H
HSP: EKK eller EXQ lösa parter i rör = Nej (300/500V) Men EKLK eller EQLQ lösa parter i rör = Ja (450/750V)
5 svar · 5,3k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Vi blir fler och fler :)
13 svar · 3,8k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jag har inte försökt tränga in i din beskrivning för att få en bild över kretslösningarna och hur främmande spänningar går korts o tvärs. Rätt eller fel, men jag skulle personligen prioritera att indikera främmande spänning med en avvikande färg än att slaviskt följa regeln om blå nolla. Där är orange bra. Om det är så att två främmande ledare matar ett relä tvåpoligt
10 svar · 3,8k läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Å andra sidan så har jag något liknande i mitt garage, förutom att det är en trappautomat/tidrelä som drar när garageporten öppnas. Parallellt med den gamla ljusknappen så man kan tvångsköra. Nog har det hänt en eller två gånger på några år att jag glömt ljuset på, men ärligt talat är ju det inte hela världen, utan bara att gå att släcka när man märker det. Jag
7 svar · 5,1k läst
L
Leif i Skåne: Renova dimmers är väl en transistor-dimmer som tar nollan genom lasten dessa har en konstig funktion på vissa lampor, funkar bäst mot gamla vanliga glödlampor. Byt till en modern dimmer med nolla t.ex Eltako, Vadsbro eller ännu hellre Plejd då får du det smarta hemmet astrour, timers styrning från mobilen eller paddan. Till.ex. tryck dubbelt på en knapp så släcks allt. Alla
7 svar · 7,1k läst
prototypen
prototypen: Men det finns färdiga "kapslade" nätagg, kolla tex på Mascot så varför sikta på ett OEM aggregat? Protte
10 svar · 2,7k läst
·
M
Masarin: Själv upptäckte jag "krypströmmar" i barnen när jag borstade tänderna igår. Började undersöka lite med en testpenna och den gav en utslag på bla. dusch. Stängde av golvvärmen och har nu på morgonen kontaktat min elektriker. Edit: JFB bryter ialafall inte ut
47 svar · 11,9k läst
T
Tobbe_3: Orsaken till smeknamnet " dödskulo" är att den söndertorkade gummiisolering lätt spricker vid vibrationer eller annan mekanisk påverkan. När det sker kan plåtmanteln bli spänningsförande med 230 v. Det är särskilt farligt om kabeln är förlagd i t.ex. kök med jordade föremål inom räckhåll.
4 svar · 4,8k läst
tommib
tommib: [citat] Det är ju därför vi har byggahus :)
10 svar · 4,6k läst
·
E
elmont: Jag har varit ute för liknande saker då skåp tryckts bakåt och täkt en trappbrytare som hamnat i mellanläge pga skåpets baksida och det mer än en gång :)
4 svar · 1,3k läst
mexitegel
mexitegel: Nej, det där är absolut sämsta stället att sätta upp en hylla. Det går inte med säkerhet veta hur slangar/rör ligger i väggen och konsekvensen om du borrar i ett rör kan vara både farlig och dyrbar.
1 svar · 1,7k läst
T
Trollskidan: Tack för hjälpen funka kanon när jag fatta hur brytaren funka :)
13 svar · 1,0k läst
·
J
JB_123: Hej. Det är inget fel, dom funkar som dom ska. Det är jag som inte har hjärnan på plats och skriver inlägg sen på natten med nattmössan på.
8 svar · 1,9k läst
·
PNO
PNO: Selektivitet = säkringen närmast felet går först. Kräver alltså att det för varje plats med säkringar är mindre och mindre säkringar. Det är lite svårt att åstadkomma när husets huvudsäkring är 16A och största förbrukare är säkrad 16A. I ett normalt hus har man alltså alltid risken att huvudsäkringen går istället för den säkring som egentligen "borde" gå. Problemet
13 svar · 9,9k läst
C
C_krusty: tack för ideer! För er som tycker frågan var konstig -Klart man ska använda lite sunt förnuft också (men det är väl alltid en bra ide på internet.....).
8 svar · 3,9k läst
L
Liteavvarje: Ser mycket bra ut , slangarna sträckta , nu bara att ströläckta och upp med taket :)
14 svar · 5,6k läst
·
T
Tobbe_3: Ett Perilexuttag skall vara fullkopplat enligt standard. Men att utelämna en fas utgör inga större risker. Däremot att utlämna nollan kan resultera i apparatskador eller i värsta fall brand. Man kan välja en anslutningsdosa för hällen istället, då är den lösningen inget problem. Det är alltid smart att ha en komplett trefas framdragen till anslutningspunkten om det kommer nya
1 svar · 1,6k läst
·
S
Slugge: [citat] Vill bara komplettera ovanstående svar med hur man egentligen mäter skyddsledarkontinuiteten och varför. Möjligt att en spänningsmätning är tillräcklig i detta fall, bara man har klart för sig att det är rätt kopplat hela vägen. Går med ovan nämnda multimeter [MEDIA=youtube]EYbz5-F84eo[/MEDIA]också.
21 svar · 5,4k läst
·
S
Slugge: [citat] Det är inte tänkt du ska böja den, stor risk du knäcker blyet då... Är inte heller rätt att du har skarven på det hållet, den vill man ha så vågrät som möjligt för att inte urholka ena sidan av oljebarriären.
13 svar · 3,4k läst
·
GoForIt
GoForIt: [citat] Men tillverkaren föreskriver därmed ett säkerhetsavstånd till brännbart..?
6 svar · 2,6k läst
M
Markus9: [citat] Tack för tipset
8 svar · 3,2k läst
·
M
Mg123: [citat] Ja, ugnen gick igång. [citat] Tack för det utförliga svaret!
9 svar · 9,7k läst
·
tommib
tommib: Det där ser rätt nybyggt ut med tanke på Wago773 i dosan. Målarkludden har varit framme så alla trådar är nu vita men undrar om inte en av de där är en gulgrön skyddsjordsledare? T.ex. den som ligger löst. När är lägenheten byggd? Om det är efter 1991 så är uttagen garanterat jordade överallt och du får inte sätta upp ojordade uttag. Det måste säkerställas att skyddsjorden
5 svar · 9,9k läst
·
HasseTeknik
HasseTeknik: Här är ett exempel på sådan styrning av 12V halogenlampa: [bild] Sitter monterad med 230V in och 12V ut. Denna är ganska ny, då den förra slutade fungera efter ganska många år. Går att ställa känsligheten i 2 steg. Finns hos bl.a. https://www.lampgrossen.se/produkt/5500-SC-Trafo-12V-med-touchfunktion
3 svar · 1,6k läst
·
M
Mad_Man: Ja, lite synd är det, för man kan göra det riktigt snyggt med tex den täckstenen som var med i vattenliv länken som du visade. Jag tänkte anlita en elektriker för att dra fram kablen till platsen. Vilket utbud av dylika produkter kan en elektriker tänkas ha tillgång till? Eller skall jag helt enkelt köpa det jag vill ha och helt sonika säga ut elektrikern att installera den?
2 svar · 1,3k läst
GK100
GK100: [citat] Det gäller även i anläggningar med trefas där man kör strikt TNS. Där är det vanligt och i princip krav med fyrpoliga brytare i fördelningar. Men för forumets typiska användare är det inget att tänka på där är det bra med trepolig vid trefas och tvåpolig vid enfas.
12 svar · 2,4k läst
E
etompau: Garantivillkor och kontaktuppgifter för service ska framgå av medlevererade papper till maskinen.
32 svar · 26,4k läst
·
L
Lidstrom: Tack för alla svar, mycket riktigt var det skymningsreläet som hade gått paj. Nu lyser det igen efter byte =)
4 svar · 7,4k läst
·
GK100
GK100: Då har du ju åtminstone lyckats med vad som var trådens tema, vad den ev styr var ju trots allt lika oklart före som efter bytet.
40 svar · 6,9k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det finns inga siffror i svenska regler på belastningsförmågan på ledare inbäddad i isolering. Av annan litteratur kan jag dock skönja faktorn 0.7 - 0.8 jämfört med FK i rör i vägg mot väggskivan. Jämfört med utanpåliggande kabel på vägg blir faktorn ca 0.5. För 1.5 mm² landar vi då på ca 10 A lite drygt, precis på gränsen för en 10A dvärg, men inte en 10A diazed! Det
45 svar · 28,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.