Visst är startströmmen bara en kort stund med tillräckligt för att en 10A ska lösa ut trots att den normala lasten inte är mer än 10A.
Fredrik

Fredrik Å skrev:
Visst är startströmmen bara en kort stund med tillräckligt för att en 10A ska lösa ut trots att den normala lasten inte är mer än 10A.
Fredrik
Hur kan du veta det? Har du erfarenhet av modellen ifråga eller hittar något datablad som anger startström och tid för densamma? För att tvärsäkert säga att det funkar med 13 eller 10A så krävs nog en närmare analys. Eller så gör man det enkelt för sig och trådar om och får en bra anläggning med marginaler även om man skulle byta maskin...

O
Man måste inte köra TM på egen säkring, men visst underlättar det.
Ren teoretiskt kan du köra allting i ett hus på en säkring, det är väldigt dumt, men det är inte förbjudet.
Sedan kan det bli väldigt mycket springande till elcentralen.

@Styrman_jansson Om märkeffekten är 1850w så drar den med största säkerhet inte den effekten konstant.
Fredrik

Märkeffekt ser jag som den maximala effekt en apparat kan ha under normal drift, under lång tid. För en TM med varierande effektuttag innebär det underförstått den effekt som värmepaketet drar. Motsvarande ström ska ligga inom säkringens märkström.

Startström är något helt annat - det är en mycket kortvarig, för motorer högst någon sekund. Den får överstiga säkringens märkström, men visst det förekommer att en cirkelsåg löser en snabb 10 A. TM tror jag dock inte hör dit.

Som avslutning på detta ärende kan jag nu berätta att elektrikern fick sig ett gott skratt när han var på plats, fem nya trådar drogs glatt i befintlig 16mm-slang medan han informerade om att det hade gått att få in åtta 1,5'or i den slangen om det hade behövts. Han använde inte ens smörja. Slutet gott, allting gott! Och dessutom har jag fått lära mig en del på vägen, som vanligt. Tack till alla!

• Gilla
Landbogården och 2 till
  • Laddar…
Nu väcker jag upp denna gamla tråd då jag har problem med elen i min lägenhet!
Elen verkar vara kopplad så att båda sovrummen samt badrum använder samma 10A säkring och om tvättmaskinen har en egen säkring är jag däremot osäker på men vad jag vet så ska det finnas krav på jordfelsbrytare ifall det händer något med strömmen då det handlar om våtrum!
Jag har dock inte riktigt lyckats lokalisera vart jordfelsbrytaren sitter någonstans!

Kan tillägga att jag inte ens kan spela musik i det större sovrummet utan att ljudet försvinner ibland samt att ljudet dör helt när jag släcker taklampa men att det knastrar till i högtalarna av att jag tänder lyset i taket!
Så jag blir osäker på hur det där kopplings schemat för min bostad stämmer överens med verkligheten.

Jag tror att det är någon typ av överslag av elen i min lägenhet men jag är rädd att denna dåliga eldragning på längre sikt kan förstöra både datorer samt stereo utrustning!

Redigerat:
Svårt att avgöra vad som är fel utifrån denna beskrivning. Det kan vara glapp i någon kopplingspunkt eller det kan vara ett lysrör som inte lirar ihop med din störkänsliga förstärkare. Du får försöka hitta någon kunnig som kan felsöka lite.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.