El
Bo.Siltberg: [citat] Det finns ett långt svar på detta. För kort svar kan vi likställa detta fall med att skala bort yttermanteln på en kabel och gör ledarna med dess isolering berörbara. Inget farligt alls, inte ens ute i snö och slask, så länge som ledarna är hela, men vad som hänt är att man har dubblerat risken för ett fel, eller halverat skyddet mot fel. En annan liknelse för just
Bo.Siltberg: Dragavlastning behövs för en flexibel anslutningskabel. Om armaturen sitter fast monterad så kan en likaledes fast installerad installationskabeln användas och så behövs ingen dragavlastning. Näslock är till för att gå ut med installationskabel (som klamras). Om din kabel på den andra armaturen går direkt in i armaturen så behöver den ju inte klamras, den ligger still i alla fall
Bo.Siltberg: För att kunna räkna på detta behöver man veta hur mycket ström apparaten drar (vilket kanske står på en märkskylt), vilken area kabeln har och hur känslig apparaten är för underspänning. Det är nog enklare att helt enkelt prova. Det finns inga tumregler för hur mycket man kan förlänga en kabel.
Christian Ek: [citat] OK, tack. Blir nog samma här då. Hittade du någon loop till änden eller gjorde du själv?
alfista: Estetiken oaktat så blir det inte så praktiskt. Det får bli en provisorisk lösning tills jag lyckas jaga fatt i något i stil med de som länkades till. Pusslar jag lite så kan jag få ihop en säker installation av de delar av elen som måste fixas akut, så får nätverk och annat hänga på trekvart tills vidare. Såg att Conrad sålde kanaler till vettigare pengar men är lite
Staffans2000: Japp. Samma Wattal och båda rören bytta. Nu har lampan reparerat sig själv, men problemet lär återkomma.
snowjim: Verkar som en del använder RKUB så det borde vara rätt även i detta fallet när det är lågström. : https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilelektronik/kablar/rkub-kabel-410118/#tab02
hugoen: [citat] Hej Hvordan fik du kontakturet att funka..? Jeg har også ett sådant ur men ingen bruksanvisning. Kan du assistera..? Hälsning, Hugo
Snailman: Alla delar verkar vara med, även sockerbiten och dess extra plasthölje, det första man blir blind på är ögonen:rolleyes:
tommib: Jo, apropå det skulle jag kanske sagt att isoleringstussen ska sitta i varma änden av röret, dvs nere i centralen.
Rillak: [citat] Stämmer alldeles utmärkt. Tråkigt, men så är det. :(
prototypen: Om du tycker det är för dyrt kan jag överta Arbogan. En borrmaskin som varvar 3600 varv/min + ett koordinatbord gör den till en användbar överfräsmaskin. Min varvar bara 2800. Protte
f91jsw: Om det är under ett takutsprång kommer det funka med elförzinkad skruv. Ja, det kommer kanske rosta om 30 år, men det kommer hålla i minst 60. Biltema har annars rostfri skruv 16 mm. Plåtskruv, men funkar bra att skruva klammer med.
Tobbe_3: [citat] Google korrigerade tyvärr. Det skall naturligtvis vara millimeter.
Leif i Skåne: Är det bara byte av spis/ugn? eller ska köksinredning också bytas? Mikael_L Har en bra lösning på elen. Är det en lägenhet i miljonprogram ? Då används andra färger på ledningar typiskt svart-fas , vit-nolla, röd- skyddstid. Men kontrollera noga.
Uffe A: Tomdosa är en dosa som sitter i väggen utan något i,täcks med ett fastskruvat doslock. Rör draget från den, Vart detta är draget går att se på ritningen. När vi byggde så drogs rören bara upp på kattvinden där jag får fortsätta själv. Vad som framgår av din ritning är att det ligger 2 tp kablar i rören, såp förmodligen mynnar dessa ut i multimedia centralen. Men kolla det.
Bo.Siltberg: Du behöver ett drivdon för LED som ger en konstant ström på 600 mA och en effekt på minst 3 W. Det går att välja fritt. 600 mA är en lite udda siffra så det kan gå bra med 550 mA också. Det finns risk i vilket fall att den inte lyser lika starkt som de andra i och med ett annat fabrikat. Här är ett exempel: https://www.elfa.se/sv/led-drivdon-600-ma-recom-rcd-24-60/p/17521441
GK100: Jag tycker du ska hålla dig till de blå ser riktigt bra ut med den kombinationen du har där. Och inte är det något fel på kabelskorna heller tvärtom det är högkvalitativa.
Robban66: Ok, funderade om det kunde vara så men blev osäker då det ofta står N och L på alla uttag.
snowjim: Får se vad elektrikern säger, sätter han sig helt på tvären så får jag kanske gå med på 1 takdosa i mitten av triangeln. Jag håller med om att det ser lite märkligt ut när sladdarna kommer direkt från taket, dock fortfarande snyggare än detta : http://i.imgur.com/M4KVzUh.jpg Tänkte faktiskt också på att det hade blivit riktigt snyggt med någon manschett i metall för varje sladd
Liteavvarje: Läste lite mer i början av tråden , detta relä är en s.k. mellankoppling , styrning till det kan komma från en termostat , ett minirelä eller annan källa som ger en signal för något att starta , vad det är som ska starta , går bara att se på el-schemat för apparaten som den sitter i
Thomas_Blekinge: [citat] Det är inte så att det bildas mer eller mindre värme vid vägg- eller takmontering. Men om lampan sitter på vägg kan det bildas en luftströmning (skorstenseffekten) uppåt som tar bort en del av värmen. Sitter lampan under tak kommer det inte att hända. Personligen tror jag inte det blir ett problem pga LED och begränsade lystider. Om det blir LED nu så kan man räkna med nästa
Thomas_Blekinge: [citat] Bra val. Antagligen är du inte så ofta på detta ställe så argumenten för LED-elbesparingen faller. Sätt i vanliga glödlampor som ger fullt ljus från sekund 1 även i svår kyla. De håller sina 800-1000 timmar och är billiga.
hempularen: [citat] Det är ett brott mot grundläggande elsäkerhetsmässiga principer. Det är något man bara inte gör. Hur stor risken sedan i praktiken är går alltid att diskutera. Men Allvarliga olyckor, oavsett om det gäller en mindre incident med en stöt, eller flygplan som kraschar, beror ofta på flera samverkande orsaker, och där det ofta handlar om att någon liten detalj i
Snailman: Tack, jag har nåt dussin elritningar jag hittat på nätet, så det är mest de specifika frågorna jag tar upp som jag undrar över. Men det är inte hela världen om jag inte får svar på dem, ska se om jag kan göra klart ritningen i kväll, och gör jag fel, så får jag veta det när jag träffar elektrikern om nån vecka, och då får jag ändra ritningen.
etompau: Ja. Inte alla kablar har skyddsmantel och extra jordtråd. Det är ett skydd för exempelvis yttre påverkan på kabeln (genomsågning/spik i kabel etc).