svagt brummande ljud oavsett om jag trycker eller ej. Bifogar lite fler bilder om det kanske är någon som kan utläsa något av dem.
Tack

Öppet elektronikskåp med kretskort och säkringar synliga, indikerar en bytesprocess av säkringar.
Skapa konto

Elektrisk apparat öppen med synligt relä, säkringar och kretskort, med brummande ljudproblem.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.