6 641 läst ·
19 svar
7k läst
19 svar
Hjälp! Fundering angående svenska 3-fas maskiner som skall installeras i Norge
Hej hej! Jag blev sååå glad nu när jag hittade denna sida på nätet då jag börjar bli en aning orolig och förtvivlad över min situation och hur jag skall lösa den. Jo det är så att jag bor i Övertorneå i Sverige men håller på och startar upp ett skomakeri i Norge. Och nu till mitt stora problem. Jag har ju redan köpt på mig massa utrustning och maskiner till min lilla skomakeriverksamhet och det trodde jag inte skulle vara några problem, men ack så jag misstog mig, Fick nu veta att de har ett annat elsystem i Norge. 3 fas 220 volt och inget 3 fas 400 volt, samt att deras 3 fas saknar nolla och endast har 3 stycken faser och en jord. Vet ni om det på något vis överhuvud taget kommer att gå och koppla in mina 3 fas maskiner där i Norge. Vi har ju ca 8 stycken 3 fas maskiner som vi nu köpt och som vi inte vet om vi kan använda, både 220 volt och 400 volt. Hjälp hjälp, har vi köpt grisen i säcken nu???? Tacksam för alla svar. MVH Staffan och Helene
De 3 första bilderna är norska 3 fas kontakter och den 4;e med rött lock är svensk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
De 3 första bilderna är norska 3 fas kontakter och den 4;e med rött lock är svensk.OK supertack för snabbt svar, skall kolla på motorerna och ta en bild och lägga upp här i inlägget. Tack ännu en gång.GK100 skrev:
Det är nog troligt att det går att koppla om motorerna flr 230V. Men något definitivt svar kan man inte ge utan mer information. Hur ser styrningen av motorerna ut tex.
D Daniel 109 skrev:
Tack tack för svar, kommer bilder här snart på motorerna. MVH Staffan & HeleneD Daniel 109 skrev:
Hej jag bor i Norge och har kämpat en del med 3-fas system här: när vi köpte såg (400volt) till jobbet (som har 230V) köpte vi till en omformare som fixade 400 volt. Funkar fint. Den kostade 5000 tror jag. Kan vara billigare än att få en elektriker för att bygga om maskinerna.
[Hej igen på er alla. Nu har jag tagit lite foton på maskinerna och deras skyltar som satt på angående motorn. Hoppas att det utifrån dessa går att få lite mer info om det fungerar att köra dessa i Norge. Tusen tack på förhand. MVH Staffan & Helene
Ojoj, ser nu att det är lite svårt att se vad det står på skyltarna på många av bilderna, ber om ursäkt för de dåliga fotografierna. MVH Staffan & Helene
Vad jag kan se är det bara att bygla om alla motorer till D se i länken nedan.
http://www.bevi.se/download/produktkatalog/produkter/elmotorer/BEVI_teknisk_information.pdf
Alla på bilderna går på 3-fas 220V utan nolla.
Om du har maskiner som är kopplade 1-FAS i Sverige 230V så är det bara att koppla in dom i Norge mellan 2 faser 220V
http://www.bevi.se/download/produktkatalog/produkter/elmotorer/BEVI_teknisk_information.pdf
Alla på bilderna går på 3-fas 220V utan nolla.
Om du har maskiner som är kopplade 1-FAS i Sverige 230V så är det bara att koppla in dom i Norge mellan 2 faser 220V
Själva motorerna ser som sagt ut att vara av typen som går att koppla om men på ena bilden verkar det även finnas någon annan styrbox. Nu går det säkert fixa till även det om man är lite insatt men annars är det inte fel med trafo som stiftet nämner då blir det en enkel ren lösning.
Om man bortser från styrboxen som jag inte riktigt vet vad den gör så verkar alla motorer vara omkopplingsbara. Tar inte mer än max 10 minuter per motor för en norsk elektriker att koppla om. Borde bli oslagbart billigast.
Och på köpet får ni en ny kontakt som kan vara bra å ha där borta i väster.
Och på köpet får ni en ny kontakt som kan vara bra å ha där borta i väster.
Om maskinerna inte ska flytta runt hade jag nog kopplat om dem. Förutsättningen är dock lite annorlunda eftersom jag hade gett mig på det själv. Om man ska ta in en elektriker kanske det är billigare/enklare att köpa en trafo men då måste man också ta hänsyn till kabeldragningen i verkstaden. Det blir i så fall svensk byggcentral med lösa sladdar, eller så får man bygga om elsystemet i verkstaden också.