3 842 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
3 fas till 1 fas
Skall byta kök och tittar på spis.
Den drivs med enfas.3200w. Nu finns det ett trefas uttag utan nolla bakom spisen säkrad med 3*16. Vad blir det för ingrepp av elektrikern.
Dvs måste det dras fram nolla? Måste det säkras upp mera?
Mvh
Den drivs med enfas.3200w. Nu finns det ett trefas uttag utan nolla bakom spisen säkrad med 3*16. Vad blir det för ingrepp av elektrikern.
Dvs måste det dras fram nolla? Måste det säkras upp mera?
Mvh
Moderator
· Stockholm
· 57 881 inlägg
Ja det låter som ett missförstånd. Så låg effekt kan det möjligen vara om det gäller en minispis, typ två plattor. Det är normalt mycket bättre att låta en spis drivas av 2 eller 3 faser.
Moderator
· Stockholm
· 57 881 inlägg
Såg just att du i en annan tråd pratar om en gasspis med elektrisk ugn, då kan effekten vara rimlig.
En elektriker kommer i första hand att försöka dra fram en nolla i ledningen.
Som en nödlösning om det visar sig svårt att dra in den extra tråden, så kan man koppla om och märka en av faserna, så att den blir nolla. En nolla skall enligt standard vara en blå tråd, men den regeln är inte lika helig som att skyddsjord skall vara gulgrön. Jag (som inte är elektriker) tror att man då virar blå eltejp runt en del av tråden i centralen och i spisdosan. Och att det skall göras någon form av notering i gruppförteckningen vid centralen.
En elektriker kommer i första hand att försöka dra fram en nolla i ledningen.
Som en nödlösning om det visar sig svårt att dra in den extra tråden, så kan man koppla om och märka en av faserna, så att den blir nolla. En nolla skall enligt standard vara en blå tråd, men den regeln är inte lika helig som att skyddsjord skall vara gulgrön. Jag (som inte är elektriker) tror att man då virar blå eltejp runt en del av tråden i centralen och i spisdosan. Och att det skall göras någon form av notering i gruppförteckningen vid centralen.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Tackar för svaren. Jo det är gashäll och ugnen är elektrisk. Kanske därav den "låga" anslutningseffekten. När jag nämnde "dilemmat" för en elektriker sa han att man kan ta en av sladdarna till faserna och göra om till neutral och koppla om i central. Dock skulle det märkas upp! Vad tycker ni om det?
Moderator
· Stockholm
· 57 881 inlägg
Så kan man göra, men det är lite av nödlösning ifall det är omöjligt att komma fram med en nolla.dillen76 skrev:Tackar för svaren. Jo det är gashäll och ugnen är elektrisk. Kanske därav den "låga" anslutningseffekten. När jag nämnde "dilemmat" för en elektriker sa han att man kan ta en av sladdarna till faserna och göra om till neutral och koppla om i central. Dock skulle det märkas upp! Vad tycker ni om det?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden