Alright, så jag har ett vardagsrum, med trappströmbrytare. En lyseknapp vid dörren och en över soffan. Jag vill ta bort knappen som är över soffan och ha en slät vägg där. Jag har redan tagit bort den, samt en vägglampa som satt där. Nu har jag en taklampa som inte längre lzser, ett stort jävla hål i väggen och en bunt med kablar som jag bråkat med ett bra tag. Börjar få slut på nerver så tänkte fråga; Hur kopplar jag ihop dessa sladdar så taklampan, samt den andra lyseknappen forsätter funka?
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Om du skall ha slät vägg så behöver få bort trådarna helt. Du kan inte ha skarvar dolda i en överbyggd dosa
Oftast ät takdosan vid taklampan rummets kiopplingspunkt. Trådarna i din väggdosa kommer troligen från takdosan. Och de måste kopplas ur där och dras ur röret.
Om du öppnar takdosan och läger upp bilder på hur det ser ut där, och undersök vilka trådar som från den dosan till väggdosan så kan vi kanske reda ut det via forumet.
Tänk på att bryta elen i centralen innan du petar i dosorna.
Oftast ät takdosan vid taklampan rummets kiopplingspunkt. Trådarna i din väggdosa kommer troligen från takdosan. Och de måste kopplas ur där och dras ur röret.
Om du öppnar takdosan och läger upp bilder på hur det ser ut där, och undersök vilka trådar som från den dosan till väggdosan så kan vi kanske reda ut det via forumet.
Tack! Centralen är bruten. Här är 2 bilder av takdosan, det är en såndär höj- & sänkbar taklampa. Vad sägs?H hempularen skrev:Om du skall ha slät vägg så behöver få bort trådarna helt. Du kan inte ha skarvar dolda i en överbyggd dosa
Ajdå, ser ut som den gulgröna är inkopplad som mellantråd och alltså blir spänningsförande. Gulgrön får endast användas för jord och inget annat, kan bli livsfarligt. Ingen riktig elektriker kan ha kopplat det. Anlita en riktig elfirma som går igenom el-installationen innan det händer något allvarligt.
Kan bara hålla med.
Gulgrön får under inga omständigheter användas som mellantråd!
En annan fundering är varför det är draget med kabel i röret till brytaren.
Brukar inte tjata om att ta dit en elinstallatör men denna gång är det nog läge.
Gulgrön får under inga omständigheter användas som mellantråd!
En annan fundering är varför det är draget med kabel i röret till brytaren.
Brukar inte tjata om att ta dit en elinstallatör men denna gång är det nog läge.
Fasen, finns det inget vis att bara få igång lampan igen? Det är en hyresrätt så vill inte anlita elektriker. Vill bara få igång lampan igen då de är enda riktiga ljuset i rummet.Ljus skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Du kopplade på chans. Man ska aldrig prova sig fram när det gäller el. Man behöver ta reda på vad varje enskild ledare har för funktion, rita upp ett kretsschema om det behövs och koppla in allting korrekt från början. Då det dessutom verkar finnas oegentlgheter med den grön/gula är det extra viktigt att kolla upp allting.Muntrah skrev: