El
Bo.Siltberg: Hur ser detta trefasuttag ut då tro? Rektangulärt eller runt? Runt är bra i detta sammanhang, andra former är riktigt dåliga ;)
hempularen: Njaaa. Din spis lär väl vilja ha minst två av faserna för sig själv. Perilec grenuttag vet jag inte om jag sett som produkt...
Kjell_G: Punkt. Grönt ljus. Nu kör vi. Plånboken intakt.
etompau: Om du uppnår transformatorns minimibelastning med Led så bör det fungera. Minimbel. framgår av texten på transformatorn. Rekommenderar dock en trafo som specifikt är konstruerad för belastningsnivåerna som uppnås med LED:
tommib: Väldigt udda med grön fas/tändtråd. Det är har inte varit tillåtet på många år. Det går inte säkert att säga vilken sida av brytaren, som verkar vara tvåpolig, som är in och ut. En gissning är att den gröna kommer i rör tillsammans med en gulgrön och en blå och att utgående är en kabel som man ser bak i dosan, men helt säkert är det inte. Vilka ledare finns vid lampan? Det
johnjensen: Ny spis nu och fungerar. Ställde ut den gamla på verandan åt Elgigantens chaufförer. Luktade fortfarande bränt dagen efter och stått ute i några timmar. Chauffören sa också att spisen luktade rök. Den där stoppningen i spisen är det något skydd så det bara glödtänder och inte brinner?
andreas.ville: letade lite till.. När man lossat kabeln så såg man ett "P" på bläcket helt dolt när man hade kablar i.... nu blev det genast lättare! Super tack alla!!
Tobbe_3: I det här fallet utgör inte anslutningskabeln på 1,5 mm2 något problem eftersom lasten är känd. Den ligger på c.a.10 a. Det är snarare en fördel att ha 13 a eller 16 a säkringar i detta fall istället för att köra säkringen på "gränsen". Detta under förutsättning att utlösningsvillkor är uppfyllt.
riob: Byggdes klart för 5 år sedan men behovet handukstork uppkom nu :) Elektrikern som gjorde jobbet använde Torix...... men nu har han gått i pension :) Tack R
Liteavvarje: Bara att sätta dit en plaskoplast i dosan , blir godkänt , snyggt med infällt , finns svart och grå tror jag , inte vit , ser inget bra ut
pola8: @Demmpa Du förstår helt riktigt, testat alla förutom det, haha såg dem inte! Tackar! Mvh
elmont: Med flexslang bestämmer väl den som förlägger slangen hur skarpa böjar det blir.
Liteavvarje: Det heter kulodosa som andra kommit med , det har varit en armatur där bättre då att köpa ett lock till en takdosa inte platt , utan utvändigt , där kan ledningarna även kopplas lite mixter att skruva fast den i taket , men hål under kåpan för det
JED: [citat] Tack för svaret. Då var det inga konstigheter. I mitt fall behöver man alltså inte bry sig om Spjäll shutter.
Uffe A: Kan också vara känsliga för att mejlen ska gå in med rätt vinkel. Så lirka lite så att du känner att den går in i klämman
Pen: Jag har 3 st 2000W (möjligen 2300W) infravärmare av hyfsat modern typ och det är lagom för omkring 10-12 kvm komfortzon. Så snåla inte med värmen om du ska bli nöjd. Matar därför med en trefasgrupp som endast är för infravärmen. Elen kostar bara en bråkdel av oxfilen som du grillar...
Tobbe_3: Dra en 3 g 2,5 och säkra den med 16 a om möjligt ( utlösningsvillkor). Annars säkra med 13 a. Att säkra med 10 a kan funka med diazed, men att belasta på eller över märklast under långa perioder ger en onödig värmeutveckling i centralen
GK100: I fallet JFB styrs det av IEC 61008-1 och i den då under punkt 8.1.2 som föreskriver att polerna "i huvudsak" ska sluta/bryta samtidigt med undantag för sån som kopplar N där tidig slutning, sen brytning gäller. Och praktiskt är det slutning inte brytning som kan ge problem, brytning sker momentant via mekanism slutning tillåts vara handberoende och beror då på den som manövrerar. De
Nils82: Hmm...jag får nog skaffa fram konden innan jag fattar hur jag ska koppla. Måste oftas ha grejerna framför mig för att fatta. Likaså på jobbet när jag snickrar. Vissa är tydligen såna :D
hempularen: Det verkar väl rätt uppenbart att felet sitter i den fasta installationen, i inlägg #5 framgår det ju att jfb även löser om något kopplas in i tillhörande enfasuttag. Om det nu är så att elektrikern råkat förväxla fas o nolla, och dessutom inte upptäckt detta vid någon av de obligatoriska kontroller som skall göras, så skulle jag nog kräva att elektrikern gör alla prov på allt
Snailman: Jag skippar den smala hällen, får bli en med två rader, efter att ha lutar mig fram halva dagen, med några kilo i händerna, så går 'att luta sig framåt' bort
Mikael_L: EKK är tillåtet. Men det blir fult att klamra utanpåliggande, alldeles för mjuk kabel. Själv väljer jag EXLQ, eller EKRK om det är torra bostadsrum. EKLK, EQLQ är i princip samma kabel som EXLQ, det är bara annan Plast (PEX) och EKLK är ej halogenfri.
Mangepange84: [citat] Ha fler skitdagar på jobbet om du blir så här snäll :) Superuppskattat att du tog dig tid att hjälpa till!
tommib: Så risig materiel då. Men alla skarvsladdar är väl inte 1,5 kvmm? Jag tror att jag har någon 1,0 liggande (som jag inte använder så mycket). 0,75 kvmm och 16A, är inte det standarden för installation av pizzaugnar? För trefas får man ta två SKX :) Nej, det är troligen inte lämpligt att säkra uttag för allmänbruk med 16A men det är inte förbjudet. I ett garage som TS har skulle
Master300: Okej tack för era seriösa svar grabbar trevlig kväll nu imorgon blir det Hard Core uppe på vinden
Nötegårdsgubben: Det heter petimäter alternativt petimeter, ingenting annat. Om man nu ska vara sån. :p
polarsson: Anledningarna till att jag startade tråden är att jag 1. Haft att göra med oseriösa hantverkare innan. 2. Är för osäker på att göra jobbet själv men vill samtidigt lära mig. Att få svar på forumet gav hjälp och förståelse. Självklart finns det besserwissrar här som ska vara negativa. De struntar jag fullständigt i och försöker sortera ut de seriösa med vettiga svar.
Tobbe_3: Det finns rena frånskiljare i högspänningsanläggningar som inte klarar att bryta last. En sådan apparat blir förstörd om någon skulle försöka att manövrera den med last inkopplad.