Skall byta kök och tittar på spis.
Den drivs med enfas.3200w. Nu finns det ett trefas uttag utan nolla bakom spisen säkrad med 3*16. Vad blir det för ingrepp av elektrikern.
Dvs måste det dras fram nolla? Måste det säkras upp mera?

Mvh

MultiMan
Enfas kräver nolla, så det måste dras fram. Ledningarna behöver även vara minst 2,5mm2 och säkrat för 16A för att klara 3200W på en fas. Den delen verkar mao redan ok.

230v×16a=3680w
Dvs - det räcker med en nolla.

Däremot låter det klent med 3200w för en spis, de brukar ju ha högre märkeffekt.

Ja det låter som ett missförstånd. Så låg effekt kan det möjligen vara om det gäller en minispis, typ två plattor. Det är normalt mycket bättre att låta en spis drivas av 2 eller 3 faser.

Såg just att du i en annan tråd pratar om en gasspis med elektrisk ugn, då kan effekten vara rimlig.

En elektriker kommer i första hand att försöka dra fram en nolla i ledningen.

Som en nödlösning om det visar sig svårt att dra in den extra tråden, så kan man koppla om och märka en av faserna, så att den blir nolla. En nolla skall enligt standard vara en blå tråd, men den regeln är inte lika helig som att skyddsjord skall vara gulgrön. Jag (som inte är elektriker) tror att man då virar blå eltejp runt en del av tråden i centralen och i spisdosan. Och att det skall göras någon form av notering i gruppförteckningen vid centralen.

• Gilla
dillen76
  • Laddar…
Tackar för svaren. Jo det är gashäll och ugnen är elektrisk. Kanske därav den "låga" anslutningseffekten. När jag nämnde "dilemmat" för en elektriker sa han att man kan ta en av sladdarna till faserna och göra om till neutral och koppla om i central. Dock skulle det märkas upp! Vad tycker ni om det?

Ts hann före :-)

dillen76 skrev:
Tackar för svaren. Jo det är gashäll och ugnen är elektrisk. Kanske därav den "låga" anslutningseffekten. När jag nämnde "dilemmat" för en elektriker sa han att man kan ta en av sladdarna till faserna och göra om till neutral och koppla om i central. Dock skulle det märkas upp! Vad tycker ni om det?
kan man göra, men det är lite av nödlösning ifall det är omöjligt att komma fram med en nolla.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.